Se Børge Mogensens landsted som er fylt med eget design

I løpet av sine tre siste leveår tegnet og innredet Børge Mogensen sitt eget sommerhus ved Limfjorden i Danmark. Eiendommen er bevart som da han forlot den, og demonstrerer den folkekjære formgiverens tidløse teft. Med enkel estetikk forankret i funksjon er det lett å se hvorfor arbeidene hans aldri går ut på dato.

© Mads Mogensen

Gerrit Rietvelds ikoniske Rød & Blå-stol fra 20-tallet bryter med Børge Mogensens dempede univers, og vitner om lekenhet og humor. Over henger en Le Klint-pendel av Kaare Klint.

Hytte med personlighet

Det er en spesiell opplevelse å trå inn i Børge Mogensens (1914–1972) landsted ved Limfjorden. Bygget har ikke endret seg nevneverdig siden det sto ferdig i 1969, og gir et unikt innblikk i den gamle mesterens private gemakker. Den gangen var det sønnen, Peter Mogensen, som hjalp faren med å innrede boligen. I dag danner sommerhuset rammene for Peters eget liv, hvor han bor og forvalter farens rike arkiv.

© Mads Mogensen

Kaare Klint, som var Mogensens lærer, tegnet opprinnelig den Japan-inspirerte rispapirlampen til Bethlehemskirken – som ikke ville ha den fordi den røde sirkelen ble ansett som et hedensk tegn. Dermed havnet den iøynefallende kreasjonen her, sammen med Mogensens J45-stol i rødt, et av hans siste arbeider. FDB Møbler relansert stolen i 2019 i naturfarget- og svart eik.

Huset står som i 1969

Mogensen senior kjøpte den nedlagte husmannsplassen mens barna fortsatt var små. I mange år ferierte familien i det gamle, gulkalkede steinhuset som allerede lå på tomten, før designeren i 1969 utvidet eiendommen med et L-formet bygg med arbeidsrom, stue og soverom. Farger, materialer og lysinnfall kommer sammen i en enkel, stemningsfull enhet, og demonstrerer den jordnære estetikken som har gjort Mogensen til selve symbolet på dansk design.

© Mads Mogensen

Mogensen var tydelig inspirert av shakerstilen som preget starten av 1800-tallet, hvor man ikke la til rette for unødvendig utsmyk- ning. Han så skjønnhet som en iboende egenskap i materialer, konstruksjoner og funksjonaliteter. Sommerhuset speiler dette, og er spartansk innredet. Sofaen produseres av Fredericia Furniture, mens 101-pendelen er Le Klint.

© Mads Mogensen

Peisen gir ytterligere varme til det allerede lune interiøret i keramikk, tegl og tre. Rundt spisebordet står Søborg-stolene, det eneste av Mogensens design med rammer i metall. I forlengelse av stuen skimtes arbeidsrommet, badet i naturlig lys.

Med plass til tegnestue

Huset gjennomsyres av designernestorens utpregede sans for detaljer. Vinduene tilsvarer nøyaktig tre gulvfliser i bredden, og setter tonen for konstruksjonens gjennomgående stringens. Skillevegger skaper soner og sammenheng, og takkonstruksjonene er synlige på tvers av veggene. Sommerhuset er en oppvisning i Mogensens karakteristiske tilnærming til design, forankret i funksjonalismens grunnidé.

For ham lå estetikken, det dekorative, i materialene og i selve konstruksjonen. Tilnærmingen preger også innredningen, hvor nødvendighet spiller hovedrollen, mens kunst og pynt er sekundært.

© Mads Mogensen

Børge Mogensen i sin klassiske Spanskestol, et av hans mest ikoniske arbeider.

© Mads Mogensen

Soverommet er enkelt innredet med egentegnede senger og Børge Mogensens Spanskestol i spisestueversjon, produsert av Fredericia Furniture. Også her har en Le Klint-pendel fra Mogensens tidligere lærer og mangeårige venn, Kaare Klint, fått plass.

I Børge Mogensens ånd

De fleste møblene i hjemmet er Mogensens egne arbeider. Her står den klassiske Spanskestolen i lær, Folkestolen med flettet sete og ulike versjoner av den skulpturelle Contour-stolen. Flere av formgiverens samtidige er også representert. Poul Henningsens ikoniske PH Louvre-lampe ruver i arbeidsrommet, mens Kaare Klints Le Klint-pendler går igjen i hele boligen. Klint, kjent som moderne dansk møbeldesigns store far, var Mogensens lærer på Det Kongelige Danske Kunstakademis møbelskole, og de to utviklet etter hvert et mangeårig vennskap.

© Mads Mogensen

Eiendommens naturskjønne beliggenhet ved Limfjorden var tiltrekkende for Børge Mogensen, som kunnåddeåboihusetiethalvtårfør sin død i 1972.

Den duse fargebruken i hjemmet bunner ut i materialer i tre, keramikk og tegl, og vitner om en sterk bevissthet rundt samspillet mellom ute og inne. Man får lyst til å ta på og bli kjent med de ulike elementene – samme følelsen man får av å sette seg i en av designerens behagelige stoler. Varhet for skjønnheten i naturens former og teksturer gir huset en helt egen ro.

© Mads Mogensen

I Børge Mogensens univers får materialene tale for seg. Slik dannes naturlige, inviterende fargepaletter som oser av ro. Mogensen har selv designet Slædesofaen, her i to stripete eksemplarer, og Contour-stolen i formpresset finér, i dag produsert av Carl Hansen & Søn.

© Mads Mogensen

I dag bor Mogensens sønn, Peter, i huset, hvor han driver designstudioet videre etter sin far. Huset er bevart i samme stil og farger som da det ble bygget i 1969.

Mogensens møbeldesign har hatt stor innflytelse på det skandinaviske formspråket, som igjen har påvirket hvordan vi bor og lever i dag. Sommerhuset står som en påminnelse om hans evne til å gjøre det enkle komplekst og intelligent – noe av nøkkelen til hvorfor arbeidene hans fortsatt er like aktuelle i dag.

© Mads Mogensen

Et utvalg av Børge Mogensens design fyller huset, deriblant Folkestolen med flettet sete, som gjorde at designerens karriere for alvor skjøt fart. Over bordet henger Poul Henningsens PH Louvre-pendel, produsert av Louis Poulsen.