Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Se Børge Mogensens landsted som er fylt med eget design

I løpet av sine tre siste leveår tegnet og innredet Børge Mogensen sitt eget sommerhus ved Limfjorden i Danmark. Eiendommen er bevart som da han forlot den, og demonstrerer den folkekjære formgiverens tidløse teft. Med enkel estetikk forankret i funksjon er det lett å se hvorfor arbeidene hans aldri går ut på dato.

© Mads Mogensen - Gerrit Rietvelds ikoniske Rød & Blå-stol fra 20-tallet bryter med Børge Mogensens dempede univers, og vitner om lekenhet og humor. Over henger en Le Klint-pendel av Kaare Klint.

Hytte med personlighet

Det er en spesiell opplevelse å trå inn i Børge Mogensens (1914–1972) landsted ved Limfjorden. Bygget har ikke endret seg nevneverdig siden det sto ferdig i 1969, og gir et unikt innblikk i den gamle mesterens private gemakker. Den gangen var det sønnen, Peter Mogensen, som hjalp faren med å innrede boligen. I dag danner sommerhuset rammene for Peters eget liv, hvor han bor og forvalter farens rike arkiv.

© Mads Mogensen - Kaare Klint, som var Mogensens lærer, tegnet opprinnelig den Japan-inspirerte rispapirlampen til Bethlehemskirken – som ikke ville ha den fordi den røde sirkelen ble ansett som et hedensk tegn. Dermed havnet den iøynefallende kreasjonen her, sammen med Mogensens J45-stol i rødt, et av hans siste arbeider. FDB Møbler relansert stolen i 2019 i naturfarget- og svart eik.

Huset står som i 1969

Mogensen senior kjøpte den nedlagte husmannsplassen mens barna fortsatt var små. I mange år ferierte familien i det gamle, gulkalkede steinhuset som allerede lå på tomten, før designeren i 1969 utvidet eiendommen med et L-formet bygg med arbeidsrom, stue og soverom. Farger, materialer og lysinnfall kommer sammen i en enkel, stemningsfull enhet, og demonstrerer den jordnære estetikken som har gjort Mogensen til selve symbolet på dansk design.

© Mads Mogensen - Mogensen var tydelig inspirert av shakerstilen som preget starten av 1800-tallet, hvor man ikke la til rette for unødvendig utsmyk- ning. Han så skjønnhet som en iboende egenskap i materialer, konstruksjoner og funksjonaliteter. Sommerhuset speiler dette, og er spartansk innredet. Sofaen produseres av Fredericia Furniture, mens 101-pendelen er Le Klint.

© Mads Mogensen - Peisen gir ytterligere varme til det allerede lune interiøret i keramikk, tegl og tre. Rundt spisebordet står Søborg-stolene, det eneste av Mogensens design med rammer i metall. I forlengelse av stuen skimtes arbeidsrommet, badet i naturlig lys.

Med plass til tegnestue

Huset gjennomsyres av designernestorens utpregede sans for detaljer. Vinduene tilsvarer nøyaktig tre gulvfliser i bredden, og setter tonen for konstruksjonens gjennomgående stringens. Skillevegger skaper soner og sammenheng, og takkonstruksjonene er synlige på tvers av veggene. Sommerhuset er en oppvisning i Mogensens karakteristiske tilnærming til design, forankret i funksjonalismens grunnidé.

For ham lå estetikken, det dekorative, i materialene og i selve konstruksjonen. Tilnærmingen preger også innredningen, hvor nødvendighet spiller hovedrollen, mens kunst og pynt er sekundært.

© Mads Mogensen - Børge Mogensen i sin klassiske Spanskestol, et av hans mest ikoniske arbeider.

© Mads Mogensen - Soverommet er enkelt innredet med egentegnede senger og Børge Mogensens Spanskestol i spisestueversjon, produsert av Fredericia Furniture. Også her har en Le Klint-pendel fra Mogensens tidligere lærer og mangeårige venn, Kaare Klint, fått plass.

I Børge Mogensens ånd

De fleste møblene i hjemmet er Mogensens egne arbeider. Her står den klassiske Spanskestolen i lær, Folkestolen med flettet sete og ulike versjoner av den skulpturelle Contour-stolen. Flere av formgiverens samtidige er også representert. Poul Henningsens ikoniske PH Louvre-lampe ruver i arbeidsrommet, mens Kaare Klints Le Klint-pendler går igjen i hele boligen. Klint, kjent som moderne dansk møbeldesigns store far, var Mogensens lærer på Det Kongelige Danske Kunstakademis møbelskole, og de to utviklet etter hvert et mangeårig vennskap.

© Mads Mogensen - Eiendommens naturskjønne beliggenhet ved Limfjorden var tiltrekkende for Børge Mogensen, som kunnåddeåboihusetiethalvtårfør sin død i 1972.

Den duse fargebruken i hjemmet bunner ut i materialer i tre, keramikk og tegl, og vitner om en sterk bevissthet rundt samspillet mellom ute og inne. Man får lyst til å ta på og bli kjent med de ulike elementene – samme følelsen man får av å sette seg i en av designerens behagelige stoler. Varhet for skjønnheten i naturens former og teksturer gir huset en helt egen ro.

© Mads Mogensen - I Børge Mogensens univers får materialene tale for seg. Slik dannes naturlige, inviterende fargepaletter som oser av ro. Mogensen har selv designet Slædesofaen, her i to stripete eksemplarer, og Contour-stolen i formpresset finér, i dag produsert av Carl Hansen & Søn.

© Mads Mogensen - I dag bor Mogensens sønn, Peter, i huset, hvor han driver designstudioet videre etter sin far. Huset er bevart i samme stil og farger som da det ble bygget i 1969.

Mogensens møbeldesign har hatt stor innflytelse på det skandinaviske formspråket, som igjen har påvirket hvordan vi bor og lever i dag. Sommerhuset står som en påminnelse om hans evne til å gjøre det enkle komplekst og intelligent – noe av nøkkelen til hvorfor arbeidene hans fortsatt er like aktuelle i dag.

© Mads Mogensen - Et utvalg av Børge Mogensens design fyller huset, deriblant Folkestolen med flettet sete, som gjorde at designerens karriere for alvor skjøt fart. Over bordet henger Poul Henningsens PH Louvre-pendel, produsert av Louis Poulsen.

Relaterte artikler