Prestisjepris til Kristine Five Melvær

I fjor ble hun Årets nykommer i vår designprisutdeling, nå får hun Riedel Award 2014. Norsk design gjør det stort i utlandet!

Norsk vinner av internasjonal designpris
 

© Erik Five Gunnerud

Riedel Prize er en internasjonal designkonkurranse for kunstnere og designere under 30 år. I år var det altså norske Kristine Five Melvær som gikk til topps i konkurransen.

Kristine ble kåret til Årets nykommer i Bo Bedre Designpris i fjor, og har fra i år av blitt tildelt kulturstipend for de neste tre årene, for å utelukkende kunne jobbe med designen sin. Etter at hun fikk Soft Bowl i produksjon hos belgiske When Objects Work i fjor, har ballen startet å rulle, og vi venter spent på en rekke nylanseringer til neste år.

I Riedel-juryens begrunnelse nevnes at prisen gis til et talent som leverer arbeider av særlig høy kvalitet, med sjarmerende fargebruk og gode materialer. Dette er kunstverk som også fungerer for daglig bruk. Les mer om utdelingen og juryens begrunnelse her

Kristines glassarbeider er tilgjengelige gjennom blant andre Norway Designs, Galleri Format, Hennie Onstad Kunstsenter, DogA-butikken, Backe i Grensen og Designforevig-butikkene.

På de neste sidene kan du nyte bilder av de vakre glassarbeidene som sikret Kristine den prestisjetunge designprisen. Bo Bedre gratulerer!

Spennende arbeidsprosess
 

© Teresa Bergerud / Kristine Five Melvær

Kristine jobber med glass for ulike produsenter, men samarbeidet med Magnor Glassverk har vært spesielt viktig for å bli kjent med det krevende materialet glass.

  • Jeg synes glass er et veldig spennende materiale å jobbe med. Det er et levende materiale som skifter karakter gjennom de ulike stegene i prosessen. Det har helt klare begrensninger men også store muligheter for improvisasjon. Det er sterkt og skjørt på en gang. Det kan knuses på et øyeblikk eller vare i generasjoner. Jeg opplever Magnor som veldig åpne for nye idéer, og en god del av glassarbeidene som startet som eksperimenter i glasshytta har gått inn i deres kolleksjon.
Grafiske vaser
 

© Erik Five Gunnerud

I de grafiske vasene har Melvær utforsket forholdet mellom vasenes form og motivene i overflaten. Målet var å utforske kombinasjonen av Melværs to fagområder industridesign og grafisk design, og samtidig utforske kunnskapen glassblåserne på Magnor har om ulike teknikker. De grafiske vasene er en del av utstillingen Verdi, en kuratert salgsutstilling som markerer starten på Norway Designs NÅ; et prosjekt som har som formål å fremheve nåtidige norske formgivere og produkter.

Elegante Else
 

© Erik Five Gunnerud

Vasen Else har et grafisk motiv drapert rundt halsen som et gildt smykke. Vasen utforsker møtet mellom subtile fargeforskjeller og kontrasten mellom det blanke og matte. Den er produsert i samarbeide med Magnor Glassverk og vises og selges på Verdi-utstillingen på Norway Designs fram til 25. oktober.

Marie
 

© Erik Five Gunnerud

Vasen Marie er blåst i én farge som endrer karakter med objektets dramatiske kurver. De smale delene av vasen oppleves som intense og ugjennomsiktige, mens de dramatiske kurvene strekker godset så det blir mer gjennomsiktig.

Gro
 

© Erik Five Gunnerud

Gro er laget med den tradisjonelle teknikken graal. Den har en indre farget kjerne omsluttet av et klart lag som skaper avstand til et nytt farget lag som spinner et nett av vener rundt kjernen, og et ytre klart lag som former en stødig "elefantfot" som ytre form.

Soft vase
 

© Erik Five Gunnerud

Soft Vase er en forlengelse av Soft Bowls-serien, gjort i samarbeide med den belgiske produsenten When Objects Work. Vasen har de samme mye formene, men med et dråpeliknende uttrykk som etterliker vannet som gir liv til blomsten. Vasen kan snus på hodet for å brukes til en hel bukett i stedet for én blomst. Soft Vase er tilgjengelig direkte fra When Objects Work.

Lykten Multi
 

© Erik Five Gunnerud

Multi er en lykt bestående av to overlappende glassbobler. Den indre boblen gir lyskilden en organisk form, mens den ytre tolker lyset og slipper det ut. Multi kan også brukes som vaser eller beholdere.

Deilige Dew
 

© Erik Five Gunnerud

Dew er en serie munnblåste vaser med matte sandblåste striper. Stripene på utsiden av glasset og fargen på innsiden skaper skygger som gir en unik dybde og tekstur til det ellers monokrome volumet.

Årstidene
 

© Erik Five Gunnerud

Seasons består av fire vaser er inspirert av naturens skiftende farger gjennom et år. Teknikken som lager mønsteret gjør at hver vase får et unikt motiv. Spring er inspirert av blomstrende kirsebærtrær og friskgrønne blader mot en klar himmel. Summer dykker ned i blått hav og viser tang og tare på bunnen og bølgeskvulpet på toppen. Autumn viser gyllent løv som gradvis dekker den grønne bakken. Winter tolker snøen som daler ned og dekker bakken.

Lyskrukker
 

© Erik Five Gunnerud

Light Jars fanger lyset og viser det fram som en dyrebar skatt. Ved å plassere utvalgte gjenstander i dem, vil lampene belyse og iscenesette disse, og bokstavelig talt bli fylt med personlige mening.

Skomakerkule i moderne tolkning
 

© Erik Five Gunnerud

Liquid Light består av et bjørkefat som holder en glasskaraffel og en messingfatning til telys. Når karaffelen fylles med væske og lyset tennes, fungerer karaffelen som en linse som forsterker lyset. Lyset farges med karaffelens innhold og sprer varmt lys på middagsbordet i skandinaviske vinterkvelder. Lampen er inspirert av skomakerkula som ble brukt i Norge fra slutten av 1600-tallet.

Sanselig søndag
 

© Erik Five Gunnerud

Lampene Sunday er inspirert av lange, avslappende søndagsfrokoster med stemningsskapende stearinlys glødende i kjølig norsk luft. Lyskilden er plassert i den øvre del av kroppen, noe som skaper dynamikk i den renskårne formen og bidrar til assosiasjonen til stearinlys.

Fine og fruktige vaser
 

© Erik Five Gunnerud

Juice er en av tre vaser laget i samarbeide med Magnor Glassverk sommeren 2013. Juice er inspirert av Obelix-vasene i steingodts og tolker det samme fruktige motivet i glass.

Oppned-lampe
 

© Erik Five Gunnerud

I lampen Moa har den tradisjonelle trefoten og glasskuppelen byttet plass. Den store glassfoten som møter bordet gjør at lyset og glassets farge blander seg med teksturen i underlaget. Trelokket plassert ovenpå glassbasen gir nærhet til det lune materialet og muligheten til å plassere ting på det.

Relaterte artikler