
Hydro returnerer til Milano med nytt ambisiøst prosjekt
Etter fjorårets suksess med 100R, er Hydro tilbake i Milano med et nytt ambisiøst prosjekt: banebrytende design innenfor en radius på 100 km – fra lokalt resirkulert avfall til ferdige designobjekter i 100 prosent resirkulert aluminium. Med seg på laget har de et team av stjernedesignere – blant dem den norske formgiveren Daniel Rybakken.
AvDet er bare ett år siden Hydro vakte internasjonal oppmerksomhet under Milan Design Week med lanseringen av 100R – verdens første 100 % resirkulerte aluminium, fremstilt utelukkende av forbrukeravfall. Med et rekordlavt karbonavtrykk på under 0,5 kilo CO2 per kilo aluminium, ble materialet omtalt som banebrytende og revolusjonerende i både nasjonale og internasjonale medier. Lanseringen førte også til at Hydro ble kåret til Årets Produsent under BO BEDRE Designpris 2024.
Mens fjorårets 100R-utstilling handlet om selve materialet, tok årets R100-utstilling i Milano et steg videre ved å rette oppmerksomheten mot utslipp knyttet til transporten.
– Ideen om å begrense hele prosjektet – fra design til ferdig produkt, innenfor en radius på 100 km – oppsto bare noen dager etteråpningen av 100R-utstillingen i fjor, forteller prosjektets kurator og formgiver, Lars Beller Fjetland.
Dermed var rammene satt: fem nye designobjekter, laget av Hydros 100 % resirkulerte forbrukeraluminium – alle skapt innenfor 100-kilometers-grensen utstillingens navn refererer til. Målet? Å redusere karbonavtrykket fra transport – et tydelig ut-trykk for Hydros ambisjon om netto nullutslipp innen 2050.
– Vi gjør ikke disse prosjektene fordi de er enkle, men fordi de er utfordrende, sier prosjektets art director, Lars Beller Fjetland – med et nikk til John F. Kennedys ikoniske månelandingstale.