Carl Philip Bernadotte og Oscar Kylberg skisser begge for hånd som første ledd i den kreative prosessen når de designer.
Hvordan er det å arbeide så tett sammen?
– Vi har en felles intuisjon. Har samme språk, samme ideer. Vi ler utrolig mye. Det er rett og slett et must for oss at vi har det gøy. Vi supplerer hverandre, men vi utfordrer også hverandre, fordi vi har forskjellige referanser. Det beste er klart den synergieffekten som driver oss videre og lenger enn om vi satt alene. Det er noen intense og symbiotiske prosesser, og plutselig er det slutt, akkurat som en fest, og så står man der tilbake med et enormt tomrom. Og det verste? Det er om den andre finner på noe som er bedre enn det man selv har funnet på, ler Bernadotte & Kylberg samstemt.
Det er åpenlyst at humoren og vennskapet spiller en stor rolle for de to. Men man skal ikke tro at det går ut over alvoret og dedikasjonen. De er begge besluttsomme så snart et prosjekt ligger på tegnebrettet. De har ikke noen strategi. Jo, deres strategi er å ikke ha noen strategi. De er bare drevet av nysgjerrighet. Og arbeider med hjertet og med åpent sinn.
– Det er en luksus ikke å la seg begrense, ikke å vite hvor tingene ender. Det er litt som en reise. En livsstil. Det vil være for kjedelig å begrense oss selv til kun å tegne for eksempel interiør, som servise, boligtekstiler og så videre, sier partnerne, som derfor også har designet klær. Og de er ikke avvisende til å prøve seg på både biler, båter og ... ja, hva som helst. De blir konstant påvirket i forskjellige retninger, og som alle unge designere utvikler de seg fortløpende.
Hvem er den typiske kjøperen av Bernadotte & Kylberg-universet? – Noen med god smak, repliserer Oscar med et stort, selvironisk smil. Og hvordan vil dere selv ta deres nye Stelton-design i bruk?
– Etter humøret ... Enten en stor skål midt på bordet, med eller uten noe oppi, eller en vase med ... Nei, helt ærlig er det nok våre koner og kjærester som bestemmer det!
De omgir seg begge med design. Og er spesielt glad i de danske klassikerne, særlig Arne Jacobsen, som de er oppvokst med. Og så leser de forøvrig begge Bo Bedre.
Oscar er barnebarn av den berømte svenske maleren Carl Kylberg. Han har vokst opp i et legehjem med mange diskusjoner om design. Broren hans er designer, og for Oscar var det helt naturlig å også gå den veien. For Carl Philip er det et annet valg, som kanskje ikke er like naturlig. Hans farfars bror, Sigvard Bernadotte, designet den legenda- riske Margretheskålen – navngitt etter den daværende danske prin- sesse Margrethe – og de ikoniske Bernadotte-produktene for Georg Jensen, deriblant kannen og bestikket. Nettopp danske dronning Margrethe har også talent for det kunstneriske, så det er både tradisjo- ner og arv i familien. Og kanskje også et uformulert krav om at det skal være ekstra bra og berettiget.
– Sigvard døde dessverre et par år før jeg selv begynte å designe, så jeg rakk ikke å snakke med ham om det, forteller prinsen, som selv har tegnet et bestikk for Gense.
Felles for Bernadotte & Kylberg er lysten til å utforske. Hvordan skaper man en design som folk vil bruke og se på i dag og i morgen og om flere generasjoner?
– Man kan aldri forutse hva som blir en klassiker. Tiden og veien vil vise om man lager noe tidløst, fastslår de to, som er godt på vei ut på sin felles seilas. Fremtiden venter på dem.