Det er tydelig at det råder en optimisme, samtidig som mange reflekterer over messens og designukas rolle: Er denne måten å vise frem designnyheter bærekraftig, både for miljøet og økonomien?
Disse spørsmålene preget samtalene på både standene og i showroomene. Messen har fått en ny, spennende direktør som har brakt et friskt pust til arrangementet. I sin åpningstale delte han sin visjon om å gjøre messen verdensledende på kvalitet innen de neste fem årene – en ambisiøs, men spennende tanke.
Under besøket mitt la jeg merke til tre tydelige trender:
Fokus på det håndlagde og kreative prosesser
Årets gjesteutstiller, Faye Toogood, hadde med seg sitt studio fra London og demonstrerte hvordan hun arbeider med hendene i sin designprosess. Hun utdypet dette under sin designtale, hvor hun understreket viktigheten av det taktile og håndlagde i en digital tidsalder.
Flere andre stands hadde også dekonstruert møblene sine for å vise prosessen bak designet, og mange utstillere presenterte håndskrevne tekster og skisser på veggene. Fyra Studio hadde laget en bar i papir med håndskrift på veggene som understreket hånden og det personlige.
Form Us With Love hadde håndlagde illustrasjoner med fin strek til sin pop-up bistro, og i gangen mellom messehall A og B fant du The Makers, som også hadde håndskrevne logoer på veggene. Dette fokuset på den kreative prosessen og det personlige uttrykket var gjennomgående.
Art Deco-inspirerte detaljer
En annen fremtredende trend var gjenoppblomstringen av Art Deco-elementer fra 1920-tallet. Designere integrerte South Beach Art Deco-inspirerte detaljer i sine verk, med bruk av champagneglass, polstrede vegger og luksuriøse tekstiler. Denne stilen, preget av geometriske former og rike farger, tilfører en følelse av glamour og eleganse til moderne interiør.
Den svenske teppeprodusenten Layered viste også frem tepper med klar sporing til Art Deco-stilen. Johanson Design introduserte sin DECO-kolleksjon, en dynamisk og levende verden skapt av TEKLAN. De viste også frem årets nye design av Alexander Lervik, Färg & Blanche, og Böttcher & Kayser – gjennomtenkte løsninger hvor estetikk og funksjonalitet går hånd i hånd. TEKLAN og Alexander Lervik er helt klart inspirert av Art Deco-tiden.
Bruk av heltre og unike treprodukter
Treverk sto sentralt i mange av årets designpresentasjoner. Benker, stoler og bord i heltre, samt unike treobjekter, var fremtredende både på messen og under designuken. Denne trenden reflekterer en økende verdsettelse av naturlige materialer og bærekraftig design, hvor kvalitet og materialbruk står i fokus.
Vår egen Anna Maria Øfstedal Eng viste sine nye treprodukter i Alvsjø Gård, en kuratert utstilling av Hanna Nova Beatrice. Jeg likte særlig godt det organiske formspråket som møter de rette linjene.
Nick Ross X Contem - The King's Hat viste sine treprodukter i Public Service i sentrum. Det finske merket Vaarnii hadde sine trestoler, benker og bord overalt i Papirbaren, og de ble også vist på scenen, noe som ytterligere understreket deres tilstedeværelse og betydning i årets trender. Vaarnii viste også frem en fin trelampe under messen.
Den finske up-and-coming designeren Simo Lahtinen viste også frem en fin trestol i Greenhouse. I tillegg hadde det svenske merket Verk premiere på møbelsettet V.TB.01, designet av Thomas Bernstrand. Dette helsvenske møbelsettet fremhever det rene, funksjonelle designet som kombinerer tradisjonelle teknikker med moderne estetikk.
Pico Lounge Chair av Andreas Engesvik for Fogia
Pico er en lounge-stol som kombinerer letthet og stabilitet. Den har en tynn, men solid stålrørramme som gir inntrykk av to puter som "flyter" på en komfortabel høyde. Pico er lett å flytte, veier bare 12,3 kg, og er laget for langvarig bruk med solide materialer som lær, tre og stål. Den er både komfortabel og tidløs, med detaljer inspirert av både Bauhaus og mid-century design.