Et himmelsk hus i harmoni med naturen

Takket være klimaet i California kan Michael og Tamami bo like mye ute som inne i sitt arkitektoniske mesterverk.

Her er det åpent hus!
© Jonas Bjerre-Poulsen/ Chilli Media/ House of Pictures

– Vi elsker måten huset åpner opp mellom ute- og innerom på, og dermed lar lyset strømme fritt gjennom det hele. Det skjer ofte at vi setter oss ned for å lese en bok, men i stedet heller blir sittende og beundre hagen eller himmelen! sier australske Michael Sylvester.

Sammen med sin japanske kone Tamami har han skapt et helt unikt hjem i LA-bydelen Venice, med nærkontakt til naturen.

Huset i Los Angeles er en arkitektonisk studie i åpenhet, kontakt med naturen og bruk av materialer som harmoniserer og utfyller hverandre.

Som seg hør og bør i en bydel der Charles og Ray Eames i sin tid hadde sitt designstudio, finnes vintagevarianter av deres ikoniske fiberglasstoler både inne og ute.

Slik virker rommene større
© Jonas Bjerre-Poulsen/ Chilli Media/ House of Pictures

Michael og Tamami hyret arkitekt Sebastian Mariscal til å stå for prosjektet, som er blitt en studie i harmoniserende materialbruk og flyt mellom ute- og inneområder.

Ideen var å skape dedikerte uterom for planter og møbler, som rommene innenfor skulle flyte sammen med. Hvert innvendige rom speiles i dag av tilsvarende uterom, slik at alle rommene på den måten virker større.

Glassdørene i stueveggen kan åpnes helt opp, og skjules fullstendig i en lomme i mahogniveggen. Gårdsplassen er på denne siden av huset dekket med småstein og lokale planter, og skaper på den måten en sansehage.

– Vi vil ikke ha det for hipt
© Jonas Bjerre-Poulsen/ Chilli Media/ House of Pictures

– Det er viktig for oss at alle rommene fremstår naturlige. Vi elsker underspilte, enkle rom som er diskré elegante og ikke for «hippe», sier Michael.

– Vi interesserer oss ikke for trender, men heller for tidløs skjønnhet. Vi er begge modernister og elsker varmen i naturlige materialer brukt på en enkel og oversiktlig måte – noe som er tilfellet her.

På motsatt side av stuen har gårdsplassen fått et mykt dekke av falne nåler fra et stort furutre, og blir dermed kalt Pine Needle Courtyard.

Interiøret i stuen er hovedsakelig innredet med bruktfunn, som Marcel Breuers lenestoler S35 fra 1928. Disse produseres i dag av Thonet. Stålampen er Drumbox fra Diesels samarbeid med Foscarini.

En harmonisk helhet
© Jonas Bjerre-Poulsen/ Chilli Media/ House of Pictures

Eksteriøret kombinerer svartbeiset sedertrepanel med skyvedører i mahogni. Overflatene harmonerer både med hverandre og de øvrige materialene.

TIPS! Nederlandske Mieke bor i et helt hvitt hus. Les saken hos BoligPluss!

Materialbruken skaper et harmonisk hele, noe som også speiles i de ulike «gulvdekkene»:

Innvendig er betong hovedmaterialet, mens det utendørs veksler mellom fliser, småstein, planter og til og med et «teppe» av falne furunåler.

En terrasse for yoga og avslapning
© Jonas Bjerre-Poulsen/ Chilli Media/ House of Pictures

En platting ligger i direkte tilknytning til et av soverommene. Her praktiseres yoga om morgenen.

GÅ IKKE GLIPP AV inspirerende tips og masse vakre boligreportasjer – meld deg på vårt nyhetsbrev!

Soverom i enkel design
© Jonas Bjerre-Poulsen/ Chilli Media/ House of Pictures

Enkel og tidløs design preger også soverommene. Antonio Citterios gulvlampe Kelvin LED fra Flos fungerer som nattbordslampe over det spesiallagede nattbordet i valnøtt fra Thomas Hayes Studio.