Herskapsleilighet med plass til alt

Familien Herlev Jørgensen har innredet en herskapelig leilighet med gymsal og et tre meter høyt tre i stuen. For har man lyst, ja, så har man lov.

© Mikkel Adsbøl/House of Pictures

Marianne Britt og Søren Herlev Jørgensen har vært gjennom flere flytterunder i løpet av sitt liv sammen, de fleste preget av store oppussingsprosesser med riving av vegger og flytting av kjøkken.

Den enorme takhøyden understrekes av det fantastiske fikustreet som har transformert den ene av hjemmets stuer til en deilig grønn oase. Sofagruppen er fra danske Ilva, mens bordet er laget av Marianne Britts far. Taklampen­ er designet av Isamu Noguchi for Akari.

© Mikkel Adsbøl/House of Pictures

– Det trengte vi ikke gjøre her. Det var avgjørende for valget av leiligheten, forteller paret.

Omgivelsene spilte nok også en ørliten rolle. Herskapsleiligheten har nemlig utsikt over Københavns innsjøer. Og så var det størrelsen, da. Med 355 kvadratmeter å boltre seg på, har familien på fem fått rikelig med plass til både jobb, samvær og privatliv.

En hel vegg i en av stuene – som lett transformeres til spisestue med plass til 30 gjester – er fylt med bilder og fotografier som familien selv har laget eller fått i gave, et effektivt grep for å gi liv og personlighet til et stort, kjølig rom. Langs veggen står en av Sørens sammenleggbare Strida-sykler. Sofagruppen er fra Togo-serien, designet av Michel Ducaroy for Ligne Roset i 1973.

© Mikkel Adsbøl/House of Pictures

– Det var viktig for oss at vi alle kunne få hvert vårt rom, forklarer paret. – Her er det god plass både til å rote og til å leve!

Leiligheten er innredet med en blanding av polstrede møbler i både klassisk og moderne stil, store grønne planter og en rekke spennende objekter som familien har samlet opp gjennom årene. Signaturen er unektelig personlig, forsterket av Sørens mange sykler og de grafiske kunstverkene og lampene som Marianne Britt selv har laget.

Kjøkkenet befinner seg i enden av en lang gang, som lyses opp av store blanke kobberpendler fra Tom Dixon. Vitrineskapet på den ene kjøkkenveggen er laget i gjenbruksmaterialer av møbelsnekker­ Nicolaj­ Bo, og er tilpasset kjøkkenets­ opprinnelige stil. Avtrekksviften er bygget inn i en boks for å gå i ett med veggen. Det kan du også gjøre!

© Mikkel Adsbøl/House of Pictures

Barna Otto på 13 år, Knud på 10 og Karen på fire har alle fått hvert sitt rom. Bak Sørens kontor er det til og med blitt plass til en gymsal hvor familien bedriver ulike aktiviteter, blant annet taekwondo, som Søren og guttene er ivrige tilhengere av.

Dagslyset flommer fritt inn gjennom­ de store vinduene på kjøkkenet­. Den mørke innredningen er tegnet av Zoom Arkitekter, og står i fin kontrast til det ellers hvite rommet.

© Mikkel Adsbøl/House of Pictures

I hoveddelen ligger tre store sydvendte stuer på rekke, hvor de to ytterste er omgjort til kontorer for Søren, som blant annet er agent for Strida sykler i Danmark, og Marianne Britt, som er frilansdesigner. Rommet i midten har fått tilbake sin opprinnelige funksjon som mottagelsesrom, og bak Marianne Britts kontor ligger en stor oppholdsstue som i løpet av få minutter kan gjøres om til en festsal som rommer 30 spisende gjester. Herfra går det en 18 meter lang gang ned til kjøkkenet, hvor man også finner soverom og bad.

Badet er det eneste rommet i huset som er pusset opp. Et gammelt badekar som familien fant i kjellerboden har fått ny emalje, mens grønne planter sørger for tropiske takter.

© Mikkel Adsbøl/House of Pictures

Den urbane familien elsker verdens metropoler og besøker alltid hovedsteder når de er ute på tur. Dermed passer det ekstra godt at de har slått seg ned her, midt i Danmarks hovedstad, tett på byens puls og herligheter.

– En stund var vi åpne for å flytte lenger ut av byen. Nå er vi lykkelige for beslutningen om å bli her, med innsjøene like utenfor vinduene.

Selv på soverommet er det laget hyggelige stilleben og personlig stemning. Den hvite leselampen Luxy, designet­ av Dante Donegani og Giovanni­ Lauda for Rotaliana, går nesten i ett med veggen­ og underbygger det rene, rolige uttrykket. Det grafiske bildet over sengen har Marianne Britt selv laget.