Jakter på den unike keramikken
– I min verden er alt lov, sier kunsthåndverker Ragnhild Wik, som motiveres av skjønnheten i det uperfekte. Eller wabi-sabi, som de sier i Japan.
AvKunsthåndverker Ragnhild Wik i studioet sitt i Schweigaards gate i Oslo. Verkstedet fyller hun med taktile keramikk- og porselensgjenstandene lagd for hånd.
Følg Ragnhild på:
Keramikk var Ragnhilds vei ut av bestillinger, prislister og masseproduksjon. Etter flere år som designsjef i Porsgrunds Porselænsfabrik ville hun starte for seg selv og etablerte Wik & Walsøe sammen med Linda Walsøe, et merke mange interiørentusiaster kjenner for blant annet Alv-serien. Etter hvert som selskapet vokste seg større og kravet om kommersiell tilfredsstillelse økte, vokste også Ragnhilds trang til å jobbe friere. Hun solgte seg ut av selskapet i 2015, og har siden den gang tryllet frem sanselige nisjegjenstander kledd i sarte glasurer, de fleste knadd frem og formet på frihånd.
– Wabi-sabi, den japanske tanken om at det uperfekte har en egen skjønnhet, det trigger meg. Hvis jeg skulle mangfoldiggjøre ting, kunne jeg jo bare kontaktet en av de mange fabrikkene jeg kjenner fra før. Målet er å skape noe med egne hender som er unikt og som kanskje kan vekke en følelse. Slik er det med mennesker også. Man beundrer ikke mennesker fordi de er perfekte, men fordi de er unike eller har spesielle egenskaper.
Denne designduoen spikket en teskje daglig for å fordype seg i faget!
Ragnhild er selvlært og kan kanskje kalles nybegynner sammenlignet med flere av keramikerkollegene sine. Men hun har fått til mye på kort tid. I tillegg til flere utstillinger, blant annet på Galleri Format og Galleri Soon, teller hun Galleri Format, Norway Designs og Bolina som faste utsalgssteder. I tillegg stiller hun jevnlig ut arbeider i butikken til den norske klesdesigneren Cathrine Hammel. Hun understreker at målet ikke er å perfeksjonere allerede etablerte håndverks-teknikker, men å jobbe frem en egen signatur gjennom eksperimentering.
Den runde tekannen er både sanselig, røff og delikat på samme tid, og bidrar til å gi omgivelsene varme og personlighet. Nydelig!
Heldigvis er keramikk i vinden. Men også norsk design! Her ser du alle de norske designbidragene på verdens største utstillermesse i Milano.
– Jeg ønsker ikke å gå inn i hvordan ting skal eller bør være. Skal man drive som kunsthåndverker er det viktig å finne sin egen vei for å kunne leve av det. Det har aldri trigget meg å lage noe som ligner på noe annet, mener Ragnhild Wik.
Se hvordan Barbara og Jan har skapt en japansk tilstedeværelse i hjemmet sitt.
I atelieret sitt i Gamle Oslo har Ragnhild verksted med brenneovn, kontor og utstillingsrom.
I brennovnen står en bestilling fra Michelin-restauranten Maaemo og putrer, og Ragnhild er spent på å se resultatet etter at varmen har gjort sin del av arbeidet.
– Å jobbe på bestilling er veldig krevende, det er noe jeg egentlig har sagt at jeg ikke skal gjøre. Men det går ikke an å si nei til Maaemo, ler hun mykt.