Unikaprodukter, godt håndverk og høy kvalitet er noe vi verdsetter høyt. I Japan, som i Skandinavia, er enkle, håndlagde gjenstander med lang levetid en viktig del av kulturhistorien, og er dermed et naturlig sted å søke inspirasjon for mange designere.
Den japanske estetikkens innflytelse på nordisk kunst og design begynte allerede mot slutten av 1800-tallet, noen tiår etter at øya i 1854 åpnet grensene for vesten etter flere hundre års selvvalgt isolasjon.
– Det er ikke snakk om en fullstendig adoptering av det japanske uttrykket, men vi ser at ornamentikken endret seg og ble enklere, forklarer kunsthistoriker Mirjam Gelfer-Jørgensen, forfatter av boken Japanisme på dansk.
Danske kunstnere var blant de første i vesten som skapte et selvstendig uttrykk influert av japansk estetikk. Designere som Finn Juhl, Børge Mogensen og Hans J. Wegner tok til seg den japanske forkjærligheten for rene linjer og respekt for materialer, og treverk fikk økt fokus. Brunt og blått, nyanser sterkt forankret i japansk kultur, ble hentet inn på porselen og i møbler.
Med årene har også Japan fattet interesse for skandinavisk design. Danmark har naturlig nok dominert, men Norwegian Icons er én av aktørene som gjennom utstillinger og ny butikk i Tokyo sørger for å gi japanerne tilgang til det norske.
– Vi bidrar med et friskt, nytt innslag i et marked som er sultent på nye produkter, sier Per Gunnar Trulsen i Norwegian Icons.
Vi har samlet noe av det som inpirerer oss aller mest akkurat nå – selv om det å begrense oss er omtrent umulig. Kanskje blir det en tur til Japan i påsken for førstehånds erfaring? Det vil vi!