Designparets skjeve rekkehus
Respekt og lidenskap var viktige stikkord da designparet Yasmin og Alessandro skulle bygge seg et nytt København-liv. Nå står familien i sentrum.
Av
Kreativ familie
Hos Yasmin Edgecombe og Alessandro Sarfatti er familien i sentrum. Sammen med sine fire barn flyttet paret fra store, luksuriøse rom til en liten oase på Østerbro, der små, skjeve hus ligger på rekke og rad.
Yasmin har røtter i Danmark, England og Karibia og jobber med innredning, arkitektur og art direction gjennom firmaet sitt, Yoye. Alessandro er barnebarn av grunnleggeren av lampevirksomheten Arteluce, Gino Sarfatti, og sønn av Riccardo Sarfatti, som grunnla Luceplan.
I dag bygger Alessandro videre på arven i sitt eget firma, belysningsbedriften Astep. Sammen har paret totalrenovert et skakt, lite hus for å passe familiens behov.
Paret er opptatt av at objektene de omgir seg med skal ha sjel. Muggen er av Ilse Crawford for Georg Jensen, skulpturen er et bruktfunn av ukjent kunstner og den bærbare lykten Candela – som du også kan lade telefonen fra – er av Francisco Gomez Paz for Alessandros eget belysningsfirma Astep.

Lamper designet av 3 generasjoner
Her møter nordisk enkelhet italiensk design og stilsikker eklektisisme. Alt fra materialer og rominndeling til møbler og objekter er spesielt utvalgt av paret, som ikke bare deler smak, men også en kjærlighet for vakre objekter med historie.
– Vi har gjort alt fra bunnen og føler virkelig at det er vårt hjem, sier Alessandro. Hans filosofi er at gode produkter har sjel og sier noe om personen som har laget dem. Paret har nesten utelukkende valgt lamper designet av Alessandros far, bestefar og Alessandro selv til huset. Unntaket er lampene på kjøkkenet, som er designet av familievennen Michael Anastassiades.
Nytt glass møter originale murvegger i vinterhagen. Spisebordet av Jasper Morrison er fra det japanske firmaet Maruni, og benkene er designet av Yasmin selv. Klokken er en Sunflower Wall Clock av George Nelson for Vitra, mens taklampen er Model 2065 av Alessandros bestefar, den kjente designeren Gino Serfatti. Lampen ble opprinnelig lansert i 1950, men ble relansert av Astep i 2016.

Mangfoldig hjem
Rundt om i huset finner man også tepper, puter, keramikk og kunst laget av Yasmins mor. – Hjemmet vårt skiller seg nok litt fra den nordiske måten å innrede på; vi har flere detaljer, flere ting, og vi viser dem frem. I en nordisk designtradisjon gjemmer man gjerne ting vekk for å gjøre det mer minimalistisk, forteller Yasmin.
– Jeg føler at min italienske bakgrunn bidrar til mangfold i både hjemmet og livet vårt, tilføyer Alessandro. En viktig grunn til at de valgte å flytte til et mindre hjem var ønsket om å skjære inn til det fundamentale, med barnas velvære i sentrum. – Det var definitivt ikke kjærlighet ved første blikk da vi fant huset. Men vi så at det kunne bli et godt sted å bo, og nå som det er ferdig, elsker vi det.
Vi har valgt materialer som viser omtanke for miljøet, og alle tingene vi omgir oss med er laget av mennesker vi respekterer, som er drevet av lidenskap. Vår yngste har allerede proklamert at han aldri vil flytte herfra, forteller paret med et stort smil
Slow Chair av Ronan & Erwan Bouroullec for Vitra var en av få ting Yasmin og Alessandro ikke var helt enige om: Han er ikke så glad i rosa. Ellers har paret vært enige om alt fra de brede gulvplankene fra Dinesen og veggfarger til møblering og belysning.

Pusterom i byen
Gaten foran huset er en oase midt i byen. Her leker familiens barn med de andre barna i nabolaget.

Luftig vinterhage
Vinterhagen åpner mot en liten hage der barna kan leke fritt

Lampe fra Sarfatti
Bordlampen er designet av Alessandros bestefar Gino Sarfatti i 1951, og produseres i dag av Astep. Fuglen er Charles og Ray Eames' klas

Italiensk design
Stuen er innredet for å være et sted for ro og avslapping. For å få til det, har paret stengt den opprinnelige døren fra yttergangen og inn til stuen, og nå er eneste adgang via kjøkkenet. Gulvlampen er VV Cinquanta Floor fra Astep og er designet av Vittoriano Viganò. Sofaen er Suita av Antonio Citterio for Vitra.

Utestue
Fra utestuen er man både forbundet til kjøkkenet gjennem de to åpne vinduene og til haven. Det store lyse rommet skaper rammen om fellesskapet, hvor hjemmets øvrige, mindre rom er små oaser som man kan søke til for å finne litt privatliv. Spisebordet av Jasper Morrison er fra det japanske firma Maruni. Benkene er designet av Yasmin selv.

Blandet design
Lampen over bordet er modell 2065 designet av Alessandros farfar Gino Sarfatti i 1950. Her ses den i en ny utgave med forbedret LED-teknologi utviklet av Astep. På bordet ses den ikoniske Georg Jensen-kannen av Henning Koppel, kombinert med små personlige gjenstander.

Glasshylle
Hyllen i metall og glas stiller ut forskjellig hvitt porselen. I starten hadde Yasmin mange forskjellige ting til pynt der, men hun fant raskt ut av at det gav et rotete uttrykk i det åpne rommet. Derfor lagde hun en regel om at man kan stille alt på hyllen, så lenge det er hvitt.

Kjøkken fra Boffi
Det stilrene kjøkkenet er fra Boffi. Distinkte detaljer, som ekstra plass mellom skuffene, gjør at det skiller seg ut fra mengden. Ved å plassere kun hvitt porselen på reolen i metall og glass fremstår det åpne rommet mindre rotete. I taket henger lamper av Michael Anastassiades, en venn av paret.

Kunsthjørne
I en krok i stuen står skulpturelle elementer som både komplementerer og utfordrer hverandre. Verket på bakveggen er av Gianfranco Pardi, gulvlampen er Model 1063 av Gino Sarfatti fra Astep, mens verket til høyre er av Kaja Skytte.

Egentegnet trapp
Den skulpturelle trappen er designet av Yasmin og binder husets fire etasjer sammen.

Lys i samspill
Lyset spiller en stor rolle for opplevelsen av huset, og Yasmin og Alessandro har jobbet mye med både det naturlige og kunstige lyset i huset. I forhold til det naturlige lyset er det overalt i hjemmet blitt slått ned vegger og skapt rette linjer, så lyset kan strømme gjennem både vertikalt og horisontalt.

Baderomsfliser i nyanser av grått
På badet har Yasmin brukt fliser fra File Under Pop, og armaturet er designet av Citterio for Axor.

Varmt treverk
I andreetasjen bor tre av fire barn, og en lys gang forbinder både rom og etasjer.

Dinesen gulv under originale takbjelker
Helt øverst i huset, under de originale takbjelkene, har Yasmin og Alessandro laget en liten hule av et soverom. Naturlig lys strømmer inn fra begge sider, og når mørket faller på opplyses rommet av VV Cinquanta Suspension av Vittoriano Viganò for Astep. Med lingardiner som erstatning for skapdører og et lunt gulvteppe i forlengelse av Dinesen-gulvet, er tekstilene med på å skape lunhet i rommet. Sengetøyet er fra italienske Shuj.

Bad for barna
Barna i huset har sitt eget bad, med nydelig utsikt fra badekaret. Håndvasken er fra Agape, lampen fra Astep og armaturene i messing fra Axor.

Egendesignet skap
Yasmin har tegnet skapene i soverommet, og fått dem bygget av en møbelsnekker. På den måten får paret utnyttet all plassen under skråtaket

Vask i marmor og messingarmatur
Hovedbadet er innredet med gode materialer: Svart marmor i vasken fra Agape, messing i armaturene fra Axor og de keramiske flisene Déchirer av Patricia Urquiola for Mutina. Håndklestigen er fra Menu, mens lampen er en veggvariant av VV Cinquanta av Vittorianò Viganò fra Astep. For å få gjennomlys i etasjen, er veggen i trappen erstattet med glass. Lekkert!