På en 8000 m² stor naturgrunn ligger et moderne, sort trehus
Området er fredet, så det skulle tas spesielle hensyn til den unike naturen for å unngå at huset ble for dominerende på grunnen.
Av
Arkitekt Anne-Louise Kastbjergs svarte, modulbaserte trehus i Nordvestsjælland er plassert på en 8000 kvadratmeter stor naturtomt, som hun og familien har gjenetablert til sitt opprinnelige miljø.
Stram arkitektur i vill natur
På slutten av 1800-tallet var danske Rørvig et populært sommersted for kunstnere. I dag, og særlig etter innvielsen av bilfergelinjen i 1928, er den lille naturperlen ved Isefjordens munning i Kattegatt på Nordvestsjælland blitt et populært ferie- og fristed. Her, på en 8000 kvadratmeter stor naturtomt, omkranset av viltvoksende trær, ligger et moderne, svart trehus bygget i moduler med tilhørende terrasser.

Med innredning bygget opp av nyanser i svart og hvitt har familien skapt et enkelt uttrykk som kler husets stramme arkitektur. Anne-Louise har selv laget spisebordet av gulvplanker som var til overs fra byggingen, og det lyses opp av to store Bestlite-pendler av Robert Dudley Best fra Gubi. DSR-stolene er designet av Ray og Charles Eames fra Vitra, mens det store maleriet av Lin Utzon gir helheten særpreg og karakter.
Egendesignet sommerparadis
Anne-Louise Kastbjerg er både husets eier og arkitekt. Som direktør i et eiendomsfirma har hun mange års erfaring med å utvikle unike eiendommer – en kompetanse hun også bruker i konsulentfirmaet sitt, Kalk Koncept. Med bakgrunn som bygningsingeniør har hun rukket å samle nok ideer og kunnskap til å skape sitt eget, perfekte feriested, bygget med respekt for omgivelsene.

Det stramme huset er vakkert integrert i det ville landskapet, der furu og lyng vokser fritt.

En dempet ramme med få, store blikkfang gir interiøret en fin ro. Mellom sofaene fra Ilva står et Ikea-bord, som har fått ny, svartvokset bordplate laget av et av trærne som ble felt på tomten i byggeprosessen. På bakveggen henger et grafisk maleri av Lin Utzon, mens det svarte bildet på sideveggen er laget av Anne-Louise for å skjule TV-en – smart!

Anne-Louise er opptatt av rene, symmetriske linjer, noe stuen er et godt eksempel på. Her står to like sofaer fra Ilva plassert direkte overfor hverandre og danner en fin, ryddig sone i rommet. To flettede vedkurver bygger enkelt opp under uttrykket. Bestlitelampen i hjørnet er designet av Robert Dudley Best fra Gubi.
Med respekt for omgivelsene
Området er fredet, og huset kunne dermed ikke dominere omgivelsene. Sammen med familien har Anne-Louise brukt mye tid på å gjenetablere det naturlige miljøet på tomten. Området var gjennom årene blitt til skog på bekostning av lyngen som tidligere preget stedet. For å vende tilbake til det opprinnelige landskapet måtte 500 løvtrær felles, og med jevne mellomrom har Anne-Louise plukket nye små bøk- og bjørkeskudd for gi plass til lyngen igjen.
– Det er blitt til noe meditativt for meg å gå rundt på tomten og pusle en hel dag. Jeg glemmer ofte tiden. En av naboene våre kalte det for verdens største hageprosjekt da vi gikk i gang med arbeidet, forteller Anne-Louise.

Hagemøblene fra Ikea, som opprinnelig var i lyst treverk, er malt med svart utendørs maling for å gli i ett med fasaden. Hagebordet er fra Ilva.
Et fokus på lys
Selve huset er bygget med svartmalte, loddrette trepaneler med svart, listedekket takpapp, karmer i sink og pipe murt i svart stein. Store vindusflater skaper et konstant og dynamisk lysinnfall gjennom dagen hele året rundt, mens lunhet sikres gjennom innlagt varme i alle gulv, enten de er dekket av tre eller stein.
– Jeg elsker ro og symmetri. Jeg søker alltid rene, lange linjer og mest mulig transparens. Lyssetting er altavgjørende for meg, mye viktigere enn valg av møbler, sier Anne-Louise.

Anne-Louise har selv tegnet kjøkkenet med hensikt om å bygge opp under husets stramme, enkle formspråk. Med hvite fronter og hvitoljet benkeplate i tre er helheten en fin videreføring av den gjennomgående lettheten i arkitekturen. Det impregnerte Jura Grau-marmorgulvet er bevisst valgt i samme nyanse som gulvet og himlingen i tre for å skape harmonisk helhet mellom de ulike materialene. Bestlite-pendlene er signert Robert Dudley Best, produsert av Gubi.
Et personlig hus
Hun har bygget huset i moduler i samarbeid med Taasinge Elementer. Slik har hun evnet å holde den totale byggekostnaden nede, samtidig som måten modulene er satt sammen på gjør at det over alt skapes små, lune kroker, avhengig av hvor solen skinner i løpet av dagen.

Møblene er plassert for å understreker husets langstrakte linjer. Rundt det egendesignede spisebordet står DSR-stoler av Ray og Charles Eames fra Vitra

Kjøkkenøya står som et enkelt møbel i rommet. Sammen med store vindusflater setter den et luftig preg på kjøkkenallrommet.
Late dager i naturen
Feriehuset er blitt en behagelig base for familien. Her nyter de dagene med lange gåturer hvor de plukker nyper, skogsbringebær og ville bjørnebær, som de tar med seg tilbake til sitt helt personlige fristed.

Soverommet er innredet med samme marmorgulv som i oppholdsavdelingen og skaper slik en rød, eksklusiv tråd i boligen. Sengeteppet er fra Ilva, puffene fra Ikea, og de skulpturelle stolene er signert Bent Krogh. Bestlite-lampen er av Robert Dudley Best fra Gubi.

Enkelhet er stikkordet som oppsummerer huset – på badet eksemplifisert med en svevende, spesial designet og helt nydelig vask og tilhørende hylle i stein. Det høye, smale vinduet er en skulpturell detalj i seg selv!

Fliser i Jura Grau-marmor sørger for en eksklusiv dusjopplevelse, med gulv i sandstein som er både vakker og se på og behagelig under føttene. Armaturen er fra Vola.