Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

SKANDINAVIAS VIKTIGSTE ARKITEKTKONTORER: WINGÅRDH

I løpet av en tretti år lang karriere har Gert Wingårdh ledet både seg selv og kontoret med samme navn til arkitektstjernehimmelen. Hans siste prosjekt er folkeopplysning.

Man forventer kanskje kokettering når man spør noen om hemmeligheten bak deres suksess, men fra Gert Wingårdh kommer det kontant:

– At vi i mer enn tretti år har kunnet tegne bygg som oppleves som nye og relevante.

Wingårdhs er i dag blant de fem største arkitektkontorene i Sverige, og har kontor i Göteborg, Stockholm og Malmö. Og ved roret sitter Gert Wingårdh, det nærmeste Sverige kommer en «starchitect».

– Mitt gjennombrudd kom i 1988, da Öijareds Golfklubb fikk det svenske Kasper Salinpriset – Sveriges viktigste
arkitekturpris, forteller Gert Wingårdh. – Vårt neste ferdig­stilte prosjekt var et medisinsk forskningsanlegg i Mölndal.
Det fikk Kasper Salinpriset i 1993. Med de to merittene ble
jeg deretter raskt invitert til å delta i konkurransene om Stockholm Arlanda flytårn, Stockholms OL-stadion i Hammarbybacken og Sveriges ambassade i Berlin. Vi vant samtlige og to ble bygget.

Etter dette fortsatte de med å være et ledende kontor i
Sverige, med ytterligere tre Kasper Salinpriser og ikke mindre enn elleve nominasjoner – den siste i 2017.

– Jeg utdannet meg tidlig på syttitallet, og Charles Moores Searanch, Friis-Moltke, Klas Anshelm og senere Tegnestuen Vandkunsten, har satt sterke spor i min formgivning, sier Wingårdh.

Villa kristina fra 2014 er en privatbolig utenfor Göteborg. Målet var å skape et lite fotavtrykk, men mye rom. Atriet omringes av bygninger, og skaper et privat uteområde.

Les også:Den danske arkitektkontoret BIG både tenker, tegner og bygger stort.

Mens andre på denne tiden omfavnet sosialrealismen, så Gert Wingårdh en annen vei.

– Jeg distanserte meg bevisst fra «die neue sachlichkeit» og var for en mer fortellende arkitektur. Bygget vi tegnet til Öijareds golfklubb forteller historien om livet under en tue i skogen, AstraZeneca om lys og gruppearbeid i en tett sosial struktur – med en gangvei inspirert av Venezias smug.

Flytårnet på Arlanda er blitt sammenlignet med to fugler som ligger side ved side, Olympia-arenaen med et skilpaddeskall.

Gert Wingårdh legger ikke skjul på at dette er et stort teamarbeid, ikke bare en sjef som sitter på toppen og gir ordre.

– Hvilke arkitekter ansetter dere?

– Vi har to spor; det ene er tekniske ferdigheter. Vi har alltid lagt vekt på at det vi foreslår, faktisk går an å bygge. Våre idéskisser og det ferdige bygget bruker å være veldig likt. Det krever kunnskap. Det andre sporet er naturligvis kunstneriske evner, skisseferdigheter og flid. Alles bidrag former våre prosjekter. Jeg er kunstnerisk leder, men det er kollektivet som sammen formgir og gjennomfører.

Forfalne gamle lagerbygninger i Malmø ble av Gert Wingårdh forvandlet til byens mathall i 2016.

Bli bedre kjent med det norske arkitektkontoret Snøhetta!

I 2015 utga han sammen med kollega Rasmus Wærn en kortfattet bok med et ambisiøst utgangspunkt: å avdekke arkitekturens essens.

– Hvorfor skrev du What is Architecture?

– Det korte svaret er at jeg fikk spørsmålet. Det lange svaret er at i Sverige er det bruk for et opplysningsarbeid om hva arkitektur er og hva arkitektur kan utrette. Alle innganger er bra. Det er derfor jeg deltar i en svensk realityserie, Husdrömmar på SVT1, som følger et husbyggeprosjekt fra grunnmur til ferdig hus. Det er et program som i dagens fallende seermarked har millionpublikum.

Til slutt, selv om det er et risikabelt spørsmål å stille en arkitekt – man vet aldri hva reaksjonen kan bli:

– Hvilket bygg skulle du ønske du hadde tegnet?

– Katsura imperial villa i Kyoto. Jeg synes fremdeles at hjemmet er den morsomste arbeidsoppgaven.

Begravningsverksamheten i Sundbyberg er noen enkle glasskledde nyttebygg ved gravfeltene. Det er garasje, kontor, men også møteplass for sørgende og gravferdsetaten.

Aula medica, auditoriet ved Karolinska institutet i Stockholm, sto med sin ekspressive form og glassfasade, ferdig i 2013.

Emporia ligger ved Hyllie, den første jernbanestasjonen etter Kastrup, og er ett av Sveriges største kjøpesenter. Den imponerende inngangen er av dobbeltkrommet og ravfarget glass.

Victoria ToWeR er et av Stockholms høyeste bygg (120 meter) i høyhusklusteret i Kista. Bygget, som huser både hotell og kontorer, står nært motorveien med en fasade utført i åtte ulike triangelformede kulører. Det var ferdig i 2011.

House of Sweden er Sveriges (og for en tid Islands) ambassade i Washington DC. Den er åpen, lys og optimistisk i en tid hvor de fleste ambassadebygg blir stengte festninger. Den rommer boliger, utstillingsrom og et konferansesenter. Fri for metalldetektorer inviterer den inn vandrende mennesker.

Besøkssenteret Tåkern ved Glänås i Sverige er dekket med gylne siv i en tradisjonell byggemetode. Dette er stille arkitektur som går i ett med fuglereservatet det observerer. Ferdig i 2009.

Vitenskapssenteret Universeum i Göteborg er i store deler bygget i tre, har solfangere og et omfattende økologisk tankesett bak seg.

Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm skinner som et smykkeskrin, med samme legering som Sveriges tikroning. Museet ble oppført i 2011.

Vasaplan i Umeå er et skjermtak for å beskytte om-, på- og avstigning mellom busser sentralt i Umeå. Det 160 meter lange taket er et symbol for kollektivtrafikk og trebyggeri.

Relaterte artikler