© Melissa Hegge

Den klassiske 60-tallsboligen i Tromsø har fått et helt nytt uttrykk

Se hvordan de renoverte huset i Tromsø for å kunne ta inn den storslagne utsikten over hav og fjell og få mest mulig ut av Nord-Norges unike årstider.

Da Andre Krause og familien skulle etablere seg i Tromsø, kom de plutselig over et spennende boligfelt på fastlandet hvor klassiske 1960-tallshus lå på rekke og rad, inneklemt mellom havet og fjellene, bare et steinkast fra byens landemerke, Ishavskatedralen. Huset de kikket på lå med utsikt mot sør over byens høyeste fjell, Tromsdalstind, og mektig nordlandskap med hav, fjell og bykjernen mot nord. For Andre og familien var den naturskjønne idyllen overveldende.

Kjøkkenet består av en lang kjøkkenøy som strekker seg ut i rommet, og dødplassen under skråtakene er benyttet til ekstra skap. Andre Krause har tegnet kjøkkenet, som er satt opp av en lokal møbelsnekker. Vedovnen brukes flittig, og et siderom fungerer som et praktisk innendørs vedlager.

© Melissa Hegge

– Husets arkitektur var i utgangspunktet god, men vi ønsket å gjøre noen endringer slik at vi kunne tilpasse det til dagens standard og redusere energiforbruket. Vi valgte blant annet å etter isolere yttervegger, grunnmur og tak. Du kan si at det er som å bytte ut en gammel og nedslitt frakk med en ny og deilig varmende jakke, sier Andre Krause.

På 70-tallet ble huset bygget på med en stue i første etasje. Ved å utvide etasjen fikk familien også et romslig oppholdsrom i andre etasje, og huset fikk et variert taklandskap. Andre har selv tegnet bokhyllen som er satt opp av en lokal snekker. Stuesonen er møblert med det klassiske LC2-møblement som er resultatet av et samarbeid mellom Charlotte Perriand, Le Corbusier og Pierre Jeanneret for den italienske produsenten Casssina på slutten av 1920-tallet.

© Melissa Hegge

Panoramavinduet lar lyst flomme inn i andre etasje og gir et luftig utsyn over omgivelsene. Eames-stolene omkranser et spisebord tegnet av den tyske arkitekten Egon Eiermann i 1965.

© Melissa Hegge

I designfasen var ideen å utvikle husets form, og Andre gikk ut fra tre grunnleggende prinsipper: For det første å tilpasse planløsningen til familiens behov, for det andre å ta hensyn til kvalitetene ved beliggenheten, og for det tredje å videreføre det estetiske formuttrykket fra 1960-tallet.

Det er brukt plater i aluminium på vegger og tak. Legg merke til hvordan platene er brettet rundt kanten på hjørnene. Takrennene er laget av samme materiale – et bevisst valg for å at de skal gå i ett med tak- og veggplatene.

© Melissa Hegge

Huset er bygget på og åpnet opp med panoramavinduer som rammer inn den storslåtte naturen, der hav, himmel og fjell skifter fremtoning alt etter årstiden.

© Melissa Hegge

– Hovedhuset og tilbygget har blitt knyttet sammen via en ny massiv base i betong som på en naturlig måte danner to terrasser, på henholdsvis sør- og nordsiden av huset. Tak- og veggoverflater er kledd med samme ruteformede aluminiumsplater for å gi huset et helhetlig uttrykk som skaper assosiasjoner til 60-tallets estetikk, forklarer arkitekten.

Huset hadde en klassisk planløsning, med toalett nær entreen i første etasje og et lite kjøkken og en stue i et påbygg fra 70-tallet. Bad og soverom lå i andre etasje. Ved å utvide andre etasje over tilbygget fikk de et romslig oppholdsrom med en flytende overgang mellom kjøkken, spisestue og stue. Soverommene og badet ble flyttet ned, og badet utgjør nå en transparent base mellom gangen og hovedsoverommet.

Badet har fåett transparent uttrykk ved hjelp av glassveggen til gangen, dusjnisjen i glass og panoramavinduet i den andre enden. Porcellanato-fliser på vegger og gulv står i fin kontrast til under-skapet i eikefiner, laget av den lokale møbelsnekkeren.

© Melissa Hegge

Til tross for endringene som er blitt gjort, er ikke sjelen til det gamle 60-talls-huset forsvunnet.

© Melissa Hegge

Neste store grep var å bytte ut vinduene i alle oppholdsrom med panoramavinduer for å øke romfølelsen og trekke inn de unike naturkvalitetene som aktive elementer i huset.

– De store vindusflatene får frem kontrasten i omgivelsene gjennom året, fra frodig grønt sommerlandskap med lyse sommernetter til mørketid opplyst av et hvitt snølandskap. Vi elsker hvordan de ulike årstidene skaper varierende atmosfærer i rommene og påvirker rytmen i hverdagen vår.

Hovedsoverommet fremstår som en lun hule. Naturlige materialer danner en bevisst kontrast til de hvite overflatene i de øvrige oppholdsrommene og gangarealene, noe som bidrar til velvære og sunn søvn. Ideen med furupanel på soveromsveggene er hentet fra 70-talls hyttearkitektur.

© Melissa Hegge