Møbel- og produktdesignerKim Thomé fra Oslo, er utdannet i England, og bor og jobber nå i Margate, like utenfor London. Kim har blant annet gjort flere arbeider på oppdrag fra Wallpaper, og ikke minst fått mye oppmerksomhet for sine prosjekter for Swarovski.
AVGJØRENDE ØYEBLIKK
Det har vært noen gode år, ja. Siden Swarovski og utover. Jeg har vært heldig.
Kim Thomé sitter hjemme i huset sitt i Margate, en forstad til London i Kent, som yrer av kunstnerliv, helt på kysten. Han har nettopp flyttet hit etter mange år i Øst-London, sammen med fotografkona Kat Green og deres lille sønn. Vi tar praten over telefon.
– Det var surrealistisk, det var ikke vanlig. Og det var ikke sånn at jeg ringte på døren deres, forteller Kim om karrierens «defining moment»: Å få et oppdrag fra Swarovski om å lage en gigainstallasjon i fojaeen på ærverdige Victoria & Albert Museum i London.
Han hadde tidligere gjort en utstilling sammen med noen som jobbet som konsulent for Swarovski, og på den måten fikk han en kontakt. «Si ifra om du har lyst, så sender vi deg mange krystaller, og så ser vi om du kan finne på noe», var beskjeden han fikk, uten noen forpliktelser utover det. Kim lekte litt med krystallene, lagde en presentasjon og før han visste ord av det, ble ideen hans installert over seks etasjer i museet.
– For meg var det «wow», en opptur. Men også nedtur, for hva gjør man etter det? Når man først har fått smaken på noe så stort, så ...
37-åringen ler i andre enden av telefonen. Oppdragene har nemlig ikke latt vente på seg, hverken før eller etter.
LONDON CALLING
Kim Thomé flyttet til England for å utdanne seg til møbeldesigner i 2003, og oppdaget raskt at han hadde funnet riktig hylle i livet. Sammen med den norske designerkollegaen Amy Hunting, også hun basert i London, initierte og kuraterte han utstillingen Norwegian Prototypes i 2009 og 2010. Utstillingen, med verker av flere da unge, norske designere, som StokkeAustad, Hallgeir Homstvedt og Frost Produkt, fikk god oppmerksomhet, og ble et springbrett også for Kim. Blant annet inviterte designmagasinet Wallpaper ham til å delta i flere av sine utstillinger i etterkant, noe som igjen har bidratt til fruktbare samarbeid. Han har imidlertid aldri vurdert å jobbe fast for noen andre.
EGENPRODUKSJON
– Jeg deler et studio med en del andre designere og en skulptør. Der har vi sveiseområde, steinhuggerområde, et trearbeidsareal. Jeg jobber hele tiden mot nye utstillinger, og bygger protoypene mine selv.
At Kim er vant til å jobbe «hands-on» kom godt med da han vant oppdraget om å utsmykke en tom vegg i hans gamle bydel i Øst-London.
– Jeg måtte gjøre alt selv. Fra å gjøre ingeniørkalkulasjonene og sveise jernkonstruksjonen sammen til å montere glassplatene og sitte i liften og skru installasjonen fast til murveggen på egenhånd, forteller Kim, og legger leende til «det er i grunnen litt flaks at den henger der fremdeles».
– Det var ikke akkurat som med Swarovski, da. Der trengte jeg bare å komme med ideen min og peke og forklare hvordan jeg ville ha det, så bygget noen andre det for meg. Det var digg!