TREND: Skandinavisk kulhet

Skandinavia er for alvor satt på trendkartet. Helt på sin plass, synes vi.

Praktisk tilnærming

© Produsentene

Nedstrippet, sanselig, naturlige materialer, funksjonelt og enkelt. Den skandinaviske designstilen gjenspeiler godt livsstilen vi har her nord, en livsstil som er ettertraktet verden over. Og det er nettopp derfor vårt særegne uttrykk stadig brer seg til flere forelskede fans.

«Scandi Cool» er et begrep der ute i verden, og om det dreier seg om Acne, Filippa K eller H&M, Robyn, Röyksopp eller Todd Terje, Arne Jacobsen, Ikea eller Hay, så har de dette til felles: En avslappet kulhet som kommer fra et ditto avslappet folkeslag.

Keramikk: Keramikken til Kirstie Van Noort er både sterk og skjør på samme tid. Også er den veldig, veldig vakker. (Foto: kirstievannoort.nl)

Se bare på det nye København-hotellet SP34. Det er en studie i skandinavisk «kulhet», med sin miks av lær, treverk, ull, keramikk og matt messing i alt fra lobbybiblioteket til frokostsalen, rommene og badene. Fargepaletten er dempet, noe som lar materialene spille hovedrollen.

Akkurat slik kjenner vi det fra tradisjonell skandinavisk design – som i Arne Jacobsen, Hans J. Wegner & co. – og akkurat det samme ser vi i dagens design. Det blonde treverket, de taktile tekstilene, den sanselige keramikken og det myke læret – alt pakket sammen i en naturfarget, dempet helhet i organiske, enkle former. Vi er imidlertid ikke bare tovet ull og håndspikkede fjøler, neida: Vi sper på med matte metaller, aller helst messing, for å gjøre uttrykket akkurat passe «cool».

Skandinavisk: Blondt treverk, duse farger, sanselige tekstiler og matte metaller er synonymt med stilen resten av verden gjerne tar til seg. Det er oh-so-cool å være Scandinavian cool. (Foto: hotelsp34.dk)

Relaterte artikler