© Mads Mogensen

Se det unike familiehjemmet hvor interiøret gjenspeiler naturen utenfor

Elfenbenskysten møter italiensk rasjonalisme i dette spektakulære hjemmet ved Comosjøen. La deg inspirere av det enestående huset her.

Et ekte paradis

I årtier har vestsiden av Comosjøen vært et yndet feriested for velstående italienske familier. Langs bredden ligger elegante villaer med frodige, eksotiske hager. En grusinnkjørsel kantet med rosebusker leder gjennom en velduftende hage full av middelhavsurter opp til huset hvor entreprenør Max Samio og kommunikasjonsekspert Vera Samio bor sammen med de tre barna sine.

Trappen fra kjøkkenet og ned til stuen er lagd av gresk Tasso-marmor, og gulvet er støpt i elfenbensfarget betong. Flere av møblene i stuen er vintage, blant annet den grønne italienske sofaen, det rektangulære sofabordet og de to stolene, som alle har skandinavisk opphav. Skammelen er Sori Yanagis Butterfly Stool for Vitra, og skulpturene er fra Afrika.

© Mads Mogensen

Spiseplassen ligger rett ved kjøkkenet og består av noen få skulpturelle elementer. Det hvite bordet er Eero Saarinens klassiske Oval for Knoll. De svarte stolene er håndlagde i irokotre. Paret har fått dem designet i Afrika. Den store lysekronen i glass er et ikonisk mesterverk fra 1950-tallet, designet av Carlo Scarpa for Venini.

© Mads Mogensen

I den lyse stuen får nøye utvalgte vintage møbler sammen med moderne design. Max Samio har selv designet bokhyllen i valnøtt og metall. De runde sidebordene Liquid er designet av Draga & Aurel for Baxter og er gaver fra designerne. De blå vasene er funnet i Toscana.

© Mads Mogensen

Et unikt hjem

Planer og drømmer om familiehjemmet var lenge under utvikling. Først måtte Max og Vera finne ut hva hver av dem så for seg. Han ville ha trekledde vegger fordi det minnet om besteforeldrenes sekstitallshus som alltid var fullt av gjester og festligheter. Hun ønsket seg store, hvite rom fulle av naturlig lys. Til sammen har det blitt til et harmonisk hjem der hvite overflater blir myket opp av pali sander på vegger, gulv og tak. Arkitekturen – det flate taket, U-formen og et grunnplan med forskjellige nivåer – er sterkt inspirert av John Lautners Schaffer House i California fra 1949, av rasjonalismen og lokale Como-arkitekter som Giuseppe Terragni og Ico Parisi.

De store vinduspartiene skaper en vakker effekt av lys og skygge i hele boligen.

© Mads Mogensen

Boligens bibliotek ligger noen trinn ned fra stuen. Fra gulv til tak er det plassbygde bokhyller. Lenestolen Gio Pontis 829 er trukket med originalstoff fra Rubelli. Gulvlampen er vintage.

© Mads Mogensen

Den grønne sofaen matcher landskapet utenfor. De store åpne glasspartiene skaper en øyeblikkelig forbindelse til den frodige hagen. Sidebord på hjul er designet av Bruno Munari.

© Mads Mogensen

Fra spa-avdeling til hjemmekino

På grunn av tomtens naturlige helling er huset er bygd i forskjellige nivåer og som to bygninger forskjøvet fra hverandre. Det er også årsaken til at hjemmet er innredet i avdelinger. På nederste nivå i den ene delen har de en spa-avdeling med badstue og frittstående marmorbadekar, lekerom, hjemmekino og vaskerom. På planet ovenfor ligger gjesteværelser, garderobe og et stort kjøkken kombinert med spisestue, og et par trinn ned finner man en stor stue med utsikt over hagen.

Den andre delen inneholder de private rommene, blant annet en stor «master suite» som er Max og Veras soverom med tilhørende bad og påkledningsrom, tre barnerom og et tilhørende bad. Mellom foreldrenes og barnas rom ligger det et bibliotek med store vinduspartier som forsterker kontakten med hagen utenfor.

Det trekledde taket gir varme til et ellers stilrent og minimalistisk kjøkken. Det hvite kjøkkenet er fra Boffi. Det samme er den rustfrie kjøkkenøya som bryter med det hvite. Alt av keramikk og gjenstander i tre er fra Afrika. Bildet på veggen heter Arabesque og er av Pierre Charpin.

© Mads Mogensen

Et avslappende hjørne med en skinntrukket sjeselong og sofa til avkobling. Design Max Samio.

© Mads Mogensen

Interiør med historie

Interiøret er i stor grad preget av parets viktigste inspirasjonskilde: et tidligere hjem på Elfenbenskysten og sekstitallsmodernismen. Fra Afrika har de tatt med seg møbler, gjenstander og stammekunst og mikset det med designklassikere, vintagemøbler og kunst. Fargeskalaen er holdt i hvitt, nyanser av hvitt, brunt, svart og med noen få hint av flaskegrønt og dypblått som gjenspeiler naturen utenfor.

De store gir soveværelset et fantastisk lys. Akkurat som i resten av huset er mange av møblene her også vintage. Lysekronen i glass er samme stil som den på kjøkkenet, design Carlo Scarpa for Venini på 1950-tallet. Den svarthvite lenestolen er av Guglielmo Ulrich, de små bordene er av Ico Parisi. Bokhyllen er fra 1940-tallet, og det koptiske korset er fra Etiopia.

© Mads Mogensen

I soverommet har de endret farger og materialer. Der er det gulvet som har fått parkett og taket som er hvitt. Den dypblå fargene på veggene gir ro for natten. Det vakre sengeteppet er lagd av Elena Carozzi for Somma 1867.

© Mads Mogensen

Langs den ene veggen har familien fått laget en stedsbygd benk i marmor. Her står en samling håndlagde vaser og krukker som de har tatt med seg reisene til Elfenbenskysten.

© Mads Mogensen

På den åpne terrassen gjør Vera Samio klar til middag. Bord og benker er lagd av ikoro-tre og metall, design av Mauro Baronchelli. Tomten ligger i en skråning, derfor er huset er bygd i flere nivåer, og det finnes små kroker og kriker både ute og inne. Hjemmet til familien Samio er helt omkranset av den frodige naturen ved Comosjøen.

© Mads Mogensen