© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

Familiehjemmet i Oslo er dominert av furu

Med naturlige materialer og smarte flerbruksløsninger har arkitekt Knut Hjeltnes tegnet en funksjonell og svært estetisk hverdagsflyt for barnefamilien på Nordberg i Oslo.

En skreddersydd bolig

Familien syslet først med tanken på et modulhus. Men tomten de hadde til rådighet på Nordberg i Oslo bød på noen utfordringer som standardløsninger ikke kunne imøtekomme uten spesialtilpasninger, og med det, ekstra kostnader. De regnet på det og fant ut at de like gjerne kunne få tegnet noe eget, skreddersydd til sine behov.

– Vi begynte å google hus og arkitekter, og likte estetikken i prosjektene til Knut Hjeltnes, forteller familien, som består av to voksne og to barn på ett og fem år.

– Han skjønte raskt behovene våre og hva vi var ute etter. Vi ga ham en liste over ting vi ønsket oss og budsjett, og etter tre måneder kom han tilbake med et ferdig tegnet hus – nesten helt ned til nattbordet. Det er ingenting han har foreslått som vi ikke har likt, sier eierne, tydelig fornøyde med valget sitt.

Trappen som skiller entreen fra kjøkkenet har integrerte skap til yttertøy på ene siden og innebygget kjøleskap og ovn på den andre. Slik utnyttes plassen maksimalt. En liten høydeforskjell i det slipte betonggulvet mellom de to sonene indikerer grensen for hvor langt man kan gå inn på sko.
Utstrakt bruk av furu gir et lunt og nærmest vedlikeholdsfritt hjem, som bare blir penere med årene. Over kjøkkenbenken henger Bernard-Albin Gras' klassiske Lampe Gras-pendler fra DCW Éditions som fine, funksjonelle aksenter i rommet.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

Flyttet tettere på familien

Paret bodde i en leilighet på Bjølsen da de fikk sitt første barn og begynte å leke med tanken på å flytte litt lenger utenfor sentrum, tettere på familie. Foreldrene hennes bor nemlig i en enebolig på Nordberg med tomt i hagen, som kunne bygges ut – da under forutsetning av at den nye boligen ikke skulle stjele fra den flotte sjøutsikten deres. Dette ble førende for arkitektens utforming av huset.

– Jeg pleier å erte med å si at man skreddersyr huset for stedet, ikke for byggherre. Som jo er sant, det er som regel mindre variasjon i indre behov enn selve stedet, konstaterer Knut Hjeltnes.

Familien flyttet inn i sitt nye hjem sommeren 2019.

– Da var det ikke helt ferdig, det manglet kjøkken og noen skap. Men da hadde vi allerede bodd en lang mellomperiode hos foreldrene mine ..., sier eieren og lar latteren fylle inn resten

Skyvedører som skille mellom rommene er både plassbesparende og pent, og spesialsnekrede skap i samme furumateriale som veggene gir hjemmet en behagelig visuell helhet. Eierne har selv sydd puten til Ikea-lenestolen, den skulpturelle sofaen er kjøpt brukt fra Movement, og kontorstolen ved vinduet er fra England. Verkene på veggen er signert Maria Brinch, en venn av paret.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

Funksjonalitet og estetikk er nøye sammenvevd i eneboligen som arkitekt Knut Hjeltnes har tegnet til familien på fire på Nordberg i Oslo. En tykk glassvegg med isolerende Aerogel-materiale i entreen hindrer innsyn fra naboen, men ivaretar husvarmen og dagslyset. Sol-skammelen er designet av Andreas Engesvik for LK Hjelle.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

Arealet mellom soverommene i andre etasje brukes til oppbevaring, avslapping, tv-titting og lek, med integrert pult ved vindusveggen til syprosjekter og, i disse dager, hjemmekontor.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

Smarte løsninger

Huset strekker seg over 160 kvadratmeter og to etasjer, med integrert garasjeplass på bakkeplan. Første etasje er viet kjøkken, spiseplass og stue, med direkte utgang til terrasse og grøntarealer. Andre etasje er innredet med fire soverom, bad, vaskerom og oppholdsrom. Boligen er bygget opp med søyler og dragere, hvor avstanden mellom dragerne er optimalisert etter romstørrelsene i overetasjen, noe som gir en rytmisk variasjon til huset. Den spilekledde fasaden har lameller på skinner, som kan skyves for og fra de store vindusflatene.

Stuen ligger noen trappetrinn ned fra spiseplassen, med tregulv i stedet for gulv i betong, som i resten av førsteetasjen. Slik skilles de to sonene, samtidig som spileveggen gir gjennomsyn og lar lyset flyte fritt. Spilene hviler på en innebygget AV-benk med skyvedører, som på motsatt side er en sittebenk. Peisen er integrert i forstøtningsmuren i betong, som i toppen lettes av en stripe isolert glass, samme materiale som i entreen. Tiki-sofaen og Ribbon-gulvteppet er designet av Andreas Engesvik for Fogia og Siesta-lenestolen er av Ingmar Relling. Det store maleriet er av Martin Grøner, det lille av Maria Brinch, begge venner av paret.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

De grønne plantene har klatret seg oppover siden eierne kjøpte dem til sin gamle leilighet for flere år siden. Her bygger de organisk opp under den naturlige atmosfæren av dagslys fra store vinduer og detaljer i furu. På Tiki-sofaen fra Fogia ligger et Helle-pledd fra Fram Oslo, begge designet av Andreas Engesvik. Taklampen er designet av Bernard Schottlander for Mantis.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

De skyvbare lamellene foran vinduene danner nydelige mønstre innvendig når dagslyset treffer.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

"Å være omgitt av treverk føles veldig ekte, det er behagelig å være i"

Tømrermester Torstein Newth har bygget boligen med bjelkelag og takverk i gran. Innvendig er vegger, tak, gulv og integrert inventar i furu. Utstrakt bruk av treverk gjør huset godt å leve i, ifølge eierne.

– Det oppleves lunt og rent. Å være omgitt av treverk føles veldig ekte, det er behagelig å være i. Flatene er behandlet med lakk, og man vasker bare over hvis det blir skittent. Men det blir det nesten ikke, det viser i alle fall ikke godt.

Eneboligen på Nordberg er et godt eksempel på Knut Hjeltnes' evne til å tegne hus som tåler tiden, både i bruk og estetisk.

– I utgangspunktet har naturmaterialer og materialer som ikke er perfekte en egen evne til å leve med slitasje, tid og tann. En bil blir styggere med årene, men en stavkirke står, år etter år. Treverk har et annet livsløp, du får ikke lyst til å pusse opp etter to år. Det er en frihet i det, huset er som det er, sier arkitekten.

Spisestuen bader i dagslys fra de store vinduene, som bidrar til at rommet også oppleves større. Benken med selvsydde, polstrede sitteputer i skinn rommer oppbevaring på andre siden, en av husets mange, smarte flerbruksløsninger. Klassiske Jærstoler klinger fint sammen med den treholdige, tidløse arkitekturen, og på bordet – en mdf plate på understell fra Ferm Living – står Løvfall-skulpturer fra vaar.no og en Troll-vase av Anderssen & Voll for Menu på et Mingle-fat fra Ygg & Lyng. Lunapendlene er fra Design House Stockholm.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

God bruk av plass

Eneboligen er forankret i god flyt, med maksimal utnyttelse av kvadratmeterne.

– I bolig, og særlig i mindre boliger, skal man ikke sløse med kvadratmeterne, man vil at ting skal ha doble funksjoner. Sittebenken i spisestuen er en AV-benk på motsatt side, for eksempel. Alt skal ha en verdi fordi man har begrenset med ressurser, både i penger og areal, forklarer arkitekten, som også har lagt stor vekt på rytmen i hjemmet – som de små nyansene i gulvet i første etasje.

– Du kommer inn på et gulv som er 7,5 cm lavere enn kjøkken- og spisestue. Det er et signal om at du ikke går lenger inn med sko på. Fra spisestuen ned til stuen forflytter du deg 35 cm nedover i høyde, det er ganske dramatisk. Det lager en stor stemningsforandring. I stuen er det også tregulv, ikke betong, som i resten av etasjen.

Innfelt kjøkkenvifte i koketoppen fra Bora ivaretar det snekkerbyggede kjøkkenets renskårede uttrykk. Når lyset fra de store vinduene legger seg tar Lampe Gras-pendlene av Bernard-Albin Gras fra DCW Éditions over.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

På benkeplaten i furu står en Momentmugge av Jenkins & Uhnger for Ichendorf Milano og en Gram-måleskje av Anderssen & Voll for Nedre Foss. Sistnevnte har også designet Platå-fatet bak den lille, friske spiren.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

Benkeplaten i furu fortsetter nedover langs skapdørene og rammer sømløst inn det spesialsnekrede kjøkkenet.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

Både funksjonelt og vakkert samtidig

De funksjonelle og estetiske løsningene er noe eierne nyter godt av hver dag.

– Huset er utrolig praktisk, Knut har tenkt mye mer praktisk enn hva vi gjorde. Små ting, som at vaskerommet er tett på soverommet og garderoben, slik at vi ikke trenger å dra med oss klær rundt omkring i huset, sier eierne, og fortsetter:

– Vi har veldig god utsikt i andre etasje, og mange mente at vi burde ha stue der.

En isolert glassvegg på soverommet – samme som i entreen og i stuen – gir lys, men hindrer innsyn. Treverket sørger for et behagelig og dempet spill i rommet, hvor en Tolomeolampe av Michele De Lucchi og Giancarlo Fassina for Artemide gir leselys på kvelden. Sengetøyet er fra Høie.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

Lamellene på fasaden er på skinner, og kan trekkes for og fra avhengig av hvor mye skjerming man ønsker for sol og innsyn. Åpner man opp har man nydelig utsikt til trekronene fra soverommet

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

Soverommet er tilknyttet en garderobe, med skapplass på andre siden av sengegavlen. Åpningen mellom de to sonene kan stenges ved hjelp av en skyvedør.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

"Vi setter pris på lyset og utsikten vi har der, det skaper en god hverdag"

Men når hverdagen består av å legge barn og vaske klær, da er det viktig at det også kan gjøres i fine omgivelser. Særlig godt fornøyde er de med arkitektens teft for bruk av naturlig lys.

– Lameller overalt gir vakkert lysinnslipp, samme hvor man er i huset. Også på soverommet, vi setter pris på lyset og utsikten vi har der, det skaper en god hverdag. Og uansett hvordan man vrir og vender på det så er det hverdager vi har mest av.

Badet i overetasjen har to adkomster – fra garderoben tilknyttet hovedsoverommet og fra gangen. Lamellene i fasaden skjermer for innsyn, samtidig som dagslyset siles vakkert gjennom. Badekar og dusj er adskilt med en frostet glassvegg.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre

Også badet har rikelig med skjult oppbevaring, både under corianbenken med integrert vask og bak speilflaten. Dia-vasen er av Elin Louise Sveen for Ygg & Lyng.

© Foto: Anne Bråtveit, Styling: Maria Hove Vestre