Årets nominerte til Bo Bedre Designpris
For tiende året på rad gjør vi oss klare til å hylle norsk design og norske formgivere. I samarbeid med Ikea skal vi selvfølgelig også lage tidenes fest under prisutdelingen i Oslo 30. august! Her er de nominerte!
Av — 15. august 2018
Vinnerne av Bo Bedre Designpris 2018 kåres av en profesjonell jury og avsløres også på bo-bedre.no etter prisutdelingen.
Juryen består av: Dr. Denise Hagströmer, seniorkurator for design og kunsthåndverk på Nasjonal-museet, Alessandro D’Orazio, stylist og eier av Kollekted by, Runa Boman, eier og daglig leder av Norway Designs, Øystein Austad, tidligere partner og designer i StokkeAustad, nå Design Manager i Flokk, og Cecilie Molvær Jørgensen,redaktør i Bo Bedre.
Vi gjør oppmerksom på at Alessandro D'Orazio ikke deltar i juryarbeidet knyttet til Årets nykommer, ettersom han er inhabil i denne kategorien.
I tillegg til Leserprisen kårer vi vinnere i åtte kategorier.
Her er de nominerte til årets tilbehør:
Kriterium:Prisen gis til et produkt som løfter og tilfører interiøret «det lille ekstra» – og som i seg selv har det lille ekstra hva gjelder kvalitet og uttrykk.
Dune av Marianne Andersen og Victoria Günzler: (Øverst til venstre)
Det myke, organiske uttrykket i de opphøyde serveringsfatene er tiltalende i form, samtidig som den kornete keramiske overflaten innbyr til å ta og føle på. Designerduoen utforsker med Dune mulighetene for en håndlaget opplevelse i et potensielt masseprodusert uttrykk, og lykkes med det. Skulpturelt, vakkert og funksjonelt.
Apex av Vera & Kyte for Othr: (Øverst til høyre)
Lysslukkeren Apex er ett av tre bidrag til Candle Snuffer Collection fra den bærekraftige produsenten Othr. Vera & Kytes tilskudd til stålkolleksjonen er en studie i geometriske former og utforsker flater og volumer. Det beste – foruten den harmoniske designen – er imidlertid at den 3D-produseres på etterspørsel, noe som minsker unødig ressursbruk. Bra for miljøet, bra for oss!
Kapp av Noidoi: (Nederst til venstre)
Det lages uendelige mengder lysestaker, men den småskalaproduserte stengodsserien Kapp har et annerledes formspråk og tilfører kategorien noe nytt. Den matte glasuren og de dempede fargene er helt i tråd med tidsånden, noe som forsterkes av de skulpturelle formene. Serien fortjener en produsent, men vi er glade for at Noidoi enn så lenge støper stakene selv.
Bokk av Sigve Knutson for Nedre Foss: (Nederst i midten)
Flaskeåpneren Bokk er unik: Ved første øyekast oppfatter man den som et dekorobjekt, mens funksjonen – at den faktisk åpner flasker – er skjult. På den måten får en tilsynelatende «kjedelig» bruksting ny verdi. Både materialet – bronse – og utformingen er overraskende, helt i tråd med designer Sigve Knutsons arbeider.
Tilbehørserie av Jenkins & Uhnger for Fjordfiesta: (Nederst til høyre)
Designernduoen Jenkins & Uhnger har formgitt en velbalansert, interessant og ikke minst vakker tilbehørserie til Torbjørn Afdals Krobo-benk fra 1960. De runde volumene i ulike utgaver tilføyer noe nytt til det eksisterende formspråket, gir benken flere bruksområder og bidrar med fortsatt aktualitet til det ikoniske møbelet. Vinn-vinn-vinn!

Kriterium: Prisen gis til en lampe som forener ny teknologi og materialvalg med god belysning, og som har et karakteristisk formspråk.
Flik Flak av Snøhetta for Ateljé Lyktan: (Øverst til venstre)
Flik Flak ble opprinnelig tegnet til det Snøhetta-designede hotellrommet The 7th Room på Treehotel i Nord-Sverige. Dette er den første lampekolleksjonen – les: vegg, bord og gulv –Snøhetta har formgitt, og har et enkelt, men kraftfullt formspråk. Skjermen består av to finerplater festet med pianohengsler, slik at den kan justeres etter hva som skal belyses.
Lamella av Hallgeir Homstvedt og Jonah Takagi for Le Klint: (Øverst i midten)
Utformingen av Lamella fremstår som om den ble til i dansk designs gullalder, men den gang ei! Homstvedt og Takagi har laget et uttrykk som passer som hånd i hanske med Le Klints tradisjonstunge håndverksteknikker. En blivende klassiker!
Lily av Runa Klock og Hallgeir Homstvedt for Abstracta: (Øverst til høyre)
Lily er først og fremst formgitt for å bedre akustikken der
mennesker møtes i store, offentlige rom. Lyddemperen, som
er 120 centimeter i diameter, har imidlertid en lysinnsats, og fungerer også som lampe. Designen er dessuten så diskré og
fin, at vi ikke ville ha nølt med å ha den hjemme.
Tangent av Jenkins & Uhnger for Pallucco: (Nederst i midten)
Tangent var nominert i samme kategori i fjor, men da som prototype. Nå er lampen satt i produksjon hos italienske Pallucco, og fortjener dermed fornyet oppmerksomhet. Vi gjentar oss selv: Lampen består av en akse fylt med led-lys, som roteres rundt en sirkel i midten ved hjelp av et elastisk bånd. Slik blir brukeren- delaktig- i lysfall og design, og får en nydelig skulptur med på kjøpet!
Gear av Johan Lindsten for Northern: (Nederst til høyre)
Det markante, nokså harde og maskuline formspråket i lampeserien Gear har skarpe konturer og et industrielt utseende. Den lange armens posisjon kan endres ved å «skifte gir», slik at vinkelen kan være så åpen eller så lukket som du ønsker. Lampen er et spennende tilskudd til Northerns stadig voksende kolleksjon, og vil være et blikkfang i ethvert interiør.

Kriterium: Prisen gis til et funksjonelt og godt møbel med et sterkt formspråk utført i gode materialer, og som har en tiltalende estetikk.
Pavilion av Anderssen & Voll for &tradition: (Øverst til venstre)
Stablestolen Pavilion har et florlett uttrykk med sine bøyde stålrør og finerdetaljer. Opprinnelig er den designet til Langeliniepaviljongen i København, et sted for brylluper, konserter og konferanser, der den opptrer side om side i store antall. Et lett formspråk var dermed viktig for at mengden ikke skulle fremstå massiv. Det organiske uttrykket er imidlertid så vakkert, at stolen like godt kan stå alene.
Oaki av Stine Aas for Northern: (Øverst i midten)
Eikestolen Oaki av Stine Aas forener skandinavisk og japansk estetikk og produksjonsteknikk på fiffig vis. Alle sammenføyinger er usynlige, noe som gjør stolen til et tilsynelatende umulig sittemøbel. Imponerende! Vi liker godt at stolen er nett og lett, og dermed opptar liten plass – en design som fanger tiden og måten vi lever i og på nå.
Secant av Sara Polmar for Warm Nordic: (Nederst til venstre)
De geometriske formene i bordet Secant gjør møbelet til en spennende studie i kontraster, noe som understrekes av den lette metallrammen og den tunge marmorplaten. Sara Polmar har klart å skape en interessant bordserie som spenner vidt, både i farger og materialer, og fungerer like godt i helsvart som i knallrødt.
Paperwood av Anderssen & Voll for Ariake: (Nederst i midten)
Da den japanske produsenten Ariake skulle lage sin første møbelkolleksjon, inviterte de blant andre Anderssen & Voll til å bli med. Resultatet er en lavmælt, kvalitetsosende samling møbler, Paperwood Table inkludert. Samlingen av flater ser tilsyne-latende enkel ut, men håndverket er krevende og fordrer nøyaktighet. Bordet har en nydelig harmonisk og tiltalende design, også i den større utgaven.
Spisolini av Andreas Engesvik, Oslo for Fogia: (Nederst til høyre)
Andreas Engesviks studio har, sammen med svenske Fogia, gjort en genistrek: De har tatt formspråket og komforten fra den nå erklærte «it-stolen» Bollo med seg inn i en mindre og nettere variant. Spisestolutgaven skiller seg dermed helt fra andre i samme kategori, og skilter med attityde og «coolness» en masse – mens komforten fremdeles er den samme som hos storebroren. Stort bedre kan det ikke bli.

Kriterium: Prisen gis til et produkt som befinner seg i grenselandet mellom design og kunst, og som representerer en stadig større trend: Småskalaproduksjon __og unikaprodukter.
Wood Clay Chair No. 3 av Sigve Knutson: (Øverst til venstre)
Sigve Knutsons arbeider er alt annet enn tradisjonelle, og han beveger seg fritt mellom design, kunst og kunsthåndverk. I stolen, som først ble presentert under Norwegian Presence i Milano i april, har han brukt trespon, støv og lim, samt et uttrykk som skal sende tankene til menneskets første møter med materialer og formgiving. Konseptuelt og interessant – og funksjonelt!
Bigware av Sisse Lee: (Øverst til høyre)
Danskfødte Sisse Lee har nylig avsluttet sin mastergrad på Kunsthøgskolen i Oslo. Hennes Bigware er en serie beholdere i leire, stentøy og porselen med ulike former og utførelser. Felles for dem alle er at de har tydelige preg av tilblivelsesprosessen i form av hånd- og fingeravtrykk, i tillegg til at de uglaserte overflatene fremhever leirtypenes materialitet og særegne struktur.
Pedestal Plate av Odd Standard: (Midten)
Den stavangerbaserte nisjeprodusenten Odd Standard lager fantastiske objekter til bordet. Blant annet er Pedestal Plate, fra deres unikaeksperimenter, perfekt til servering av en liten munnfull. Lekenheten og materialiteten i den lille «asjetten» er et fint uttrykk for studioets samlede arbeider, som er et imponerende oevre i seg selv.
Dekketøy for Noma av Anette Krogstad: (Nederst til venstre)
Det var ikke hemmelig at Anette jobbet med et superhemmelig, enormt prosjekt. Spørsmålet var bare hva det var? Da det endelig kom for en dag, samsvarte vår begeistring fullstendig med det imponerende svaret: Hun hadde produsert servise for selveste Noma 2.0, Verdens Beste Restaurant, som straks skulle gjenåpne. At René Redzepi er begeistret for Anettes arbeider er vi ikke det spor overrasket over!
Material Acoustics av Stian Korntved Ruud: (Nederst til høyre)
Stian har utforsket menneskets forhold til lyd og ritualer, noe som har resultert i tre verker: To klokker og en dørklokke. Ved bruk av metall, treverk og elektroniske komponenter har han laget en spennende installasjon som beveger seg mellom kunst og design, et krysningsfelt han er særdeles komfortabel i.

Kriterium: Prisen gis til en norsk bedrift som bruker design som et strategisk virkemiddel for å bygge sin profil og forretningsvirksomhet, og som bidrar til å fremme norsk design nasjonalt og internasjonalt.
Elementa: (Øverst til venstre)
Opprinnelig et agentur, nå også produsent. Elementa lanserte
nylig serien UT, en rekke produkter som hedrer naturen og minner oss på at vi alltid omgir oss med den – også innendørs. Med seg på laget har de blant andre Hallgeir Homstvedt, Kneip og Anderssen & Voll, der sistnevnte har formgitt en serie planteholdere. En lampe, vannkanne og «konkylie» (!) er blant produktene vi har latt oss begeistre av.
Ask og Eng: (Øverst til høyre)
Siden oppstarten i 2016 har den bærekraftige produsenten, som designer og bygger kjøkken, garderober, baderomsinnredninger og møbler i bambus, fått et godt feste ikke bare i den norske interiørbransjen, men blant «folk flest». «Alle» ønsker seg et kjøkken fra Ask og Eng, noe som ikke er en liten bragd i markedet de opererer i. Håndlagde produkter av høy kvalitet i et bærekraftig materiale, og ikke minst personlig oppfølging fra Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng selv, er oppskriften for suksess, og vi gir dem applaus for det!
Northern: (Nederst til venstre)
Da Northern Lighting i februar slapp nyheten om at de droppet «Lighting» og også ville satse på møbler, så vi en ny storprodusent bli født. Northern Lighting har hatt enorm suksess siden starten i 2005, og det er ingen grunn til at ikke produkt- og møbelprodusenten skulle ha det samme. Og begeistringen har ikke latt vente på seg. Kolleksjonen, designerduoen Morten & Jonas' «brainchild», er allerede særdeles populær, og vi følger spent med på utviklingen.
Objekt: (Midten)
Den nye, norske produsenten ble lansert i Milano i april, og det til stor begeistring. Med en kolleksjon som hyller hverdagene, noe blant annet relanseringen av Hans Brattruds Grorud-stol og Jenkins & Uhngers bord As Long As You Like eksemplifiserer, har Norge fått en ny aktør. Objekt produserer imidlertid ikke kun norsk design, men har fått med seg flere spennende internasjonale formgivere i stallen. Vi gleder oss til fortsettelsen!
Vestre: (Nederst til høyre)
«First we take Manhattan, then we take ...» ... verden? Vestre ser i alle fall ut til å oppnå verdensherredømme når de nå skal innrede absolutt hele Times Square i New York City, det kanskje mest kjente knutepunktet på kloden. Vi lar oss stadig imponere over Jan Christian Vestres engasjement for norsk design og produksjon, og det med en bærekraftig, varig materialbruk, som når langt utenfor landegrensene. Bra jobba!

Kriterium: Prisen gis til den formgiveren som har evnet å sette synlige spor i det norske og internasjonale markedet, med sterke og karakteristiske produkter.
Sigve Knutson: (Øverst til venstre)
Sigve beveger seg fritt mellom design, kunst og kunsthåndverk, og skaper objekter, verker og produkter det er vanskelig å definere. Men at de taler til oss, er det ingen tvil om. Sigve er et friskt pust på den norske designscenen, og hans nytenkning er inspirerende for alle som kommer i kontakt med verkene hans. Han har stilt ut både i inn- og utland, i tillegg til å ha fått sitt første masseproduserte objekt i salg, Bokk fra Nedre Foss.
Andreas Engesvik, Oslo: (Øverst i midten)
Andreas Engesvik, Fredrik Wærnes og resten av studioet fortsetter å jobbe kvalitetsbevisst og med fingerspissfølelse i ethvert nytt produkt de presenterer. Det siste året har vi blant annet latt oss begeistre av den hverdagslige, men vakre Tonje, den oppsiktsvekkende Spisolini og den underfundige Agnes – alle med AE, Os umiskjennelige signatur: kvalitet, kvalitet, kvalitet. Få andre formgivere lager tidløse produkter på samme vis, og evner samtidig å fange tidsånden. Vi elsker det.
Anderssen & Voll: (Øverst til høyre)
Studioet til Torbjørn og Espen leverer en stødig strøm av nye produkter, og kan det siste året skilte med en ny stolserie for &Tradition, sofaserier for Muuto, Hem og Fora Form, pledd for Røros Tweed, planteholdere for Elementa og en lysholder for Nedre Foss, for å nevne noe. De ligger ikke på latsiden, denne gjengen – og glade er vi for det!
Hallgeir Homstvedt: (Nederst til venstre)
Fjorårets vinner av denne kategorien har mye å skilte med også i år – det ser faktisk ut som at Hallgeir er blitt lampedesigner på heltid siden sist: lampeserie for Le Klint, lampe for Elementa og lyddempende lampe for Abstracta. Han har imidlertid også fortsatt samarbeidet med shaker-prosjektet Furnishing Utopia, og i Milano i april så vi en soft-launch av en sofa for Stellar Works. Mye spennende, som alltid!
Morten & Jonas: (Nederst til høyre)
Da Northern Lighting skulle bli Northern, inviterte gründer Ove Rogne studioet Morten & Jonas til å ta designregi på reformasjonen. Gutta hadde allerede tegnet flere lamper for produsenten, og de kjente merkevaren godt. Når Northern nå har sett dagens lys er det med flere produkter fra duoen, blant annet en bordserie, en dagseng og et hyllesystem. Det lukter suksess all the way!

Kriterium: Prisen gis til et ungt talent som har gjort seg bemerket og evnet å bryte ut av mengden med sin design, og som vi har stor tro på for fremtiden.
Fredrik Bull: (Til venstre)
Fredrik har nettopp fullført mastergraden sin i interiørarkitektur- og møbeldesign på Kunsthøgskolen i Oslo, og har gjort seg bemerket med sine unike, selvlagde objekter i bronse, glass, tre og keramikk. Han foretrekker å utvikle og lage objekter som ikke bare er gjenstander, men som er resultat av et håndverk. Dessuten: Han produserer selv og selger rett til butikk, og tror at det er slik man kommer til å arbeide i fremtiden. Vi har troen, vi også!
Aula: (I midten)
Sara Gretteberg og Marie Sagen har en nokså unik tilnærming til designfeltet: De kaller seg et antropologisk designbyrå, og utvikler visuelle uttrykk innenfor merkevarebygging, interiør-arkitektur og produktutvikling. De ønsker å trekke inn en antropologisk tankegang i designfaget, og jobber deretter. Det høres spennende ut, og vi gleder oss til å følge dem fremover!
Helene Holde: (Til høyre)
Helene var avgangselev i år, med en tilbakelagt mastergrad i interiørarkitektur- og møbeldesign ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun er spesielt fascinert over linken mellom lek og alvor, noe som gjenspeiles i arbeidene hennes. Disse er ofte modulbaserte fordi hun liker tanken på at ting er i bevegelse og endring. Vi liker det vi ser!

Kriterium: Prisen gis til et produkt som er løftet frem fra norsk designhistorie, og som styrker norsk design i inn- og utland.
Grorudstolen av Hans Brattrud, 1958, produsert av Objekt: (Til venstre)
Hans Brattruds såkalte Grorudstol, også kalt Modell 58, fyller
60 år i år. Opprinnelig produsert av A. Grasaasen's Fabrikker i 1958, som den perfekte stol for private kjøkken og offentlige
kafeteriaer, er den i år relansert av Objekt. Den lever nok i 60 år til!
Falcon av Sigurd Resell, 1971, produsert av Vatne: (Øverst til høyre)
Da Falcon-stolen ble designet i 1971, ble den en kjempesuksess. Med den i kolleksjonen, tredoblet Vatne omsetningen sin på to år, og fikk Danmark som hovedmarked, etterfulgt av USA, Japan, Tyskland og Australia. Med andre ord: Norsk design har også tidligere vært stor «der ute», og med relanseringen av den ikoniske stolen, ser vi ikke bort ifra at Vatne tar verden med storm igjen.
Krysset av Fredrik A. Kayser, 1955, produsert av Eikund: (Nederst til høyre)
Kayser var i sin tid en av våre viktigste designere, men døde dessverre altfor tidlig i en alder av 44 år. Han rakk imidlertid å gi liv til flere ikoniske objekter, blant annet Krysset. Etter at Eikund relanserte lenestolen i fjor høst, er den blitt produsentens bestselger, og vi er sikre på at både den og Kayser har en ny storhetstid i vente.
STEM PÅ DIN FAVORITT OG VÆR MED I TREKNINGEN:
Nå kan du bestemme hvem som skal vinne leserprisen i Bo Bedre Designpris 2018! Stem på din favoritt blant formsterk, norsk design fra de siste ti årene og vinn et gavekort fra Ikea på 3000 kr!