I denne storbyleiligheten har hvert rom sitt eget uttrykk
Spennende nyanser, spesialtegnede løsninger og gamle møbler mikset med nye. Nyt resultatet av Kristoffer Brems og Marie Nygaard Jensens moderne herskapsleilighet i København, som også er en testlab for Kristoffers kjøkkenselskap &Shufl.
Av
Ekteparet Kristoffer Brems og Marie Nygaard Jensen slo til når en leilighet i et ærverdige gammelt bygningskompleks i Rosenborg-stil kom på markedet i København.
Bygningskompleks i Rosenborg-stil
Et steinkast fra Rådhuspladsen i København, mellom H. C. Andersens Boulevard og Bryghusgrunden, ble det tidlig på 1900-tallet bygget et kvartal kalt Ny Christiansborg. Det store bygningskomplekset er tegnet i såkalt Rosenborg-stil, inspirert av hollandsk renessansearkitektur fra 1600-tallet, utsmykket med overdådige detaljer, tårn, karnapper og balkonger beregnet på den danske overklassen. I dag huser den imponerende bygningen både profesjonelle aktører og private boliger.

Det moderne kjøkkenet er hjemmets soleklare hjerte. Rommet er blant annet innredet med en integrert hylle fra &Shufl, hvor skåler fra Mette Duedahl og en kjele fra CasaShop har fått plass. Mass-pendlene er designet av Norm Architects fra &Tradition
"Muligheten for å bo i et ikonisk og historisk bygg som dette kommer ikke hver dag"
Arkitekt Kristoffer Brems er medgrunnlegger og partner i det danske kjøkkenstudioet &Shufl. Da han og kona Marie Nygaard Jensen, som er ingeniør og prosjektleder i samme selskap, fikk muligheten til å kjøpe en leilighet i det ærverdige bygget slo de til uten betenkningstid. Den var nedslitt, og de originale detaljene trengte sårt en kjærlig hånd. Men størrelsen, de mange stuene, beliggenheten tett på havnen og sjansen til å kunne flytte inn i en del av Københavns historie var en anledning de ikke kunne forvente å få igjen.
– Muligheten for å bo i et ikonisk og historisk bygg som dette kommer ikke hver dag. Rent praktisk skulle det heller ikke så mye til for å nå inn til leilighetens kjerne. Gjennom årene er vegger blitt flyttet på, og planløsningen som originalt rommet pikeværelse, kjøkken og bad var betydelig endret. Men de store, flotte stuene sto som de alltid hadde stått, forteller Kristoffer.

Det matte, mørkegrønne kjøkkenet fra &Shufls linoleumskolleksjon er både slitesterkt og vakkert. De rene, stramme linjene er dessuten en fin kontrast til den klassiske fiskebensparketten og de profilerte dørene. Rundt øya står Adam-barstoler fra Frama, krukken og tekannen er vintage, skjærebrettet er fra Arket og skålene er fra Mette Duedahl. Mass-pendelen med kuppel er av Norm Architects fra &Tradition. Den rosa sovesonen som åpenbarer seg i hjørnet tilfører rommet et spennende spill.

Mellom soverommet og spisestuen har en behagelig vinterhage fått plass, med grønne vegger malt i Green Banana fra File Under Pop, grønne planter og en innebygget dagseng i karnappet med utsikt til havnen. Putene er fra Hay.

En stor, integrert hyllemodul i alm fra &Shufl gir selve sovesonen en deilig, huleaktig atmosfære, godt underbygget av den lune Yellow and Rose-veggfargen fra File Under Pop og sengeteppet fra H&M Home i dyp brun. Krakkene Méribel og Berger er designet av Charlotte Perriand fra Cassina, og i taket henger en taktil bastlampe fra Ilse Crawfords Sinnerlig-kolleksjon for Ikea. På sengegavlen står et bilde av Tine Munk, en keramikkskål av Mette Duedahl, en vintagelampe av Christian Dell og en gipsmodell fra Kristoffers studietid på arkitektskolen.
Med god utsikt til alle rom
Paret hadde som mål å skape et panoptisk uttrykk i leiligheten, et begrep innenfor arkitektur som betyr at man har god utsikt til alle rom, samme hvor man befinner seg.
– Typisk for mange store, eldre leiligheter av denne sorten er at man alltid er veldig langt fra hverandre. Vi har åpnet opp og i stedet samlet alle funksjoner rundt kjøkkenet, som nå er blitt til leilighetens hjerte, forteller paret.

Spisestuen er det eneste hvite rommet i den fargerike leiligheten – en fin visuell kontrast, noe som gir de arkitektoniske detaljene fullt fokus. Grande-langbordet av Note for Fogia er, sammen med Betty-stolene av Thau & Kallio for &Tradition, rommets samlende element.

Paret har åpnet opp mellom rommene i leiligheten for å gi opplevelsen av å være sammen selv om man sysler med egne ting. Slik smitter også de ulike fargene fra rommene over i hverandre i en dynamisk flyt.

Neverending Glory-lampen av Jan Plechacčog Henry Wielgus for Lasvit er en nydelig forlengelse av stukkaturen i taket. Det store Nobsa Rug-gulvteppet er av Sebastian Herkner for Ames Sala, og gipsverkene på veggen har Kristoffer laget.
Smart bruk av farger
Hjemmets ulike soner er definert ved hjelp av farger. Slik får hvert rom sitt eget uttrykk.
– Vi fant ut hvordan vi kunne koke hvert rom ned til sitt eget univers ved hjelp av ulike nyanser. På den måten har vi skapt ulike atmosfærer basert på ulike funksjoner, samtidig som overgangen fra ett univers til et annet markeres.

Den grønne Moss-veggfargen fra File Under Pop er valgt for å tilføre stuen varme og intensitet. Mot den mørke, lune fiskebensparketten og detaljene i hvitt oppleves rommet både rolig og energisk. Sofaen og putene er fra Hay, mens PK61-bordet av Poul Kjærholm og Svane-stolen av Arne Jacobsen er fra Fritz Hansen.

I vinduskarmen står Gatto-lampen av Achille & Pier Giacomo Castiglioni fra Flos, Sinnerlig-pendelen er av Ilse Crawfordfor Ikea og skammelen er en prototype fra Please Wait to be Seated. På veggen, et verk av Cathrine Raben Davidsen.

Det originale Poul Kjærholm-bordet er fra Kristoffers tid på arkitektskolen, hvor han reddet det fra å bli kastet ut (!). Vintagelampen er av Christian Dell, mens de små skulpturene er Kristoffers egne verk.
"Hjemmet vårt har et romlig overskudd som smitter av på oss"
Marie og Kristoffer har brukt noen år på å ferdigstille uttrykket og interiøret som leiligheten har i dag. Når man driver sitt eget designselskap er det ikke alltid innredningen hjemme som får første prioritet.
– Vi er travelt opptatt. Etter barna og familien vår kommer firmaet alltid først. Men det har vært gøy å leke oss med egne produkter på kjøkkenet, soverommet og alle andre steder hvor vi har hatt behov for oppbevaring. På den måten har vi også fått bekreftet for oss selv at materialene og fargene våre kler en klassisk leilighet som denne, hvor det moderne, stilrene og herskapelige blandes, sier paret, som nyter den historiske rammen rundt livet.
– Hjemmet vårt har et romlig overskudd som smitter av på oss. Det er høyt under taket på mange måter. Beliggenheten tett på vannet og grønne Christianshavns Vold like ved bygger også opp under den gode følelsen.

Badet er dekket i lavasteinsfliser fra File Under Pop i et grafisk fiskebensmønster, som nydelig etteraper fiskebensparketten i resten av hjemmet.

De integrerte skapene med fronter i alm er fra &Shufl, armaturene er fra Vola, speilet er vintage, og vasken og badekaret er fra Bad & Stil. Såpen er fra Aesop.