Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Se den landlige designperlen som er plassert midt i byen

Stylist Margrethe Gilboe bor sammen med familien sin i en ærverdig villa på Bygdøy i Oslo. Denne gjør hun stadig endringer i – med nennsom hånd – uten å rokke ved den iboende atmosfæren.

© Birgitta Wolfgang

Stylist Margrethe Gilboe bor sammen med ektemannen, deres to barn og hunden Billi i en idyllisk Bygdøy- bolig fra 1934. I bakgrunnen skimtes Arne Jacobsens ikoniske Egget-lenestol fra Fritz Hansen og Arco-lampen av Achille og Pier Giacomo Castiglioni for Flos.

En landlig atmosfære

På idylliske Bygdøy på Oslos vestkant bor stylist Margrethe Gilboe og ektemannen sammen med to barn og hunden Billi i et nydelig hus tegnet av arkitekt Niels Torp i 1934.

Den hvitmalte trevillaen med mørke, glaserte takpanner ligger på en hjørnetomt omringet av gamle frukttrær. Atmosfæren er deilig og landlig, med sentrum kun fem minutters kjøretur unna.

© Birgitta Wolfgang

Sammen med den store, grønne planten utnytter den skulpturelle Arco-lampen av Achille og Pier Giacomo Castiglioni for Flos hele den romslige takhøyden. Sofaen fra B&B Italia i konjakkfarget kalveskinn kler de gylne tonene i Arne Jacobsens Egget-lenestol fra Fritz Hansen, Panton-stolen av Verner Panton i oransje fra Vitra og det store maleriet av Thomas Trum. Sofabordet har paret selv laget.

Paret har pusset opp og bygget om huset sitt flere ganger i løpet av de snart 20 årene de har bodd her.

Gjennom alle endringene har de vært opptatt av å ta hensyn til husets opprinnelige sjarm og arkitektur, og samtidig skape et moderne og personlig uttrykk.

© Birgitta Wolfgang

En vakker miks av gammelt, nytt og selvlaget! Skjenken, arvet av Margrethes mormor, er malt i en rosa helblank farge, mens det grønne sidebordet er laget av en kastanjetrestubbe som paret selv har hugget og lakket. Verket på veggen er av Karl Hansen.

Parkettgulvet i stuen er originalt, men da paret skulle legge nytt gulv i entreen, på badet og i vinkjelleren, valgte de terrazzo – selv om huset ikke var «født» med det.

– Det var vanlig å bruke terrazzo på 30-tallet, og vi synes det kler huset veldig godt. I tillegg er terrazzo blitt moderne igjen, så det var ikke så vanskelig å få det laget. Dessuten er det enkelt å vedlikeholde, sier Margrethe.

© Birgitta Wolfgang

De vannrett inndelte vinduene er typiske for husets originale arkitektur og er beholdt gjennomgående. Over den lille skjenken fra Utopia henger et stort oljemaleri av Terje Moe, mens den skulpturelle Panton-stolen av Verner Panton fra Vitra myker opp linjene i rommet sammen med grønne, grupperte planter

Praktiske løsninger og ikoniske designmøbler

Inspirasjon henter paret fra film, kunst, Pinterest, reiser, bøker og magasiner, og hjemmet vitner tydelig om en felles begeistring for ikoniske designmøbler.

Paret har også vært opptatt av å utnytte plassen i huset maksimalt gjennom praktiske løsninger som gjør hjemmet både enkelt å bo i og vedlikeholde.

© Birgitta Wolfgang

Spiseplassen er omringet av vinduer, hvor familien kan nyte mest mulig dagslys og utsikt. Lange gardiner i lys silke rammer inn spisesonen og gir et lett og luksuriøst preg. Panton-stolen av Verner Panton er fra Vitra, mens IC-gulvlampen er av Michael Anastassiades for Flos.

Dekorative vegger og skap i oljet eik er laget på mål av Oslo snekkerverksted og utnytter arealet til det fulle.

– Når jeg innreder hjemme har jeg samme tilnærming som når jeg styler et prosjekt, sier Margrethe, som er opptatt av at farger, strukturer og former skal kle hverandre og samtidig skape en personlig atmosfære. Ifølge stylisten skal et hjem tydelig vise hvem som bor der og hva de interesserer seg for.

– Det individuelle uttrykket er veldig viktig for oss.

© Birgitta Wolfgang

Mørkerosa vegger og tak, juvelfargede gardiner fra Silent Gliss, myke, futuristiske møbler og et loddent teppe på svartmalt gulv, gir følelsen av å trå inn i en luksuriøs og huleaktig ny verden. Akryl-bordet er signert Sabine Marcelis, den hvite Womb-stolen av Eero Saarinen er fra Knoll, den grønne Magnum-stolen av EstudiHac er fra Sancal, mens Blink Vanity-sminkebordet av Yabu Pushelberg er fra Stellar Works. De skulpturelle IC-lampene er av Michael Anastassiades for Flos.

© Birgitta Wolfgang

© Birgitta Wolfgang

Et hammershøisk lys speiles i det svartmalte, blanke gulvet med vegger og tak i fargen Warm Blush fra Jotun Lady – en spennende kontrast til de hvite veggene ellers i huset. Den lille krakken i hjørnet er fra Hay.

© Birgitta Wolfgang

Den store garderoben er innredet med et spesialdesignet skoskap tilpasset skoentusiast Margrethe av Oslo snekkerverksted. Den lekre Magnum-stolen av EstudiHac er fra Sancal.

© Birgitta Wolfgang

En hvit base med aksenter i ametyst, rosa, grått og svart gir soverommet et dempet spill, med den hvite Panton-stolen av Verner Panton fra Vitra som et dekorativt innslag. De rosa putene er fra Home & Cottage, mens de grå i børstet bomull er fra Ikea.

© Birgitta Wolfgang

Det lekre badet er i direkte tilknytning til hovedsoverommet, hvor brytningen mellom svart gulv og terrazzo markerer overgangen mellom sonene, kun adskilt med en enkel glassdør.

© Birgitta Wolfgang

Baderomsinnredningen i tre er laget av Oslo snekkerverksted, med marmorplate fra Steinhuset i Oslo – en lekker miks. Armaturen er fra Vola.

© Birgitta Wolfgang

Lange gardiner gir privatliv om behovet skulle melde seg. Det frittstående badekaret fra Antonio Lupi står som en skulptur midt på gulvet, hvor vannet kommer sildrende ned fra taket. Ja takk! På stumtjeneren henger en av Margrethes vintagekimonoer, kjøpt på et marked i Japan.

© Birgitta Wolfgang

Med vakkert trepanel i oljet eik og messinglister kan entreen nesten minne om et moderne museum! Veggen er tegnet av Margrethe og bygget av Oslo snekkerverksted. Det store speilet fra B&B Italias Maxalto- kolleksjon reflekterer nydelig lyset fra den originale glassdøren i lakkert eik. I taket skimtes Enzo Catellanis Lederam-lampe for Catellani & Smith.

Relaterte artikler