© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel

Arkitekten tegnet sin egen hytte med naturen som utgangpunkt

Med naturlige materialer, solceller på taket og en hage som lever sitt eget liv kan arkitekt Anette Meldgaard og familien bruke sommerhuset i Tisvilde til det ferier er til for – avslapping.

Lyden fra havet når helt opp til arkitekt Anette Meldgaards sommerhushage i nordsjællandske Tisvilde, hvor frukttrær og bjørnebærbusker har fått lov til å vokse seg ville. Sammen med ektemannen Erik og deres tre barn jobber hun med å gjøre hagen til en ekte kystnaturtomt.

Fasaden i tujatre har et naturlig uttrykk som kler hagen, som Anette jobber med å tilbakeføre til en villere og mer naturlig tilstand. Sommerhuset er bygget av gjenbruksmaterialer, og med solceller på taket er familien selvforsynt med strøm.

© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel

Med naturen i tankene

Naturens egen utemmede estetikk er vakker og krever heller ikke særlig med stell – et utgangspunkt som matcher Anettes tilnærming til arkitektur. Hun har hatt naturen i tankene gjennom hele prosessen med å tegne familiens nye sommerhus. Området kjente de godt fra før etter å ha tilbrakt mange somre i sitt gamle feriehus i en annen del av den lille kystbyen.

– Det lå litt mørkt til oppi skogen, og vi har hele tiden holdt øye med tomtene og husene som lå tettere på vannet. Lyset og himmelen er helt annerledes der, det merket vi særlig da vi kom hjem til det gamle sommerhuset etter en dag på stranden, forteller Anette.

Inspirert av kystlandskapets blå og beige nyanser, og med øye for bærekraft og minimalt behov for vedlikehold, har arkitekt Anette Meldgaard tegnet et lyst og funksjonelt
sommerhus i Tisvilde til seg og familien.

© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel

Den åpne, lyse entreen leder direkte ut til hagen og lyset, inspirert av det danske Frilandsmuseets gamle gårder. Gulvet er dekket med restfliser fra Anettes kjeller, fliser fra en lokal kirke og teglrester fra et prosjekt gjort i samarbeid med Petersen Tegl. Med høye, integrerte skap langs veggen til venstre skapes visuell ro og orden.

© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel

Med rått treverk og flater i en delikat lyseblå nyanse er scenen satt for feriemodus og påfyll av energi. De fargede betongflisene fra Marokk er et dekorativt og lekent element i kjøkken- og spisesonen, som er plassert med utgang til en sydvendt terrasse for å sikre mest mulig dagslys og sol.

© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel

Familien grep sjansen

Da en av tomtene ved havet kom for salg grep familien sjansen. Et slitt sommerhus fra 60-tallet lå allerede på stedet, men var i dårlig stand og med behov for oppgradering.

– Jeg har hatt behov for å være her mye og tegne. Det er min arbeidsmetode, også når jeg tegner hus for andre, jeg vil nødig låse meg til løsninger for tidlig. Da vi overtok sommerhuset brukte vi det som allerede var her, mens vi tenkte på hvordan vi kunne få huset til å passe perfekt til oss, forteller Anette.

Med lyseblå ramme blender kjøkkenøya nydelig inn sammen med gulvflisene og veggene i samme nyanse. Med hvite kjøkkenfronter dannes likevel følelsen av en egen kjøkkensone i allrommet, en fin effekt! Mønsteret på de fargede betongflisene er inspirert av gulvet på Thorvaldsens museum i København, med overgangen til teglsteinene på entregulvet som en vågal kontrast – helt i tråd med Anettes personlige smak.

© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel

En rad av overlysvinduer sørger for at ingen solstråler går til spille. Under vindusrekken er også en enkel hems, som fungerer som ekstra sengeplass med nydelig havutsikt.

© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel

Farger fra kysten, havet og himmelen er gjennomgående i sommerhuset, også på familiens keramikk.

© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel

"Jeg har prøvd å tvinge meg selv til å se ting på en ny måte"

Etter et år, da familien hadde opplevd lyset og alle årstidene, hadde Anette en plan for hvordan gammelt og nytt kunne bindes sammen. Soveavdelingen i originalhuset ble beholdt, mens resten ble tegnet og bygget nytt i form av et vinklet tilbygg i tre. Slik åpner huset opp mot dagslyset, som får strømme fritt inn gjennom store fasadevinduer.

– Jeg hadde en idé om at inngangen skulle lede direkte mot det grønne. Husets brede entré fører dermed direkte frem mot hagen og lyset, en idé jeg fikk fra en av Frilandsmuseets gamle gårder, sier Anette, som har designet feriehuset ut ifra sin egen estetikk.

– Jeg har prøvd å tvinge meg selv til å se ting på en ny måte. Kan man kombinere gul teglstein med fargede betongfliser? Ja, hvis jeg synes det er fint. Det behøver ikke være perfekt – og det er ikke for alle dette huset, det er for oss.

Entreen inn mot kjøkkenet og stuen fungerer som en bred allé, hvor fliser og teglstein er lagt som et kunstferdig teppe av den lokale muremesteren. De ulike sonene glir inn og ut av hverandre i husets åpne grunnplan, tegnet for å underbygge nærvær og samvær.

© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel

Overbygget på den sydvendte terrassen er en fin detalj som gir ly i regnvær og litt tiltrengt skygge innvendig på de aller varmeste dagene.

© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel

Bærekraftige løsninger

Bærekraftige løsninger har vært et kompass gjennom hele prosessen. Anette har vendt huset slik at solen gir rikelig med passiv varme, og solceller forsyner huset og varmepumpen med strøm. Teglsteinen på gulvet er gjenbruk fra Snostrup kirke og rester fra en tidligere jobb utført i samarbeid med Petersen Tegl. Fargene på veggene er naturmaling, inspirert av kystnaturen. Mønsteret i kjøkkenets fargede betongfliser er inspirert av gulvet på Thorvaldsens Museum, lagt i en forenklet versjon.

– Jeg har tatt meg tid til å dykke ned i alle fargene, utforsket stoffligheter og gitt rikelig med rom for faglig arkitektnerding, selv om jeg har tillatt det uperfekte. Huset er en refleksjon av hvem vi er på alle måter – fra innredningen til fargene og materialene. Det føles godt, sier Anette.

Lyseblå gulvfliser og en litt mørkere nyanse av den havblå veggfargen som preger resten av huset gjør sovesonen til et delikat avslappingsrom. God takhøyde gir en luftig følelse, og fra glassdøren er det utgang til den lune, sydvendte terrassen. Den solgule arkitektlampen er en fin fargeklatt som har blitt med fra familiens gamle sommerhus.

© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel

Badet følger paletten fra resten av sommerhuset i en svært gjennomført helhet. Den lille integrerte hyllen i tre har Anette selv tegnet og bygget. Et vindu høyt på veggen i dusjnisjen sikrer dagslys og skjermer for innsyn. Gulvflisene er fra Marokk.

© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel

En hemmelig trapp snor seg fra huset nedover en skråning og direkte ut på stranden.

© Foto: Christina Kayser O, Styling: Rikkke Graff Juel