© Foto: Niklas Hart / Styling: Harald Bollingmo Lode

Gjemt bort mellom frukttrær og pinjer ligger et tidløst feriehus inspirert av nordisk arkitektur

På den storslåtte mallorkanske landsbygda, hvor mandeltrær og frodige åkerlapper rammer inn horisonten, har Paul H. Amble og arkitekt Håkon Vigsnæs skapt et tidløst prosjekt som smelter sømløst sammen med naturen.

– Jeg synes huset er enda finere i dag, sier Paul H. Amble.

– Det holder seg veldig godt, det er et trendløst prosjekt, samtykker arkitekt Håkon Vigsnæs.

Det har gått over 25 år siden Amble og hans to partnere fant drømmetomten midt på øya, to mil unna nærmeste strandparasoll.

Her, i en terrassert skråning med utsikt over mandeltrær og åkerlapper, stod et delvis sammenrast steinhus, en ruin av et oksefjøs. Fjøset står der fortsatt og er i dag en integrert del av det nye huset, som altså ikke er helt nytt lenger, det heller.

Nordmannen hadde kontaktet arkitekt Håkon Vigsnæs med ønske om å bygge en firmahytte på stedet. Da var det naturlig å ta utgangspunkt i fjøset og den eksisterende terrasseringen av tomten.

– Prosjektet er en slags armering av naturen, men på naturens betingelser. Vi har forsøkt å bygge så diskret som mulig, og tilrettelagt for at det kan gros til, forteller Vigsnæs.

Forening av natur og arkitektur

Hadde man ikke visst bedre, kunne man trodd at huset alltid hadde vært her. Om man overhodet får øye på det, da. Det finnes ingen skilt, ingen port, og bygget synes nærmest å gjemme seg på vollen. Men så er selve bygget kanskje ikke det mest sentrale.

– Hele prosjektet favner om den store utsikten. Dette er et utested, man skulle leve livet på terrassen. Derfor laget vi heller ikke noe stort stuerom, sier arkitekten.

Nybyggene er plassert på hver sin side av det gamle fjøset. Her finnes soverom, bad og et felles kjøkken på den ene siden, og soverom med bad på den andre. Det hele er bundet sammen av et sammenhengende tak. Selve uteplassen fordeler seg over 300 kvadratmeter og består av platting, basseng og steinheller. Men blikket fortaper seg stadig vekk bortenfor det umiddelbare, mot mangfoldet av blomster, busker, trær og dyr.

– Det er det som er Ca’n Bovet-opplevelsen. Du er i landskapet, der oppe i lufta med rovfuglene. Vi dyrker inne-ute-følelsen. Og det betyr at vi må tåle at det kommer en mår og drikker fra bassenget, eller at patioen blir full av maur om man ikke feier godt, sier Amble.

Inspirasjon fra norden

– Nettopp den inne-ute-følelsen er egentlig veldig uspansk, sier arkitekten, som peker på at den lokale byggeskikken helst opererer med tydelige grenser mellom inne og ute, der du må ta et valg: Enten er du ute, eller så er du inne.

For å viske ut dette skillet har arkitekten latt seg inspirere av grep fra hjemlig arkitektur, først og fremst de store, vertikale glassflatene som gjør at man stadig har kontakt med omgivelsene.

– Dette er et moderne og typisk nordisk grep, men ettersom vi har skyggelagt fronten og delt opp vindusfeltene, blir det nordiske preget litt nedtonet. Ellers har vi jo brukt en del av de tradisjonelle virkemidlene, og benyttet lokale byggevarer som pusset mur, stein og flis, sier Vigsnæs.

Men sporene av nordiske smakspreferanser er fortsatt sporbare. Også på innsiden, der eksponerte takbjelker gjør jobben som visuelle mykgjørere.

– Bruken av treverk var fremmed for dem som bygget, sier arkitekten.

Felles for materialene er at de skal få være som de er og eldes naturlig. De skal verken males eller beises. Det gjelder ute også.

– Det kommer jo noen flekker på steinhellene iblant, men straks du begynner å høytrykksspyle, må du spyle overalt. Nei, da er det bedre å la de få en slags patina, mener Amble.

– Her er ikke tiden en fiende. Dette huset tåler å stå i landskapet.