
Anna Marie Øfstedal Eng, som nylig vant Årets kunsthåndverk i BO BEDRE Designpris, lanserer de abstrakte krakkene – eller skulpturene – Skabeloner i ask og bjørk.

Kathrine Hovind eksperimenterer med tradisjonell fletteteknikk i kurvfatet Peddig.
Kirsten Visdal tar med seg en bit av kulturarven til byen og gir den en urban tolkning. For første gang holdes utstillingen Håndverk+ i Oslo.
AvHåndverk+ startet som en møteplass mellom håndverkere og designere, med det mål å la disse trekke erfaringer og nytte fra hverandre. Hvorfor? For å dra tradisjonshåndverket inn i fremtiden og skape næring av det. Men hvordan gjør vi det?
– Holdninger er viktig, vi må løfte statusen til yrkesfagene, sier Kirsten Visdal.
– Vi må spre kunnskap om kvalitet og håndverk på en slik måte at det kan inspirere barn og unge til å se mulighetene i å utdanne seg i og jobbe med dette.
Og er det noen som kan inspirere, er det Kirsten, som en av landets mest erfarne og ettertraktede stylister og rådgivere. Hun har invitert både nyetablerte og erfarne formgivere til å skape prototyper og unikaobjekter, som vil få urpremiere under utstillingen på DOGA i Oslo. Utvalget er stort, fra fortolkninger av gjenkjennbare kilesystemer og sirlige utskjæringer, til ville, levende, nesten provoserende abstraksjoner.
– Er det noe den siste tiden har vist oss, er det en økt bevissthet rundt eget nærmiljø og det som faktisk befinner seg rett utenfor vår egen dør, sier Kirsten.
– Så lenge designere og håndverkere møtes, har vi en unik mulighet til å formidle at kulturarven vår ikke bevares bare ved å rekonstruere og konservere den, men ved å utvikle den og dermed skape nye, salgbare produkter – og potensielle nye bedrifter.
Utstillingen Håndverk+ avholdes på DOGA i Oslo 8.-11. oktober. Se mer på @handverk_pluss på Instagram.