© Lars Krog Hansen

Lars har designet et anneks utenom det vanlige: Hemsen har direkte tilgang til skogen, og alle materialer kan gjenbrukes

Hva skjer med estetikken når alt overflødig fjernes, og man kun jobber med de mest nødvendige materialene? Det har arkitekt Lars Krog Hansen utforsket i renoveringen av et lite anneks som ligger på den jyske vestkysten.

Skjult blant grantrær ligger et anneks som ikke gjør mye ut av seg. Fasaden er kledd i tre, og den grønne takpappen minner mer om en presenning som midlertidig er spent opp for å gi ly under trekronene. Innendørs er det heller ingenting som vitner om luksuriøs glamping –alle overflødige materialer er skrelt vekk.

Alt er bevisst valgt av arkitekt Lars Krog Hansen, som står bak renoveringen av det lille annekset fra 1960-tallet. I arbeidet har han eksperimentert med «design for demontering» – en tilnærming der man jobber ut fra tanken om at et bygg skal kunne tas fra hverandre, sorteres og gjenbrukes. Målet er å forlenge materialenes levetid og redusere svinn.

Derfor er annekset renovert med færrest mulig materialer, de er brukt i rå og ubehandlet form, slik at de enkelt kan demonteres og brukes på nytt – i stedet for å ende som byggavfall. Samtidig er så mye som mulig av den opprinnelige bygningen bevart og gjenbrukt. Tankene bak prosjektet er like beskjedne som bygningen selv. Lars Krog Hansen hadde ingen ambisjon om å lage et stort arkitektonisk statement – bygget får tale for seg selv.

– «Design for demontering» var ikke et konsept jeg hadde jobbet med før, så dette var et eksperiment. Vi lot ting skje og lot ikke ideen diktere resultatet. Men selve trekonstruksjonen var råtten tvers gjennom og kunne ikke reddes, forklarer han.

Hele veien har det handlet om å føye til kun det aller nødvendigste – eller å skape en illusjon av det, som han selv sier. For mange kan prosjektet fremstå som halvferdig, nettopp fordi helt vanlige byggematerialer, som man ellers forbinder med konstruksjoner og stillas, har blitt en naturlig del av det estetiske uttrykket. Ingenting er skjult bak veggplater eller maling, slik man tradisjonelt ville gjort for å skape en «ferdig» finish.

– En bygning som dette blir aldri helt ferdig. Jeg vil utfordre ideen om at en bolig må være fullendt før vi kan bo i den, enkle materialer kan nemlig være både raffinerte og vakre. Vi må stille spørsmål ved hva som egentlig er estetisk riktig – for vi har et ansvar for hvordan vi bygger i en verden der overforbruk er et stort problem, sier han.

Ifølge Krog Hansen er ikke bare den enkle og ærlige estetikken den eneste fordelen:

– Lar man være å pakke inn et bygg i gips, maling og kjemiske overflatebehandlinger, får man et sunnere inneklima – da avgir materialene minimalt med gasser. Hvis man tidlig i prosessen prioriterer kvalitetsmaterialer med lang levetid, blir det mindre vedlikehold og på sikt også en økonomisk gevinst i å droppe ekstravagante finisher. Og ikke minst gir det større arkitektonisk frihet.

– Når vi lar materialene tre frem i sin naturlige form, åpner vi for en estetikk som ikke handler om å skjule, men om å fremheve. Det gjør arkitekturen mer levende – og gir rom for løsninger som er funksjonelle og langt mer behagelige å leve i, avslutter han.

Annekset ligger i en skråning, noe som har gjort det mulig å sette inn en dør fra hemsen og rett ut i skogen på baksiden.

© Lars Krog Hansen