Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Det unike sommerhuset har en takhøyde på hele åtte meter

Sommerhuset i danske Skagen skulle romme tre generasjoner på ferie samtidig. For å skape en sanselig og helstøpt opplevelse med rom for alles behov har arkitekten vektlagt god akustikk, romlighet og naturlige, tidløse materialer.

© Foto: Claus Troelsgaard - Familiens hyttedrøm var å skape et fristed i pakt med naturen, som kunne romme flere generasjoner samtidig. Skagen-huset på 235 kvadratmeter med garasje og uthus på 50 kvadratmeter er tegnet av arkitekt Mathias Brockdorff fra MDB Works. Det strådekte taket gjør at bygningskroppen glir nydelig inn blant lyngen og marehalmen på tomten, og fasaden er svartmalt for å føye seg sømløst inn i rekken av omkringliggende hus og gårder

Under samme tak

Å skape en grunnleggende følelse av fellesskap, en følelse av å sitte under samme tak samme hvor du er i huset – det er tanken bak den gjennomgående åpne takkonstruksjonen, forklarer Mathias Brockdorff i MDB Works, arkitekten bak det bemerkelsesverdige sommerhuset i Skagen i Danmark.

© Foto: Claus Troelsgaard - Tre er nøkkelordet for interiøret, med massive Douglasgran-planker fra Dinesen på gulv, vegger, i tak og på integrerte løsninger. Ettersom en av eierne lider av øresus har god akustikk vært avgjørende. Med skjult akustikkduk i taket skapes gode, behagelige lydforhold uten å måtte gå på kompromiss med den grandiose takhøyden på åtte meter. Kryss-stolene er designet av Björn Hultén for Skargaarden.

Nordisk arkitektur på sitt beste

Ferieboligen skulle ha plass til en storfamilie med flere generasjoner, og konstruksjonen Mathias har landet på sender tankene tilbake til gamle langhus fra vikingtiden – ikke helt tilfeldig, ettersom inspirasjonen bak sommerhusets enkle uttrykk er hentet fra renheten og materialiteten i nordisk arkitektur. Huset er samtidig en moderne referanse til det omkringliggende miljøet og Skagens svarte periode, som varte frem til 1875. Den gangen lå tjærede eller malte strå- og marehalmsdekkede hus i spredte enklaver i en lang, smal kant langs havet med sandstier som eneste vei mellom hus og sanddyner. De var bygget slik at de kunne skilles og flyttes når sanden hadde omkranset dem og vanskeliggjort tilgangen, eller når havet hadde erodert kysten.

© Foto: Claus Troelsgaard - I det store allrommet sitter man formelig midt i naturen, som er nydelig innrammet av store vindusflater. Åpenheten i arkitekturen gjør det enkelt å samle storfamilien rundt spisebordet fra Friis og Moltke, som også har designet pendellampen. De sommerlige Kryss-stolene er designet av Björn Hultén for Skargaarden.

© Foto: Claus Troelsgaard - Å skape en følelse av romlighet var et viktig element for arkitekten, realisert i form av en gjennomgående takkonstruksjon som gjør at familien, samme hvor de befinner seg i huset, alltid er under samme tak. De vannrette limtrebjelkene bryter sikten på en subtil måte og skaper samtidig en fornemmelse av soner i det store rommet, hvor formen, takhøyden og vindusrytmen gir et nesten kirkelig preg.

© Foto: Claus Troelsgaard - Mags Soft-sofaen fra Hay er stedet hvor familien samles for å slappe av eller spille spill ved det selvlagede sofabordet, snekret av tre fra et lokalt sagverk. Loungeavdelingen bader i dagslys, også fra vindusnisjene under taket som hindrer innsyn uten å stenge dagslyset ute. Nuage-lampene er fra Nowodvorski og det store kunstverket er av Thomas Juul Jensen

I ett med naturen

Forankret i historien, og med ambisjon om å forene arkitekturen med vestkystens ville natur og ofte barske værforhold, laget Mathias en åpen planløsning. Han gjorde de bærende elementene synlige for å sette fokus på de massive limtrebjelkene og bruken av tre som gjennomgående materiale. Treverket spiller nydelig på lag med landskapet, på samme måte som stråtaket er i fin dialog med lyngen og marehalmen som vokser på tomten.

© Foto: Claus Troelsgaard - Kjøkkenet er husets sentrum med svarte aksenter, lukket høyskapsvegg og åpne hyller i fin dynamikk. Innredningen er designet av Krøyer & Gatten sammen med Maxmoebel, med kobbervask fra Ono og Quooker-armatur i brunert messing. Hvitevarene er fra Siemens.

Levende arkitektur

– Stedet skal gi en opplevelse av det sanselige ved å se regnet dryppe av trærne, å merke fukten i luften, solens varme på huden og vindens bitt i kinnene. Å sløre til overgangen mellom natur og arkitektur har vært utslagsgivende for bruken av tre. Som materiale er det taktilt, og følelsen, lukten og lyden av det skaper en naturlig og varm ramme. Det får arkitekturen til å virke levende, sier Mathias, som har brukt eksklusiv og bærekraftig Douglasgran fra Dinesen.

© Foto: Claus Troelsgaard - I enden av trappen står en stumtjener fra Søstrene Grene og en krakk fra Solkilde i Tversted.

© Foto: Claus Troelsgaard - Bruk av ulike typer treverk gir en nydelig miks av gylne toner, som den mellomfargede spilebenken av Krøyer & Gatten og Maxmoebel mot Dinesens lyse Douglasgran. Verket er av Bjørn Wiinblad.

© Foto: Claus Troelsgaard - Ved å mikse naturlige materialer som lær og tre fremmes en taktil, harmonisk og ikke minst tidløs atmosfære, som passer for flere generasjoner.

© Foto: Claus Troelsgaard - Kvister og årer gir interiøret et subtilt og vakkert spill, og er en god erstatning for maling og tapeter.

Innredet med omtanke

Han har bevisst valgt en god treleverandør ettersom huset har store områder med synlig tre. Nøkkelen til god, langvarig arkitektur avhenger av kvalitet og de rette materialene, ifølge arkitekten. Det naturlige uttrykket fortsetter i innredningen, som er i en lett, spartansk stil med en blanding av møbler fra lokale treverksteder og butikker, arvestykker, gjenbruksmøbler, danske designklassikere og spesialdesignede objekter laget av restmaterialer fra huset.

© Foto: Claus Troelsgaard - Bak kjøkkenet er det innredet et flerbruksrom hvor barn og barnebarn kan leke sammen og samtidig føle seg som en del av huset og fellesskapet. Taket her er senket noe for å skape kontrast og intimitet. Her står også den fiskeglade familiens stativ med fiskestenger- og utstyr. Kryssstolen er av Björn Hultén for Skargaarden og teppene er fra Kaiku.

© Foto: Claus Troelsgaard - Fra huset er det sti direkte ned til vannet, som ligger bare noen få hundre meter unna.

En storslått løsning

– I forbindelse med den åpne løsningen har jeg også måttet tenke på lyd. Åpent tak helt til mønet kan gi en rungende romklang som ikke er særlig hyggelig. For å skape en behagelig akustikk er det montert akustikkduk i himlingen. Takhøyden på åtte meter føles dermed lun og intim, en løsning som gjør at huset kan brukes til både rolig fordypelse og fest, avslutter Mathias.

© Foto: Claus Troelsgaard - Selv om sommerhuset er beregnet på ferier, er det innredet en liten arbeidsplass på det ene soverommet – sånn i tilfelle. Boomerang-bordet er fra VIA CPH, Archi T1-lampen er fra Nordic Living og Y-stolen er av Hans J. Wegner for Carl Hansen & Søn. Tegningen er av Bjørn Wiinblad.

© Foto: Claus Troelsgaard - Arkitekturen i seg selv er både skulpturell og funksjonell, og krever ikke mye innredning for å fremstå spennende. Fra en liten mezzanin kan man nyte utsikten til havet fra en lang, integrert benk.

© Foto: Claus Troelsgaard - Naturlig lysinnfall er tenkt inn i arkitekturen i alle rom, også i de mer private. På soverommet står en lampe fra Søstrene Grene ved et nett oppheng laget av lærstropper og et kosteskaft.

© Foto: Claus Troelsgaard - Hunden Qaya nyter feriemodusen på et sengeteppe fra Ikea.

© Foto: Claus Troelsgaard - Det er gjennomsyn fra begge husets langsider, et grep som binder boligen fint sammen, understreker følelsen av fellesskap og fremhever den fine rytmen mellom de ulike sonene.

Håndplukket til deg