Luftig, lyst og vakkert

Da arkitekt Karen Selmer og regissør Lars Torvik bestemte seg for å flytte tilbake til Norge, var det for å slå rot. For godt.

© Sandra Aslaksen

På toppen av bygården i Oslo, med utsikt over de andre ærverdige Frogner-gårdene, har arkitekt Karen Selmer og regissør Lars Tovik bygget sitt rede. Den 96 kvadratmeter store hjørneleiligheten i fjerde etasje er en klassisk leilighet med stukkaturer, peis og balkong. Både Karen og Lars har bodd flere år i leide leiligheter i København og Berlin, før de avsluttet med åtte år i London. Etter mange år i utlendighet begynte de å føle behov for å skape sitt eget hjem, med tilhø- righet og røtter, og ville tilbake til Norge.

© Sandra Aslaksen

Paret startet boligsøket fra England, og hoppet inn i en budrunde uten å ha vært på visning. Med deres samlede kompetanse behøvde de bare å vite hva som var leilighetens negative sider for å ta sitt valg. Megleren kunne informere om både skjeve gulv og et lite bad – så da var saken avgjort: Dét var til å leve med, så lenge stuene var så fine. I den godt bevarte gården fra 1899, var nemlig leilighetens opprinnelige kvaliteter intakte. De vakre buede vinduene, stukkaturene og det utskårne panelet i spisestuen, med påfølgende stue med utgang til en herlig balkong, la perfekte rammer for en ny hverdag i Oslo.

© Sandra Aslaksen

Karen og Lars var ganske lei av flyktige boforbindelser, så da de omsider bestemte seg for å flytte tilbake til Norge, var det med planer for fremtiden, der mye lå til rette for det livet de ønsket seg.

– Vi er blitt en familie på tre, men har et spisebord med plass til ti personer. Det illustrerer vår intensjon om at hjemmet vårt skal være åpent for familie og venner, forteller de.

Til tross for årevis med midlertidige adresser, var paret heldigvis ikke plaget av et flyttelass med ukurante møbler. Som med filosofien bak resten av planleggingen, var varighet også et tema når det skulle handles inn nytt.

Som arkitekt vet Karen mye om materialer og form, og er trygg på sin egen stil. Å velge tidløst innebærer jo ofte en kjennskap til hva som har vist seg å tåle tidens tann, både fysisk og stilmessig.

© Sandra Aslaksen

– Bruk og kast-mentaliteten har vi langt på vei kommet til livs. Dette fungerer selvfølgelig ikke hundre prosent i praksis, men det gjør at vi styrer unna alle impulskjøp av inventar, kunst eller annet dilldall, forteller Karen. Kunsten å plukke det beste fra flere epoker, og skape et varig og vakkert miljø, er det ingen tvil om at det estetiske paret mestrer. – En leilighet med så flotte ornamenter, tåler stramme linjer, forteller Karen. – Derfor kjøpte vi møbler som var moderne og med tidløs design. Vi har flere klassikere som vi hadde ønsket oss i mange år, og siden vi kom rett fra London med få eiendeler, var dette en fin mulighet til å velge møbler som både passet inn i leiligheten og som vi begge hadde lyst på.
Familien har dermed tatt sitt oppgjør med midlertidige oppholdssteder. Her er det godt å være hjemme.

© Sandra Aslaksen

Kjøkkeninnredningen har Karen tegnet selv. Ved hjelp av gode håndverkere og Kvik, er det blitt et praktisk rom der plassen er maksimalt utnyttet.

© Sandra Aslaksen

De store buede vinduene slipper lyset inn i begge stuene, og på det store spisebordet er det plass til vakre vårtegn.

© Sandra Aslaksen

Leiligheten ligger i en vakker hjørnegård i nyrenessansestil fra 1899, med barokkpregede ornamenter og smijernsbalkonger. I Karen og Lars' leilighet i fjerde etasje er detaljene med stukkatur og utskårede brystningspanel bevart, og de har gitt nytt liv til de originale plankegulvene i begge stuene.

© Sandra Aslaksen

Lyse og lette gardiner på soverommet hindrer innsyn, men slipper lyset inn. Paret har fulgt opp kontrasten mot hvite lister og tak, og valgt en vakker, beroligende lindegrønn farge på veggene. Vegglampen er AJ fra Louis Poulsen.

© Sandra Aslaksen

Den innebygde hyllen i en tidligere døråpning er tegnet av Karen, og er Lars sin favoritt. Over bordet henger klassikeren PH Konglen fra Louis Poulsen.

© Sandra Aslaksen

Barnerommet er vakkert og lyst, og holdt i enkle former og farger. Barnesengen Kili, opprinnelig fra 1940-tallet, kan trekkes ut til juniorseng og er en investering som varer.

Stilen til Karen og Lars er skapt av varige verdier for familien. Lampen fra 1971 av Poul Christiansen er fra Le Klint, 2303 kr, Royaldesign. Puter i pudderfargede bomullstrekk fra Tine K Home, 250 kr per stykk. Fotokunst av Pamela Hanson, Raina with guitar fra 1999, fra kr 1900, Artspace. Håndlaget norsk design i lysestaken Geometri, 425 kr, Kneip. Vasen Ovalis ble designet av Tapio Wirkkala i 1958. Fra 1649 kr, Iittala. Sofaen Connect designet av Anderssen & Voll er satt sammen av moduler som koster fra 5495 kr, Muuto. Eames Lounge Chair med fotpall er en evig klassiker. 73 500 kr, Vitra. En vakker brevvekt mest til glede og litt nytte, 695 kr, Vitra. Kjøkkenbord med morsom benstilling, 1490 kr, Ikea.

Relaterte artikler