Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Gjennemført renovering av funkishus fra 30-tallet

En renovering med stor respekt for det originale: Paret droppet ideen om havutsikt, da et overbygg ville ødelegge arkitekturen.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch - PÅ BILDET: Louise Buus Kaus

Fornyet funkis

Familien på fem falt pladask for det vel bevarte funkishuset fra 1936. Med respekt for den originale arkitekturen har de pusset opp og fått et funksjonelt og fantastisk hjem for både barn og voksne. Se det flotte og gjennomtenkte resultatet her.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch

Kjærlighet ved første blikk

Da Louise Buus Kaus og ektemannen Andreas Kaus Jensen for fem år siden begynte å jakte på et nytt hjem, var kriteriene klare: Det skulle ha arkitektoniske trekk og masser av karakter og originalitet.

Det ble derfor kjærlighet ved første blikk da de fant funkishuset fra 30-tallet av arkitekt Mogens Rützou i danske Snekkersten.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch - Louise Buus Kaus og Andreas Kaus Jensen falt for de buede detaljene og godt bevarte originalelementene i funkishuset fra 30-tallet i Nordsjælland, tegnet av arkitekt Mogens Rützou. Det svarte trappegelenderet rammer inn stuesonen på elegant vis, og bak skyvedørene på veggen skjuler TV-en seg – smart! TMBO-lenestolen ble designet av Magnus Læssøe Stephensen i samme tidsepoke som huset og produseres i dag av Mazö, designfirmaet Louise selv har vært med på å starte. Krakken er fra Kristina Dam, Mantis-gulvlampen er av Bernard Schottlander fra DCW éditions, mens Pedrera-sofabordet av Barba Corsini og det gule Matégot-fatet av Mathieu Matégot er fra Gubi.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch - De buede åpningene mellom oppholdsrommene er arkitektoniske originaldetaljer som paret setter stor pris på. Krakken er fra Norr11, plakaten er signert Trine Søndergaard, mens Snoopy-lampen av Achille & Pier Giacomo Castiglioni 2 er fra Flos.

"Nesten ingenting er endret siden 1936"

Huset er det første flattakshuset i Nordsjælland, med lekre og godt ivaretatte detaljer. Avrundede døråpninger bryter nydelig med de ellers stramme linjene, vindusflatene er store, og hjemmet er på ett plan – oversiktlig og praktisk med hensyn til både barn og voksne

– Huset oser av originalitet og nesten ingenting er endret siden 1936, noe vi setter stor pris på. Det byr på mange fantastiske egenskaper, for eksempel at man kan oppholde seg i den fjerneste enden av huset og fortsatt kunne se gjennom alle rom via de mange hjørnevinduene. Huset er også genialt plassert på tomten slik at utnyttelsen av dagslyset er helt optimalt. Det er dager hvor vi føler vi er i Italia ettersom husets arkitektur gir ly for vind og samtidig ivaretar sollyset, forteller Louise.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch - Vindusflatene som karakteriserer funkisstilen preger stuen, med hjørnevindu og tynne karmer i teak. Louise og Andreas elsker at de har utsikt til hagen og husets vakre detaljrikdom uansett hvor de befinner seg inne. Sofaen i blå ulltekstil er fra Ilva, Pedrera-sofabordet av Barba Corsini og Matégot-fatet av Mathieu Matégot er fra Gubi, de grå velurgardinene er fra Ellos, mens gulvteppet er fra Marokko. I forgrunnen, Robert Dudley Bests BL3-lampe fra Gubi.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch - En original Poul Cadovius-reol i teak – et bruktkupp – pryder endeveggen i spisestuen. Her samles bøker, glass og annet nips, samt Snoopy-lampen av Achille & Pier Giacomo Castiglioni fra Flos. Lesekroken lyses lekkert opp av en Mantis-lampe av Bernard Schottlander fra DCW éditions.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch - Fargene i interiøret er inspirert av husets murfasade, som er i et nydelig tonespill av grønt, grått, brunt og beige. I spisestuen har Louise malt deler av veggen i varm beige, Cashmere fra Jotun Lady, hvor den stramme avslutningen mot det hvite gir en nydelig motpol til de buede døråpningene. TS Console-bordet av GamFratesi og Gravity-lampen av Space Copenhagen er begge fra Gubi.

En personlig planløsning

I forbindelse med en vannskade i 2018 måtte familien foreta en større renovering, der blant annet alle gulv i huset måtte rives opp. Det var litt av en jobb, men paret så på det som en mulighet for å realisere drømmen om et nytt og større kjøkken.

De byttet plass på det allerede eksisterende lille kjøkkenet og et 30 kvadratmeter stort soverom, og fikk dermed oppholdsrommet de ønsket seg.

– Allerede da vi flyttet inn begynte jeg å tegne en ny planløsning som passet bedre til vår familie. Nå nyter vi det store, funksjonelle kjøkkenet med utsikt til hagen og direkte utgang gjennom to doble terrassedører. Det er mye mer praktisk når man har barn og lekekamerater som løper inn og ut, samtidig som kjøkkenet nå er tettere på spiseplassen, forteller Louise.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch - Fiskebensparketten i massiv eik er ny, men glir sømløst inn i husets originale estetikk. Gulvet ble lagt i forbindelse med en omfattende vannlekkasje, og i den påfølgende renoveringen byttet paret også om på kjøkken og soverom for å knytte kjøkken og spiseplass tettere sammen. En lokal snekker laget en buet åpning mot kjøkkenet, tro mot den originale arkitekturen. Understellet på spisebordet er originalt av Eames fra Vitra, mens den opprinnelge kvadratiske platen
er skåret rund av familien. Rundt bordet står SE68-stoler av Egon Eiermann fra Please Wait to be Seated, mens den store Formakami-taklampen av Jaime Hayon rammer inn sonen og gir rommet et diskré snev av Japan.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch - Arvestykker og unikafunn bidrar til den personlige stilen hjemme hos familien. Det blå serviset som Louise har arvet av sin mormor brukes flittig, mens den skulpturelle skålen er av Michael Andersen, Louises favorittkeramiker. I bakgrunnen, et vintagebilde.

Den originale byggestilen er vernet

Hun er autodidakt arkitekt og har allerede tegningene klare til neste ombygging. Planen er å lage et tilbygg og dermed realisere tanken om en egen foreldreavdeling.

– Vi tilpasser huset familien vår, men er samtidig svært påpasselige med ikke å endre husets arkitektur. Det ville for eksempel vært nydelig å bygge på en etasje og få havutsikt, men det kommer aldri til å skje. Det ødelegger husets opprinnelige sjel, forklarer Louise.

For nettopp å verne om byggestilen har paret valgt flere løsninger hvor det gamle er tenkt inn i det nye. Fra spisestuen er det lånt en terrassedør for å få to like originale dører på kjøkkenet. I den nye åpningen mellom spisestuen og kjøkkenet har paret fått en snekker til å lage de samme buede hjørnene som matcher husets allerede eksisterende døråpninger.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch - God belysning er viktig for paret. Over kjøkkenøya i lunt tre fra Tvis henger to skulpturelle IC Light-pendler av Michael Anastassiades for Flos, Walker-lampen på fliseveggen er av Søren Rose Studio for Menu, mens den svarte Cobra-lampen på sideveggen er av Greta Grossmann fra Gubi.
Overlysvinduet, som er satt inn i senere tid, sørger for et vakkert naturlig lys og gjør at de mørke modulene på bakveggen ikke fremstår tunge i rommet.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch - Kjøkkenet fra Tvis er i fargen Stormgrå, som skifter mellom en mørk grå og mørk grønnlig nyanse alt etter lyset. Gyllengrå veggfliser fra spanske Equipe Ceramicas glir nydelig over i gråfargen på veggene, malt i Lys antikkgrå fra Jotun Lady, og helheten er både kontrastfull og harmonisk. Walkerlampen er designet av Søren Rose Studio for Menu.

© Foto: P. Wessel, Styling: Mette Kirstine Brinch - Det som originalt var et kjøkken er nå blitt til et soverom – noe som ga mer mening, ettersom det befinner seg i den mørkeste og svaleste delen av huset. Den gamle, originale stolen er av Magnus Læssøe Stephensen, funnet på loppemarked og malt i fargen Nordic Breeze fra Jotun Lady. Den dekorative sengegavlen i flettverk er fra Ilva, sengeteppet fra Broste Copenhagen var en bryllupsgave, den grønne puten er sydd i vintagestoff, mens bildet er fra Atelier Cph.

Relaterte artikler