Hagelegendens svar på en fremtidig hage

Den nederlandske hagedesigneren Piet Oudolf er en legende – og nå briljerer han med en ny hage rundt en av Europas ledende designdestinasjoner. Omkring Vitra i Weil am Rhein kan man nå besøke og oppleve hvordan over 30 000 planter inngår i en symbiose med insekter og mennesker, og hvordan temmet villskap forsøker å finne sitt eget foranderlige uttrykk alt etter årstiden.

Hagen rundt Vitra
© Vitra

Hagen rundt Vitra er på over 4000 m², og den binder sammen alle de arkitektoniske mesterverkene som finnes her.

En hage som er vakker året rundt

De begynte å plante i 2020, og allerede nå er hagen rundt en av Europas viktigste designdestinasjoner et bevis på at der vi mennesker tidligere brukte mange av interiørvisjonene våre innendørs, er interessesfæren vår nå flyttet utendørs.Vi lar oss lokke mot plantenes verden og all den skjønnheten som naturen gir oss – hver eneste dag.

Vi er på grensen mellom Tyskland og Sveits, og her i Weil am Rhein, noen få kilometer utenfor Basel, er det siden 1950 bygget arkitektur i verdensklasse. Willi Fehlbaum grunnla Vitra i Birsfelden i 1934, og i 1950 ble firmaet flyttet til nåværende plassering.

Her har arkitektene Richard Buckminster Fuller, Jean Prouvé, Jasper Morrison, Herzog & de Meuron, Tadao Ando og Zaha Hadid hver for seg satt tydelige arkitektoniske fingeravtrykk på området. Frank Gehrys Vitra Design Museum, som ble ferdigstilt i 1989, er kronen på bygningsverkene, som er spredt over et stort areal som i dag blir bundet sammen av en hage.

Slik får selskapet av verdensarkitekter følge av den legendariske nederlandske hagedesigneren Piet Oudolf. Og for et verk han har skapt! Hagen er en hyllest til biologisk mangfold, og skifter utseende avhengig av årstidene. Det gjør jo alle hager, kan vi si, men de omhyggelig utvalgte plantene er også med på å gi hagen en egen skjønnhet – til og med om vinteren.

Piet Oudolf
© Vitra

Nederlenderen Piet Oudolf er anerkjent som en pioner innen hagedesign. På slutten av 1980-tallet begynte han å sette spørsmålstegn ved dekorative hager, og fant i stedet skjønnheten i det ville og utemmede.

Den fargerike og blomstrende hagen
© Vitra

Hagen er allerede vokst på plass etter bare ett år – her et øyeblikksbillde fra juni.

VitraHaus og den flotte hagen
© Vitra

Herzog & de Meuron fullførte i 2010 VitraHaus, som i dag fungerer som hovedinngang til området og indeholder Vitras flaggskipsbutikk. Foran stråler alle hagens planter. Noen av plantene som er mest brukt, er prydgresset Blåtopp ‘Moorhexe’, slirekne (Persicaria amplexicaulis ‘Alba’) og solhatt (Echinacea pallida ‘Hula Dancer’). Insektene elsker dem ...

Et kunstverk i seg selv

Pussig nok var det ikke det dekorative og det vakre som i sin tid fikk Piet Oudolf til å kaste seg over hager, snarere tvert imot. Hans hagedesign leker med forestillinger om villmarken. Prosjektene hans er en hyllest til det ville og utemmede landskapet – som likevel ikke kan eksistere uten omhyggelig planlegging.

– Jeg prøver bare å hjelpe folks fantasier til å bli virkelighet, sier han.

Men hvor vill hagekunsten hans egentlig er, kan diskuteres. Han streber snarere etter å oppnå en avbalansert sammensetning – eller et fellesskap som han kaller det – av planter med tydelige styrker og svakheter og ulike blomstrings perioder og livssykluser, slik at hagene hans skal gi en opplevelse hele året igjennom og prise forfallet like mye som de viser plantenes blomstringsperiode.

Dette krever omhyggelig organisering og en nøyaktig tidsplan samt en intensiv søking etter riktige planter til riktige forhold. Og med en ekspert som Piet Oudolf vil resultatet alltid ligne et kunstverk i seg selv. Det samme kan sies om tegningene som danner grunnlag for prosjektet hans på Vitra Campus. Rundt 30 000 planter har blitt brukt i hagens drøye 4000 m².

Hage
© Vitra

Hagen forandrer seg hele tiden, og Piet Oudolf nøler ikke med å skape grafiske effekter, som her, hvor rette, hvite sølvlys gir effekt.

Rund hvileplass
© Vitra

Ovenfra får man et godt utsyn over hagens innlagte ideer – her en liten, rund plen som hvileplass for de besøkende.

"For meg er planter personligheter som jeg kan bruke og arrangere etter utseende og atferd"

Piet Oudolf, som begynte arbeidslivet som bartender og fiskehandler, ser på planter som noe mer enn bare organisk stoff som kan brukes til pynt.

Han forteller at hans forhold til planteverdenen grenser til besettelse, ikke som en dedikert botaniker, men mer som en form for teaterinstruktør.

– For meg er planter personligheter som jeg kan bruke og arrangere etter utseende og atferd, sier han.

Hagen i et varmt lys
© Vitra

Dome ble designet av Richard Buckminster Fuller i 1975. Den amerikanske mesterarkitekten hadde en forkjærlighet for geometriske figurer, og denne utgaven ble kjøpt på en auksjon i 2000 og satt opp samme år.

Hage
© Vitra

Også om vinteren har hagen sin egen skjønnhet

Bier er viktige

Piet Oudolf ser ikke på seg selv som en pioner i en ny bevegelse.

– Folk må gjerne kalle meg hva de vil. Jeg ser på meg selv som gartner, sier han beskjedent.

Samtidig kan han skryte av å ha skapt High Line i New York. Biene er viktige i Oudolfs hager. De flyttet inn hos Vitra for et par år siden. Ved siden av hagen er det plassert bikuber, og de huser nå seks kolonier.

Biene blir holdt på en måte som gir dem mulighet til å bygge naturlige honningkaker i bunnen av bikubene. Selve kubene er malt med fargerik økologisk maling, og besøkende på campus blir oppfordret til ikke å gå nærmere bikubene enn fotoavstand. Det ville kan nemlig bli for vilt om en ikke passer på...

Bikolonier på Vitras grund
© Vitra

Her sees noen av bikoloniene på tomten rundt Vitra. De er malt i livsglade farger – med økologisk maling, selvfølgelig – og gjør det tydelig for de besøkende hvor viktige disse flittige og summende insektene er for planter og dermed også for mennesker.