© Carl Hansen & Søn

Denne loungeserien fra 60-tallet er den perfekte blandingen av komfort og funksjonelt design

Hva er det som gjør dansk møbeldesign til noe helt særlig? For Hans J. Wegner, som står bak mange av stolene som i dag regnes som klassikere i dansk møbelhistorie, handlet det om å redusere møbelet til det enklest mulige designet.

Når det handler om klassisk dansk møbeldesign, er det svært at komme udenom Hans J. Wegner. En af grundene er, at han var ualmindelig produktiv i sin karriere, hvor han designede tæt på 500 stole.

En velutviklet materialforståelse

Et kjennetegn ved Hans J. Wegners møbeldesign var hans innovative tilnærming, der enkelheten ofte ga rom for kreative løsninger basert på en velutviklet materialforståelse og et naturlig uttrykk som lot treverket komme til sin rett.

© Carl Hansen & Søn
Mange utlendinger har spurt meg hvordan den danske stilen ble til. Jeg pleier å svare at den er resultatet av en kontinuerlig prosess med foredling og forenkling, der målet var å redusere stolen til det enklest mulige uttrykket – fire ben, et sete og et kombinert rygg- og armlene. — Hans J. Wegner

Kanskje er det derfor flere av Wegners design fortsatt er i produksjon og like relevante i dag som da han tegnet dem. Dette gjelder blant annet Y-stolen, som ble tegnet for Carl Hansen & Søn i 1949, og som har vært i kontinuerlig produksjon siden 1950.

Tidløs og stemningsfull

Carl Hansen & Søn har i flere år hatt et sterkt fokus på å bevare danske møbelklassikere, samtidig som de også ser fremover mot nye, dyktige designere. Nå presenterer de CH290-serien, som ble tegnet av Wegner i 1962.

© Carl Hansen & Søn

Serien har mange av de karakteristiske trekkene Wegner er kjent for, men inneholder samtidig elementer som gjør at nettopp disse møblene skiller seg ut. Særlig de polstrede setene, som skaper et interessant samspill med det frilagte treverket.

CH290-serien består av sofaer, loungestoler og en fotskammel, alle med vakre, rene linjer og svært høy sittekomfort. Carl Hansen & Søn har nå hentet designet tilbake til de opprinnelige tegningene, blant annet ved å justere enkelte vinkler som gjennom årene hadde kommet noe ut av kurs.

© Carl Hansen & Søn