Hytte med personlighet
Det er en spesiell opplevelse å trå inn i Børge Mogensens (1914–1972) landsted ved Limfjorden. Bygget har ikke endret seg nevneverdig siden det sto ferdig i 1969, og gir et unikt innblikk i den gamle mesterens private gemakker. Den gangen var det sønnen, Peter Mogensen, som hjalp faren med å innrede boligen. I dag danner sommerhuset rammene for Peters eget liv, hvor han bor og forvalter farens rike arkiv.
Huset står som i 1969
Mogensen senior kjøpte den nedlagte husmannsplassen mens barna fortsatt var små. I mange år ferierte familien i det gamle, gulkalkede steinhuset som allerede lå på tomten, før designeren i 1969 utvidet eiendommen med et L-formet bygg med arbeidsrom, stue og soverom. Farger, materialer og lysinnfall kommer sammen i en enkel, stemningsfull enhet, og demonstrerer den jordnære estetikken som har gjort Mogensen til selve symbolet på dansk design.
Med plass til tegnestue
Huset gjennomsyres av designernestorens utpregede sans for detaljer. Vinduene tilsvarer nøyaktig tre gulvfliser i bredden, og setter tonen for konstruksjonens gjennomgående stringens. Skillevegger skaper soner og sammenheng, og takkonstruksjonene er synlige på tvers av veggene. Sommerhuset er en oppvisning i Mogensens karakteristiske tilnærming til design, forankret i funksjonalismens grunnidé.
For ham lå estetikken, det dekorative, i materialene og i selve konstruksjonen. Tilnærmingen preger også innredningen, hvor nødvendighet spiller hovedrollen, mens kunst og pynt er sekundært.
I Børge Mogensens ånd
De fleste møblene i hjemmet er Mogensens egne arbeider. Her står den klassiske Spanskestolen i lær, Folkestolen med flettet sete og ulike versjoner av den skulpturelle Contour-stolen. Flere av formgiverens samtidige er også representert. Poul Henningsens ikoniske PH Louvre-lampe ruver i arbeidsrommet, mens Kaare Klints Le Klint-pendler går igjen i hele boligen. Klint, kjent som moderne dansk møbeldesigns store far, var Mogensens lærer på Det Kongelige Danske Kunstakademis møbelskole, og de to utviklet etter hvert et mangeårig vennskap.
Den duse fargebruken i hjemmet bunner ut i materialer i tre, keramikk og tegl, og vitner om en sterk bevissthet rundt samspillet mellom ute og inne. Man får lyst til å ta på og bli kjent med de ulike elementene – samme følelsen man får av å sette seg i en av designerens behagelige stoler. Varhet for skjønnheten i naturens former og teksturer gir huset en helt egen ro.
Mogensens møbeldesign har hatt stor innflytelse på det skandinaviske formspråket, som igjen har påvirket hvordan vi bor og lever i dag. Sommerhuset står som en påminnelse om hans evne til å gjøre det enkle komplekst og intelligent – noe av nøkkelen til hvorfor arbeidene hans fortsatt er like aktuelle i dag.