Fra shabby chic til stram funkis
Det er en kunst å forene etniske unikafunn med stilren sekstitallsdesign. Men Sara og Allan har fått det til!
AvHvordan går det når to tidligere shabby chic-entusiaster flytter inn i et stilrent og elegant arkitekttegnet hus fra sekstitallet? Veldig bra, faktisk! For det må sies å være en kunst å klare å forene etniske unikafunn og folkloretekstiler med stilren og elegant sekstitallsdesign. Sara Hauge Schmidt og Allan Schmidt har klart akkurat det. Det 380 kvadratmeter store huset går over to etasjer og er tegnet av den danske arkitekten Knud Andersen på 60-tallet, noe som synes på kvalitetsmaterialene som skifergulv, kobberdetaljer på taket og på de utvendige vinduene, og bruken av teak på dører, vinduer og trapper.
Se flere bilder fra det lekre huset på de neste sidene.
- Tidligere var det veldig mye nostalgi og romantikk over interiøret hjemme hos oss. Men vi ønsket å utfordre oss selv, og så på det som en spennende oppgave å forsøke å forene vår etniske stil fra gamlehuset med Knud Andersens moderne arkitektur, sier Sara.
Ettersom Sara driver merkevaren Brandts Indoor, som spesialiserer seg på etniske tekstiler, er huset selvfølgelig fullt av disse. Kombinasjonen av de fargerike stoffene og mønstrene mot den skandinaviske arkitekturen er spennende, og gir mye varme til interiøret. Spesielt godt fungerer det mot kritthvite vegger og tak.
Da de flyttet fikk de dessuten mange flere kvadratmetre å innrede, og det tok litt tid før de ble vant til all luften rundt møblene. Men nå ser de at omtrent alt kommer bedre til sin rett når det bare får mer rom rundt seg.
- Jeg kjente en stor frihet da jeg skulle innrede huset vårt. På grunn av de rene arkitektoniske linjene følte jeg aldri at det var én spesiell interiørstil jeg måtte velge på interiøret, og det var deilig sier Sara.
Den store åpne peisen deler stuen i andre etasje i to. De stramme linjene mykes opp av figurer kjøpt på reiser rundt i verden. De to kelimteppene lagt over hverandre avgrenser leseseksjonen. Den lille taburetten på teppet er opprinnelig en koranholder, som Sara bruker til andre bøker.
Sakte har de bygget opp grunn-elementene i interiøret sitt, som hovedsaklig består av danske designklassikere og antikviteter.
Ut ifra dette har de skapt en ramme som også gir plass til de mange etniske elementene. Ved å mikse ulike stilarter, men holde dem i samme fargekode, skapes en helhetlig og moderne stil med et harmonisk og samstemt uttrykk.
Ved spisebordet står Y-stolene, som i likhet med bordet er designet av Hans J. Wegner for Carl Hansen & Søn. Eames-stolen fra Vitra er vintage, taklampene likeså, mens både svart-hvitt-bildene og kelimen er fra Saras eget merke, Brandts Indoor.
Den arkitektoniske trappen ved siden av spiseplassen er utformet i teak, akkurat som mange av husets gulv. De to bordene er fra India, mens regissør-stolen er designet av Mogens Koch for Carl Hansen & Søn.
Når hovedelementene på soverommet er holdt helt i hvitt, blir det ekstra effektfullt med etniske puter og pledd!
Wow, marmor på både gulvet og kjøkkenbenken! Innredningen er en klassiker fra danske Unoform! Baderomselementene (til høyre) er holdt i samme stil som kjøkkenet.