Se hjemmet som er en tidløs ode til naturen
Begrensninger gir ofte gode løsninger. Det fikk familien i Kristiansand erfare da de flyttet inn i Leif Haugens arkitektoniske perle fra 1964.
Det gråmalte gulvet på kjøkkenet speiler nydelig lyset som strømmer inn fra det smarte lysgløttet i taket, og bryter fint med vegger, tak og kjøkkeninnredningen i furu. Kjøleskuffer gjør rommet fritt for høyskap, og bygger slik opp under den luftige atmosfæren. I enden av kjøkkenbenken er en sitteplass, hvor man på Space Copenhagens barstoler for Mater kan holde kokken med selskap på komfortabelt vis.
Mer med mindre
Etter 14 år blant hvite vegger, store vindusflater og rause uteområder fikk familien på fire behov for å snu opp ned på omgivelsene.
En mer skjermet tilværelse blant naturlige, bruksvennlige flater hvor hver funksjon hadde sin faste plass lokket. Kort sagt, de ønsket seg en hverdag med færre valgmuligheter.
Svarte takbjelker og glitrende kromrammer på Arne Jacobsens Syver-stoler fra Fritz Hansen bryter nydelig med det matte, gylne treverket, og bidrar til et fint spenn rundt spiseplassen. Kjøkkenbordet er originalt, tegnet av arkitekt Leif Haugen, og lyses opp av Lucidi & Peveres Aplomb mini-pendel fra Foscarini. Bildene på veggen er av Mette Stausland.
Færre valgmuligheter er optimalt
Arkitekt Leif Haugens enebolig fra 1964 i Kristiansand ble redningen.
– Det er et brukshus. Vi er ikke redde for å gå inn med sko eller å ta på vegger og innredninger, som vi var da vi bodde blant hvite gipsvegger tidligere. Huset vi bodde i før hadde også flere uteplasser rundt det hele, og vi visste aldri hvor vi skulle sette oss eller hvor vi skulle ha grillen. Nå har vi kun én uteplass. Vi har ingen valgmuligheter, men det vi har er optimalt, forteller eieren.
Kjøkkenet i furu er spesialbygget til familiens bruk og behov av snekkerfirmaet Hamran. Innmaten er like lekker som utsiden, og i bestikkskuffen har Skaugum-bestikket og andre redskaper sin faste plass. // Enkle knaggrekker i tre smelter nærmest sammen med panelet, og gir praktisk plass til skinnvesken fra Illums Bolighus, Georg-skohornet av Chris Liljenberg Halstrøm for Skagerak og fluesmekkeren fra Hay.
Med opprinnelig design i tankene
Lite var gjort siden 60-tallet da familien overtok huset i 2016. Boligen ble etterisolert og oppdatert i henhold til dagens standarder, med omsorg og respekt for arkitektens opprinnelige løsninger. Det originale panelet innvendig er i stor grad beholdt, profiler rundt vinduer og ytterdører tatt vare på, og den spesialbestilte kledningen er identisk med den originale. Store deler av tomten er fylt av et digert bonsai-aktig furutre, som gir nydelig nærutsikt fra innsiden.
Møbler i gylne bruntoner bygger opp under treverkets lune nyanser og skaper en herlig hulefølelse i stuen. Tiki-sofaen er designet av Andreas Engesvik, Oslo for Fogia, Charles & Ray Eames’ klassiske Lounge Chair-lenestol er fra Vitra, mens CH25-lenestolen er av Hans J. Wegner for Carl Hansen & Søn. Flower-bordet er designet av Christine Schwarzer for Swedese, mens Verner Pantons Panthella-lampe i vinduskarmen er fra Louis Poulsen. Bildene over sofaen er signert Vibeke Slyngstad, mens trekonstruksjonen i taket er original belysning, tegnet av arkitekten i 1964.
En ode til naturen
Interiøret er nærmest som en ode til naturen utenfor, med innvendige flater og skreddersydde løsninger i nettopp furu.
Interiørarkitekt Janne Tobiassen ved snekkerverkstedet Hamran har utformet både kjøkken, garderober, bokhyller og annen oppbevaring i ubehandlet furu, bygget etter familiens behov.
– Huset er som en hule for oss. Det oppleves varmt, og vi trenger minimalt med tekstiler og stearinlys for å få frem kosen, sier eieren.