
DOGA tar norsk design til Milano
Når utstillingen Matter by Norwegian Presence returnerer til designuken i Milano, er det med design fra 18 av Norges mest spennende og fremadstormende designere og produsenter.
Av
Felles for designerne er at de alle, på en eller annen måte, utforsker nye materialer til beste for planeten. Fra venstre: Collective Division av Nebil Zaman, en romdeler lagd av kasserte stålrør fra bussinteriør. Skjenk i aluminium av Hydro. Krakken Shift er designet av Hallgeir Homstvedt og lagd i solid tre med et sete som kan forskyves og roteres, og som beveger seg naturlig med kroppen din mens du sitter. Stolen i lakkert furu med pute i skinn ble opprinnelig designet av arkitekt Sverre Fehn i 1964 og relanseres nå av Fjordfiesta. Fat i porselen av Carina Seth Andersson og vasen Monoblokk i glass av Anderssen & Voll, begge fra Nedre Foss. Stolen Minus av Jenkins&Uhnger, fra den nye ambisiøse møbelprodusenten Minus, er første steg i ambisjonen om å lage verdens første karbon-negative møbelserie. Avhengig av volumet kan stolen lagre mer karbon enn det som forbrukes under produksjonen. Produksjonen foregår med bevisste hogstmetoder, nullutslipp og på en fabrikk med eget mikrokraftverk. Stolen er hundre prosent nedbrytbar og reparerbar.
Utforsker og eksperimenterer
Utstillingen er den første fysiske på to år, som følge av koronapandemien.
– De globale utfordringene som har preget hverdagen vår de siste to årene, har utvilsomt hatt stor innvirkning på designbransjen. Fysiske presentasjoner av ny design har nærmest vært fraværende, men heldigvis virker det som norske designere har benyttet anledningen til å grave dypere, eksperimentere og utforske nye materialer, teknikker og samarbeid, sier kurator for utstillingen, Alessandro D’Orazio.

Lysestaken Nunatak i støpejern er av Anderssen & Voll og fatet Mare i stein av Tron Meyer. I anledning den norske tilstedeværelsen under årets Milan Design Week har Jotun utviklet en helt ny farge – en lys, men nyansert gultone som her har blitt brukt som lakkfarge på utstillingens aluminiumspodier. Foto: Sara Angelica Spilling / Styling: Kråkvik & D'orazio

Bordet Brent av Poppy Lawman er lagd av falne lønnetrær fra Sofienbergparken i Oslo, og utnytter på den måten et materiale som ellers ville blitt ansett som avfall. Overflaten er flammebehandlet for å bevare, beskytte og øke materialets levetid samtidig som det forblir biologisk nedbrytbart. Foto: Sara Angelica Spilling / Styling: Kråkvik & D'orazio

Polyp Knagger i lakkert furu av Henrik Ødegaard. Hver knagg er en improvisasjon lagd av skrapmateriale fra Ødegaards egen møbelproduksjon. Ved å bruke restkutt er avfallsproduksjonen hans nær null. I tillegg til å være dekorative, kan de brukes til å henge opp klær eller andre gjenstander. Foto: Sara Angelica Spilling / Styling: Kråkvik & D'orazio

Skulpturene Constructed Element II er lagd i leire og designet av Julia K. Persson. Foto: Sara Angelica Spilling / Styling: Kråkvik & D'orazio
Rene norske naturmaterialer
Utstillingsansvarlig og tidligere Bo Bedre-redaktør Cecilie Molvær Jørgensen i DOGA forteller at utstillingen feirer den bærekraftige tilnærmingen og den ærlige, naturinspirerte estetikken som definerer norsk design i dag.
– De siste årene har en helt ny generasjon entret den norske designscenen – og med seg har de en helt ny tankegang. De er mer eksperimentelle og samvittighetsfulle, mer lekne i uttrykket. De mest vågale norske produsentene følger etter, og sammen ser de mot fremtiden, fast bestemt på å være de som former den, sier Jørgensen.

Geometriske former trukket i ull fra Gudbrandsdalens Uldvarefabrik for å vise stoffenes ulike kvaliteter. Det familieeide selskapet spesialiserer seg på design og produksjon av high-end ullbaserte møbelstoffer og har produsert tekstiler i over 130 år. Ull er naturens eget høyteknologiske materiale, og alle møbelstoffene er biologisk nedbrytbare, fornybare og holdbare. Benken sinus 18 er en undersøkelse i hvordan standardiserte materialer, i dette tilfellet korrugerte aluminiumsplater, kan brukes på alternative måter. Benk i aluminium fra Brave New Lines. Lampen Phyton er designet av Edvin Klasson, og selve foten er lagd av fornybar og biologisk nedbrytbar kork, slik at du kan feste notater, meldinger, fotografier eller andre minner til den. Foto: Sara Angelica Spilling / Styling: Kråkvik & D'orazio

Loungestolen Kinn er beregnet til utendørs bruk. Den er lagd i aluminium, stål og furu og designet av Anderssen & Voll for Vestre. Skjenken og skrapmetallet i aluminium er en utforsking i materiale av Hydro. Aluminium regnes som et bærekraftig materiale fordi det kan resirkuleres i det uendelige uten å miste sine egenskaper, og selve resirkuleringsprosessen krever kun fem prosent av energien som brukes i primærproduksjonen. Benken Vride er lagd av norsk ask og designet av Anna Maria Øfstedal Eng. Foto: Sara Angelica Spilling / Styling: Kråkvik & D'orazio

Skrapmetallet i aluminium er fra Hydro. Utstillingen omfatter en egen materiallab som vil vise materialenes livsløp – som i aluminiumets tilfelle nesten er uendelig. Den lyserosa I-bjelken i leire er designet av Julia K. Persson. Plate i norsk larvikittstein fra Lundhs. Stolen Offcut chair 01 er designet av Pettersen & Hein. Stolen er bygd ut fra prinsippet om å etterlate så lite avfall som mulig fra materialene. Foto: Sara Angelica Spilling / Styling: Kråkvik & D'orazio