Drømmehus i sedertre og glass - et tidløst og moderne hjem

Da Annette Lyngesen og familien bygde drømmehuset på Nesodden ble valget et langstrakt hus i moderne stil og med store glassflater. I dag fremstår boligen like aktuell.

Glir naturlig inn i terrenget

© Sandra Aslaksen

På Fjordvangen på Nesodden ligger husene tett i det bratte terrenget ned mot Bunnefjorden og en idyllisk strand. Blant tradisjonelle hus og odde byggverk som en gang var hytter, finner du et stykke moderne arkitektur. Det langstrakte byggverket stikker seg ikke nevneverdig ut, hovedsakelig fordi det ligger godt plassert i terrenget, men også fordi det finnes flere hus i nabolaget med lignende formspråk. Heller ikke på nært hold er huset særlig påtrengende.

Les også: Dette huset er bygd på en inneklemt tomt midt i Tokyo. Se det fantastiske hjemmet med god takhøyde og store vindusflater her!

Den skiferbelagte terrassen er lagt mot sør, der en naturlig grop i terrenget skaper en beskyttet uteplass med lite vind og forholdsvis mye sol. Spisebordet er laget av en gammel fasadeprøve som Annette fikk på jobb og to bukker. Stolene er Breeze fra Cane-line.

Fantastisk høyde under taket

© Sandra Aslaksen

Arkitekt og eier, Annette Tandrup Lyngesen lot seg inspirere av det berømte Eames-huset i California, hvor funksjonalisme møter humanisme, da de bygde drømmehuset på Nesodden i 2000.

– Jeg har også hentet inspirasjon fra trønderlån, som er lange, tradisjonelle våningshus fra Midt-Norge, som typisk ligger slik i landskapet at de utgjør minst mulig inngripen, forteller hun.

Les også: Dette mursteinshuset fikk en tidsriktig oppgradering i eik og betong. Slik ble huset fra 40-tallet et drømmehjem!

Med dobbel takhøyde og vegger av glass er stuen lys og luftig. Sofaen EJ220/270 er fra Erik Jørgensen, Ziggi dagseng er designet av Flemming Busk for +Halle og sofabordet PK61 i marmor er designet av Poul Kjærholm for Fritz Hansen. Skammelen Gallery er designet av Hans Sandgren Jacobsen for Fredericia Furniture, mens leselampen Tolomeo er fra Artemide. Gulvet fra Hørning i heltre ask er det samme i hele huset.

Åpen og sosial løsning

© Sandra Aslaksen

Inne er funksjonene fordelt slik at oppholdsrommene omslutter husets indre rom. I andre etasje løper en mesanin rundt soverommene, slik at man kan både se og høre hverandre, uansett hvilket oppholdsrom man er i.

– Vi begynte med en idé om at vi skulle ha en voksensone nede og en barnesone oppe, men fordi vi kom fra Frogner med takhøyde på 3,5 meter ble vi fort klar over at vanlig takhøyde ikke var noe for oss. Dermed endte vi opp med en slik innskutt mesanin, sier Annette, som med sine 180 cm også er den laveste i familien på fem.

Les også: Store vinduer og naturmaterialer gjør huset på Nesøya helt utenom det vanlige. Men hjemmet er ikke bare vakkert, det er smart også!

Peisinnsatsen Varia fra Spartherm er godt brukt, hele året. – Det blir kaldere når man har så store vinduspartier, så peisen er god å ha, sier Annette. Siden pipen går rett forbi stuen på mesaninen, blir det varmt og godt der også. Bak peisen ligger spisestuen og til høyre ligger kjøkkenet.

17 år gammelt og like aktuelt

© Sandra Aslaksen

Løsningen resulterte i små soverom, som med effektiv innredning gjorde jobben tilfredsstillende. I dag er de fire soverommene blitt til tre, og bare ett av barna bor fortsatt hjemme. Men huset, som er blitt 17 år gammelt, holder seg godt og er fortsatt til inspirasjon.

– Vi gjorde ingen kompromisser på kvalitet da vi bygget, selv om vi hadde et relativt stramt budsjett. Hvis vi ikke hadde råd til det vi trengte, måtte det vente, derfor kom peisen på plass for bare noen år siden. At huset vårt fortsatt er attraktivt, handler nok om at vi tenkte på holdbarhet i alle ledd fra starten, mener Annette.

I andre etasje ligger soverommene på rekke, som skipslugarer med små indre vinduer som gir utsikt til hagen. Gangen ender i et åpent mesaninrom, som er tv-stue og bibliotek. Veggene er malt med jurakalk, som er en kalkbasert sementblanding.

Gode materialer i alle ledd

© Sandra Aslaksen

Bena på spisebordet er fra et Piet Hein-bord, hvor platen var ødelagt. Nå er den erstattet av en heltreplate i ask. Rundt bordet står Serie 7-stoler av Arne Jacobsen for Fritz Hansen, og over henger Romeo Moon-lamper av Philippe Starck for Flos. Den store bollen på bordet er av Tom Dixon. Bakveggen består av høyskap fra Ikea.

Kjøkken som svever

© Sandra Aslaksen

svevende. Annette har selv tegnet kjøkkenet i ask, som henger på stålbjelker mellom to bærende elementer. Lyset spiller ut gjennom sprekkene mellom skuffene og under benken, slik at inntrykket blir svevende, et inntrykk som forsterkes av en benkeplate i herdet glass.

Armatur fra Vola, stol fra Afterroom for Menu og Cargo barvogn fra Lammhults.

Få spennende boligreportasjer sendt direkte til innboksen din og meld deg på nyhetsbrevet vårt her!

Elegant i glass på badet

© Sandra Aslaksen

Speilvegg og svevende vasker i glass, fra Kraus, og armaturer fra Vola, gir et elegant preg. Mørke fliser i Pillarguri-skifer tar opp materialbruken utenfra. Avfallsbøtten er fra Vipp og hyllen fra USM Haller.

Lange siktlinjer

© Sandra Aslaksen

Trappen er åpen og konstruert i laserskåret stål med trinn i heltre ask, slik at den ikke hindrer sikten.

Gorka stol, designet av Jorge Pensi for Akaba.

Les også: Siktlinjene er med på å gjøre dette Stavanger-hjemmet lekkert og spektakulært!

Fjellet viser vei

© Sandra Aslaksen

Kledd i kanadisk sedertre som endrer seg med vær og vind glir huset inn i verden på en naturlig måte, og den firkantede bygningen blir nesten anonym; i alle fall fra vestsiden der man ankommer. Her er vinduene smale og lave, og en bøkehekk skaper beskyttelse for beboerne og er velkomstkomité for besøkende.

Fjellet har vært med på å bestemme plasseringen av bygningen, som ligger som en kompassnål i terrenget og viser Nord-Sør. Utenfor huset på øst-siden er det svaberg.

Relaterte artikler