Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Andreas Engesvik har designet kjøkken

Da Andreas Engesvik skulle designe en ny kjøkkenmodell for tradisjonsbedriften Gjeving trevarefrabrikk, brukte han sitt eget kjøkken som utgangspunkt.

© Inger Marie Grini

  • Jeg er en veldig ryddig type, ja.

Designer Andreas Engesvik humrer lett. Svaret er til et spørsmål som kom naturlig etter at han hadde beskrevet alle funksjonene i sin første kjøkken­design for den norske tradisjonsbedriften Gjeving.

– Før kjøkkenet ble bygget var hver funksjon gjennomtenkt. Stearinlys og servietter har en spesialskuff, foodprocessoren står lett tilgjengelig. De smale hyllene over komfyren skal være til boller og tekanner, ikke til stabler av noe. Åpningene under hovedbenken har rister som kan trekkes ut, der står det tallerkener og gryter. Noen grunne hyller har plass til karafler. Her er én skuff til panteflasker, én til gjenvinning.

Andreas kunne nok ha fortsatt i det uendelige. Kjøkkenet har han, sammen med designerkjæresten Jannicke Grung, spesialtilpasset ned til hver minste detalj.

–Du «leser» ikke et tradisjonelt kjøkken når du ser dette, sier designer Andreas Engesvik, som har formgitt en kjøkkeninnredning med møbelkarakter for Gjeving trevarefabrikk. At alle rotete funksjoner kan gjemmes bak lukkede dører er et av hovedprinsippene i designen i den nye modellen, som skal inngå i snekkervirksomhetens kolleksjon. I rommet har Andreas og familien – designerkjæresten Jannicke Grung og barna Aksel, Liv og Geir – også fått et godt samlingssted rundt en spesialutformet variant av spisebordet Vang. Stolene har samme navn, og begge er tegnet av Andreas Engesvik, Oslo for Tonning & Stryn. Taklampene er vintageutgaver av Poul Henningsens Kontrast fra Louis Poulsen. Kunsten på veggen er av Jan Groth.

© Inger Marie Grini

– Det er gøy å lage et kjøkken som er på spesialmål. Det er en glede å bruke noe som funker så bra, sier han entusiastisk. Men det er selvfølgelig en luksus ikke alle kan unne seg, og nettopp derfor ville Andreas designe en innredning som gir kunden ganske frie tøyler – innenfor et gitt rammeverk.

Gjeving trevarefabrikk er en tradisjonsbedrift på Sørlandet, som har bygget klassiske kjøkkener i over 30 år. Nå var imidlertid tiden moden for en mer moderne design.

– For oss betyr samarbeidet med Andreas at vi når en ny kundegruppe, sier Jan Marcussen, som startet Gjeving i 1986.

– Det er spennende for oss, som tradisjonell snekkervirksomhet, å komme inn i dette segmentet, som er mer «design» enn det vi vanligvis driver med.

Andreas har brukt malte flater som en kontrast – og et komplement – til treverket i kjøkkenmodellen fra Gjeving trevarefabrikk.

Skapdørene åpnes og gjemmes helt når funksjonene bak skal nås. Her er komfyren gjemt, det samme er andre kjøkkenmaskiner.

Mer kjøkken? Ta en titt på hvordan du lager det ultimate familiekjøkkenet!

© Inger Marie Grini

Benkeplaten fra Lundhs, Lundhs Antique, er laget av over én milliard (!) år gammel norsk stein, fra Sirevåg på Vestlandet. Den vulkanske bergarten er veldig slitesterk, tåler varme og står imot syre som vin og sitronsaft. Lampen er Counterbalance av Daniel Rybakken for Luceplan, bildet på veggen er av Tom Sandberg. Glass og karaffel er Corky, av Andreas Engesvik, Oslo for Muuto.

Drømmen om et luksuskjøkken!

© Inger Marie Grini

Moderne design til tross, kvaliteten er selvfølgelig den samme. Alt er håndlaget av solide materialer, i hovedsak heltre eik, med fingerskjøter i skuffene. Dette er laget for å vare.

– I dag handler alt om å redusere forbruket, det vil også si at vi må kjøpe mer ordentlige ting. Og ja, mer kostbare ting. Men på sikt blir det likevel rimeligere å kjøpe kvalitet som varer, fremfor noe som må byttes ut om ti år. Den skandinaviske tankegangen og holdningen om ivaretakelse, må vi beholde, understreker formgiveren.

Varighet har vært et stikkord også i utformingen av designen.

– Du «leser» ikke et tradisjonelt kjøkken når du ser dette. Du pakker bort «rotet», de typiske signalene av et kjøkken. Det har mange skuffer, det står fritt på ben. Vanligvis oppleves kjøkken todimensjonalt; en front og en benkeplate. Men når du får hulrommene får du en mer spennende arkitektur. Lys og skygger gjør det mer interessant, forteller Andreas. Tanken er at det skal fremstå som et møbel, heller enn et typisk kjøkken.

For Andreas kommer bærekraften i designen også frem på et annet vis.

– Å jobbe og samarbeide med norske bedrifter er viktig. Det er viktig for å skape og ta vare på arbeidsplasser, kulturhis­torie, samfunnsnytte. Ikke minst er det viktig for fremtiden.

– Hulrommene skaper en mer spennende arkitektur. Variasjonene i lys og skygge er med på å gi innredningen en ekstra dimensjon, sier Andreas, noe som også forklarer hvorfor innredningen svever fritt på ben.

© Inger Marie Grini

Smale, grunne hyller skal kun inneholde det mest nødvendige, lett tilgjengelig under matlagingen. Koketoppen med integrert ventilator er fra Bora.

Relaterte artikler