© Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

Andreas Engesvik om fremtidens bolig: – Vi har ikke råd til å innrede med "billigvarer"

Hvordan ser fremtiden egentlig ut, hvordan vil den påvirke hjemmene våre? Vi har bedt Andreas Engesvik om å dele sine spådommer.

Nordic Pavilion i Venezia sto ferdig i 1962 – en periode som regnes som den norske storhetstiden for møbeldesign. Bygningen er tegnet av Sverre Fehn, som også designet møbler.

© Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

De skandinaviske landene kommer til å innta en sterk posisjon

Gode produkter rettferdiggjør ofte seg selv – når de fungerer godt, har estetiske kvaliteter og på en eller annen måte snakker til deg som menneske, eksisterer de i verden med en helt egen kraft og legitimitet.

Det er trist og frustrerende at det ikke satses mer på norsk produksjon og norsk ferdigvareindustri. Staten må få øynene opp for verdien av gode designere og bidra til at særlig unge designere får muligheten til å etablere seg. Det er som om samfunnsnytteaspektet ikke tas på alvor!

Designutdannelsene må satse mer på å lære studentene å formgi gode produkter, for i sitt kortsiktige perspektiv er dette dessverre noe man har sluttet med i skolene. I årene fremover håper jeg det blir flere norsklagede produkter, og jeg tror de skandinaviske landene kommer til å innta en veldig sterk posisjon de neste 20-50 årene.

Vi har en grunnleggende forståelse for både funksjon, materialer og holdbarhet og representerer derfor mange gode verdier. Det ligger et stort potensial for vekst og verdiskaping i dette – og det trenger vi, særlig i en fremtid hvor vi ikke kan leve utelukkende av olje.

Tiki-sofaen av Studie Andreas Engesvik, Oslo, er i dag blitt en norsk moderne klassiker.

Bruk hodet når du renoverer

I årene fremover må vi for alvor lære oss å ta bedre vare på tingene og omgivelsene rundt oss. Inntil nå har normen vært at vi renoverer oss frem til en uniform og hvit flate hvor alt er nytt, men det er en stor misforståelse at du kan oppnå lengre holdbarhet bare fordi det er nytt. Tvert imot tror jeg mange mennesker ruinerer seg på å pusse ned objektene sine. De lar seg overtale av arkitekten eller håndverkeren, og resultatet kan fort bli at gode kvaliteter som egenart, aldersaura og autentisitet går tapt.

Vi har kjøpt et hus fra 1932 der store deler av innredningen er original. I stedet for å skrelle bort og starte på nytt, forsøker vi å ta vare på det meste og forsiktig hente frem husets og rommenes opprinnelige preg og karakter. Resultatet blir mye bedre og ikke minst mye rimeligere! Et godt bygget bad kan leve et langt liv om man passer på det og gjør enkle oppgraderinger. Det samme gjelder kjøkkenet. Baderoms- og kjøkkenbransjen er enormt usunn og grisete når det gjelder miljøperspektiv; de legger opp til at alt skal byttes ut etter ti år, og kvaliteten er ofte middelmådig. Jeg får nesten et kick av å finne nyproduserte gamle lysbrytere i bakelitt og porselen og erstatte de gule plastbryterne som ble tegnet på 70-tallet.

Så mitt råd er: Bruk hodet når du renoverer, finn gode rådgivere (ikke folk som skal selge deg tjenester), ta deg god tid om du kan, skap gode helheter, velg materialer av høy kvalitet der det er mulig og planlegg detaljene godt.

Lenestolen bambi av Sigurd Lisell ble designet på midten av 50-tallet for Rastad & Relling, men er fortsatt like fin!