Bygd for et liv under eiketrærne
Da Per Berle Thomsen var liten lekte han blant trærne på eiendommen ved Gandsfjorden i Stavanger. Da han så arvet et stykke av tomten, lot han trærne bli en del av huset.
– Vi er midt i naturen, uansett hvor i huset eller på tomten vi befinner oss, sier Per Berle Thomsen.
Han mener ikke bare den store eika som er bygget inn i huset og blir et slags midtpunkt enten du er ute eller inne. Han sikter også til de store vindusflatene, som slipper naturen inn. Og står du i hagen ser du rett gjennom huset ned til Boganesvika i Gandsfjorden.
– Huset ligger østvendt mot fjorden, slik at utsikten og naturen er på skyggesiden. Å posisjonere huset riktig i forhold til sol, skygge og utsikt, uten å ødelegge trær, var hovedutfordringen. Ur-elementer som trær, fjord, utsikt og sol gir nesten automatisk en tydelig arkitektur. Jeg tegnet tomten med alle trærne, og prøvde å se hvor vi kunne få plass til et hus. Det ble faktisk et spørsmål om hva som var i veien for hva, og det ble fort tydelig at vi trengte et hus vi kan se tvers igjennom, sier arkitekt Tommie Wilhelmsen.
Mursteinshuset fra 40-tallet har fått en moderne oppgradering i eik og betong.
Et vannspeil og en sittekrok bringer det gamle eiketreet ganske nær innearealet.
Tomten som huset står på har vært i Pers familie i fem generasjoner hvis du regner med barna hans. Han vokste selv opp i nabohuset, som nå eies av hans søster. Ytterligere tre hus finnes på familietomten, disse eies av tanten og onkelen hans. Det er ingen gjerder, ingen hekker eller andre tydelige grensesoner. Her er bare fri flyt av øyets flukt, lette barneføtter og latter. Helt ned til bryggene og en overbygget uteplass, der alle gjerne møtes rundt pizzaovnen og røykeriet. Alt dette skulle være med i planleggingen, da Per og hans kone Janecke Gullaksen Thomsen skulle bygge hus i det som var hans barndoms paradis.
Få spennende boligreportasjer sendt direkte til innboksen din!
– Vi syntes at denne tomten fortjente noe spesielt. Det var viktig at huset ble tilpasset tomten, både naturen og de øvrige husene her, sier Per.
Huset er bygget i vinkel, der den ene langsiden ligger ned mot fjorden, og strekker seg mellom to store eiketrær. Den andre langsiden går opp langs innkjørselen, og har flest vinduer inn mot hagen. Det flate taket gjør at huset ikke synes over lydmuren fra veien. Det gir både privatliv og uendret utsikt for nabolaget.
Dette huset ser ut som det ligger midt i en frodig park, men er bygget på en inneklemt tomt i Tokyo.
Huset er bygget i osp, som gråner fint og tar opp historien til et annet bygg på eiendommen. Betonggulvene inne fortsetter ut i hagen, som terrasse, slik at det blir en sømløs overgang mellom inne og ute. Huset er tegnet som en slags gapahuk, satt opp mellom noen trær på en favorittleirplass i skogen, med utsikt til vannet. Hagemøblene er fra Skeidar.
– Planløsningen er perfekt. Huset på 240 kvadratmeter er ikke stort, men det har alt vi trenger. Vi ønsket et tidløst design og valgte å legge midlene våre i arkitektur og materialvalg, som er de elementene som vil vare ved huset. Alt av interiør kan – og vil sikkert – endres med tid og stunder, men selve huset skal bestå, sier Per.
Både vegger og tak er kledd i eik, som er det samme treslaget som dominerer tomten utenfor. Det gylne treverket fungerer fint sammen med betonggulvene og svart kjøkken og vinduskarmer.
Se sesongens fineste sofaer som garantert blir stuens midtpunkt.
Pendlene Ball fra Frandsen i mattbørstet kobber henger over et spisebord fra Bohus. Rundt bordet står Hans J. Wegners Y-stoler fra Carl Hansen & Søn. Sofaen Eddie er fra Sofacompany, bordet fra Bohus og teppet Peas er fra Hay.
Spisestuen ligger midt mellom to store vindusfelt og er et lyst og hyggelig sted å innta frokosten.
En stor peis fra Rais pryder betongveggen i stuen og evner å varme opp det store rommet. En Restore kurv designet av Mika Tovlanen for Muuto holder veden. TV-møbelet har arkitekten Tommie Wilhelmsen tegnet og fått bygget på stedet. Oppå står Kubus skål fra By Lassen, Flora vase fra Georg Jensen og lampen Gatto, designet av Achille og Pier Giacomo Castiglioni for Flos i 1960, fra Møbelgalleriet i Stavanger. Belysningen ellers står Conceptdesign for.
I et avslappende hjørne står The lounge chair fra Vitra, designet av Charles & Ray Eames i 1956. Lampen i vinduet er fra Jieldé og hyllen er tegnet av Tommie Wilhelmsen.
Oppbevaringen til stuen skal være like fin som funksjonell. Her er skjenkene og hyllene som fyller dette formålet.