© Anne Bråtveit

– For oss er det viktig å ha et sosialt hjem der mange kan trives sammen

På en idyllisk tomt på Hadeland med utsikt over Harestuvannet har Synne og Espen bygd seg et hus der nøye utvalgte materialer og farger sørger for sømløse overganger – og god akustikk. Resultatet er et elegant, renskårent hjem med spennende kontraster i alle rom.

I samarbeid med Manuela Hardy har Synne og familien fått akkurat det de ønsket seg: et hjem som gir en følelse av renhet og lite støy. – Vi har hatt fokus på at det er materialene og teksturene som skal komme frem, forklarer Synne. Inspirasjonen er hentet fra reiser til Østen, USA og Mellom-Amerika. – Japansk arkitektur har alltid fascinert meg. Og bruken av det mørke treverket på Bali.

© Anne Bråtveit

I den andre enden av stuen strekker en spesialbygget hylleseksjon med skjult oppbevaring seg fra gulv til tak, og gulvet i glatt flytbetong komplementerer det varme treverket og det lydabsorberende taket i treullsement. Lenestolen er fra Zara Home, mens sidebordet og lampen i tre er designet av Vilde Hagelund. Den skulpturelle lysestaken i støpejern, Nunatak, er fra Nedre Foss.

© Anne Bråtveit

Sømløse overganger og en gjennomtenkt fargepalett

Paret er glade i å være ute i naturen, sommer som vinter, og Harestua er, ifølge dem selv, et «utemekka». Da de fant en ledig tomt på 2,1 mål med nydelig utsikt, var det ingen tvil om at det var nettopp her de ville bygge og bo.

I samarbeid med arkitekten Manuela Hardy fikk Synne og Espen i tillegg realisert alt de drømte om at huset skulle inneholde.

Deriblant gjennomgående, sømløse overganger og en palett som lar materialene skinne.

– Alt er listefritt – fra gulv og tak til samtlige dører og vinduer. Vi har også valgt samme fargekode i alle rom og satt sammen en palett som fremhever treverk og andre materialer og teksturer godt. Flytbetong har vi brukt fordi vi ønsket holdbare gulv og samme overflater både inne og ute, forteller Synne.

En åpen planløsning for fellesskap

Planløsningen er åpen og luftig, skillet mellom ute og inne er minimal, og den monokrome paletten er dus og lys, med unntak av innslag med varmt og mørkt treverk. Det glatte, røffe betonggulvet og det strukturerte taket understreker at det er materialene som spiller hovedrollen i innredningen.

Det spesielle støydempende taket i treullsement fra Semulitt sørger dessuten for god akustikk. Taket har samme farge som veggene, men strukturen skaper et skyggespill som gjør at det fremstår noe mørkere og lunere i fargen.

– For oss er det viktig å ha et sosialt hjem der mange kan trives sammen. Og med store, åpne arealer, mange vinduer og harde materialer som betong trengte vi et lydabsorberende element som kunne dempe støy. Arkitekten foreslo dette materialet tidlig i prosessen, men tanken måtte modnes litt.

– Nå har vi det i samtlige tak – og kunne ikke vært mer fornøyd! Følelsen er røff og taktil mot de glatte veggene, vinduene og gulvet, og alle rom kjennes behagelige å være i. Og de fleste som er på besøk, kommenterer hvor overraskende god akustikk vi har.

Private soner skaper intimitet

I huset finnes det også praktiske, mer private soner. Fordi stuen, kjøkkenet og spisestuen brukes til alle døgnets tider, ligger alle soverom i en egen soveromsfløy, bak en høy skyvedør i eik på 320 centimeter.

Og i nærheten av den store kjøkkenøya har de bygget et eget, skjult grovkjøkken til kjøleskap, fryser og spiskammer. Slik blir det enklere å holde det renskårne kjøkkenet ryddig.

– Vi bruker mye tid på å lage mat, men ville beholde det luftige uttrykket og unngå å stå med ryggen til utsikten. Løsningen ble å plassere hele kjøkkenet i en øy. Og grovkjøkkenet har blitt en perfekt plass å gjemme unna rot før gjestene kommer, avslører Synne.