© Jotun A/S / Foto: Anders Schonnemann / Styling: Kråkvik/D'Orazio

Jotun Lady: Her er fargene som gjelder for 2025

Oppfriskende grønntoner, energiske gulfarger, blåtoner som gir assosiasjoner til himmel og hav og berolige jordtoner - blant annet. Jotuns nye fargekart utforsker hverdagens subtile nyanser.

Hver sensommer venter vi i spenning på å få innblikk i det kommende årets fargetendenser, og nå kan vi endelig avsløre hvilke farger som har fått plass på den førende malingprodusenten Jotun sitt globale fargekart for 2025.

Malingsgiganten har nettopp kommet med sitt nye fargekart "Nuances", som skal utforske og feire de subtile nyansene i hverdagen. Fargekartet består 30 farger fordelt på seks fargefamilier: blå, grønn, grå, gul, fersken og beige. I hver av fargefamiliene finnes fire nyanser med varierende intensitet, samt én aksentfarge.

Vi har tatt en prat med Birgit Torkildsby, regional fargesjef i Jotun, om hva som ligger bak det nye fargekartet og hvilke farger hun tror vi vil se mer av i året som kommer.

Birgit Torkildsby, fargesjef i Jotun for Skandinavia og Vest-Europa.

Kan du fortelle oss om inspirasjonen bak de nye fargene i Jotuns fargekart?
– I år har vi virkelig tatt utgangspunkt i det faktum at folk ønsker å male hjemmene sine i flere og ulike fargenyanser – enten de ønsker en nøytral palett, eller er blant gruppen som ønsker å innrede med farger. Vi snakker mye både med arkitekter, interiørarkitekter og sluttbrukere, og vet at de starter med å velge seg en hovedfarge til sitt prosjekt, men så ønsker de å finne den eller de fargene som ligger en eller to nyanser lysere og/eller mørkere, for å kunne skape dybde og helhet i interiøret. Det er alle disse nyansene vi har fokusert på å ta frem i årets fargekart, og det er derfor fargekartet heter Nuances.

Tenk etter hva slags stemning du ønsker og hva rommets funksjon er, og velg farge og fargenyanse ut ifra det. — Birgit Torkildsby

Hvilke trender ser du som de mest fremtredende i årets fargekart?
– Vi i Jotun er ikke så veldig glade i selve «trend»-begrepet, da det lett kan påføre et slags press. Men det er jo slik at alle trender – også innen farge – springer ut fra et behov. På grunn av situasjonen i verden slik den er akkurat nå vet vi at mange kjenner på et behov for å ta inn lyse, lette, litt lekne og glade farger, og vi har derfor med ett vell av friske og pastellaktige varianter av både gult, grønt og blått. I tillegg vet vi at det også er et behov for behagelig og beroligende farger, og vi har derfor med et godt utvalg av fersken- og terrakottatoner, i tillegg til mørkere og dempede nyanser av blått og brunt. Som alltid har vi i tillegg sørget for at du finner et rikt utvalg nøytrale farger, både litt kjøligere gråtoner, samt varme beige og greigetoner.

Hvilke farger i det nye fargekartet tror du blir de mest populære fargene for hjemmets ulike rom, som stue, kjøkken og soverom?
Jeg tror faktisk mange vil kjenne på et behov for å male kjøkkenet i den friske, lyse, gule nyansen LADY 8124 Malmø. I stue og spisestue tror jeg mange vil gå for lyse nyanser av blått og grønt, som er behagelig og beroligende farger, samtidig som de i lyse nyanser uten så mye sorthet i fargen, vil oppleves friske, og de vil gi liv til rommet. Her tror jeg blåtonen LADY 6167 Spring Breeze og grønnfargen LADY 8596 Sunny Green vil bli manges favoritt.

Blått er alltid en «go to» farge for soverommet, og jeg holder en knapp på den nye, vakre og dempede blåtonen LADY 6236 Darjeeling. Men for de som ønsker en lun og omsluttende stemning i sitt soverom, er LADY 12074 Peachy – gjerne malt med kalkmalingen LADY Minerals – et trygt og godt valg.

Hvordan kan man bruke disse fargene for å påvirke stemningen og atmosfæren i et rom?
Tenk etter hva slags stemning du ønsker i rommet og hva rommets funksjon er, og velg farge og fargenyanse ut ifra det. Lyse, friske farger, uten mye sorthet i seg, vil gi et rom en positiv og lett følelse. Farger som er litt mørkere og mer dempede – altså farger som man kan tenke at er ispedd litt mer sort – vil gi en roligere og en mer nedtonet stemning.