© Foto: Sandra Aslaksen, Styling: Silje Aune Eriksen

I Nesøya-hjemmet er det utsikten som spiller førstefiolin

Diskré treverk, minimale inngrep naturen rundt og en atriumsløsning som gir både lysinnfall og gjennomsyn sørger for at utsikten mot Oslofjorden virkelig får skinne i den arkitekttegnede boligen.

Arkitektur gjennom generasjoner

I Kjetil Poulssons familie er arkitektur nærmest en del av DNA-et. Oldefaren Magnus Poulsson tegnet blant annet Oslo rådhus, bestefaren og faren var begge arkitekter, og selv husker han godt hvor stas det var som barn å bli med faren på jobb og studere de små modellene av det som skulle bli til store byggverk.

– Jeg brøt rekken og ble psykolog, men det er kanskje ikke så langt unna. Psykologisk rom er et sentralt begrep i psykoanalysen, forteller Kjetil.

Kjetil Poulssons enebolig på Nesøya er tegnet av arkitekt Knut Hjeltnes. Med vegger og himling i poppelfiner og gulv i ask etableres en rolig stemning allerede ved inngangspartiet, hvor øyet dras mot de store vinduene og fjordutsikten i oppholdsrommet. Trappen leder ned til en utleiedel som enkelt kan integreres med resten av huset etter behov. Ved Glo Ball-pendlene av Jasper Morrison for Flos henger et verk av Mia Gjerdrum Helgesen.

© Foto: Sandra Aslaksen, Styling: Silje Aune Eriksen

Integrert med naturen

Da han bestemte seg for å bygge hus på siste rest av familietomten like ved oldefarens nå fredede enebolig på Nesøya, var han opptatt av at huset måtte holde en høy arkitektonisk standard. Han kontaktet derfor Knut Hjeltnes, arkitekten kjent blant annet for sin utstrakte bruk av treverk, integrerte- og vedlikeholdsfrie løsninger og hensyn til allerede eksisterende natur på tomten – elementer som har satt sitt preg på resultatet.

Glass ved inngangsdøren, vindusnisje ved trappen ned til underetasjen og et enkelt, åpent gelender underbygger den lyse, lette atmosfæren som preger hjemmet. Stegene ned til oppholdsrommet er resultatet av tilpasninger til tomten.

© Foto: Sandra Aslaksen, Styling: Silje Aune Eriksen

En lav benk følger hele veggen i allrommet og gir uformelle sitteplasser, godt med oppbevaring samt nærhet til den nydelige utsikten. Tekannen fra Tina Marie Cph og koppen fra Frama er fra Kollekted by, mens fatet fra Kristina Dam Studio og puten fra Libeco er fra Houz. Ullpleddet er fra Røros Tweed.

© Foto: Sandra Aslaksen, Styling: Silje Aune Eriksen

Den lette stigen muliggjør oppbevaring i hele veggflaten og utnytter effektivt den store takhøyden, som gir allrommet et nesten kirkelig preg – godt lunet av alt treverket. Rundt stuebordet fra Bolia står to Le Corbusier lenestoler på et Ribbon gulvteppe av Andreas Engesvik for Fogia, produsenten som også står bak potteskjuleren av Carina Seth Andersson. Krakken fra Another Country er fra Kollekted by, keramikkvasene i hyllen er fra Ann Kristin Einarsen og på veggen henger et verk av Kaare Espolin Johnson.

© Foto: Sandra Aslaksen, Styling: Silje Aune Eriksen

"Det er den fantastiske utsikten som preger interiøret mest"

Store furutrær og bergknauser er tegnet inn i utformingen, og utvendig dekker vedlikeholdsfrie weatherboards tak, kledning og underside. Samme prinsipp er tatt med inn, med treverk på alle flater: poppelfiner på vegger og i tak, og gulv i ask.

– Poppel er et ganske mykt materiale, mens ask er hardt. De er ikke ulike i fargen selv om de er ulike i karakter. Sammen danner de en stille helhet, som gjør at menneskene og objektene står i fokus. Men det er den fantastiske utsikten som preger interiøret mest, sier Knut Hjeltnes.

Kjøkken- innredningen strekker seg helt til himlingen. De øverste skapene fungerer nærmest som et loft, tilgjengelig fra stigen i stuedelen, som enkelt kan flyttes til kjøkkenet. Rundt spisebordet fra Bolia står Arne Jacobsens Syver-stoler fra Fritz Hansen, og på kjøkkenøya står en lysestake av Emmeli Hultquist fra Houz. I forgrunnen, Le Corbusiers lenestoler på et Ribbon-gulvteppe av Andreas Engesvik for Fogia. Tolomeo- pendlene er av Michele De Lucchi og Giancarlo Fassina for Artemide, og de runde Glo Ball-pendlene er av Jasper Morrison for Flos.

© Foto: Sandra Aslaksen, Styling: Silje Aune Eriksen

Den hevede kanten i frostet glass siler dagslyset gjennom og skjuler samtidig rot som måtte samle seg i den ellers åpne kjøkkenløsningen. Glassvasen er av Carina Seth Andersson for Skrufs Glasbruk, og i taket henger Tolomeo- pendler av Michele De Lucchi og Giancarlo Fassina for Artemide.

© Foto: Sandra Aslaksen, Styling: Silje Aune Eriksen

Den spesialtegnede kjøkkeninnredningen har benkeplate i valnøtt, som bryter fint med frontene i poppelfiner, samme materiale som på vegger og i tak.

© Foto: Sandra Aslaksen, Styling: Silje Aune Eriksen

Rolf Juell Gleditschs maleri er arvet fra Kjetils oldefar, den anerkjente arkitekten Magnus Poulsson. Syvern-stolene er av Arne Jacobsen fra Fritz Hansen, og glassvasen er signert Carina Seth Andersson for Articles.

© Foto: Sandra Aslaksen, Styling: Silje Aune Eriksen

Vindusnisjen ved kjøkkenbenken sikrer solinnslipp og gir samtidig matlagingen et grønt bakteppe. Muggen av Tina Marie Cph er fra Houz.

© Foto: Sandra Aslaksen, Styling: Silje Aune Eriksen

Smarte løsninger som fanger lyset

Store vinduer rammer inn Oslofjorden, som ligger like utenfor døren. En av arkitektens utfordringer var at fjordutsikten, som man gjerne vil ha i oppholdsrommet, ikke var på samme sted som det attraktive solinnfallet. Huset er derfor bygget rundt et atrium, hvor utstrakt bruk av vinduer og vindusnisjer sikrer lysinnfall gjennom huset.

– Fra kjøkkenet har man utgang til atriumet med sørsol og god ly. Herfra kan man gå ut på gresset i forlengelse av uteplassen til et område med kveldssol, forteller arkitekten.

Integrert garderobe med sittebenk på soverommet viderefører den enkle, rene og naturlige atmosfæren som preger hjemmet – også her med nydelig utsikt. Sengetøyet er fra Høie, pleddet fra Røros Tweed og stolen er designet av Afteroom Studio for Menu. Tolomeo-lampen er signert Michele De Lucchi og Giancarlo Fassina for Artemide.

© Foto: Sandra Aslaksen, Styling: Silje Aune Eriksen

"Jeg ville ha et hus som sier «kom inn og slå deg ned»"

Eneboligen sto ferdig i 2015 og måler 200 kvadratmeter, inkludert utleiedelen i underetasjen. Kjetil og barna, 14 år gamle Peter og 16-åringen Eline, disponerer cirka 130 kvadratmeter fordelt på to bad, tre soverom, to mindre oppholdsrom og et stort allrom med stue, spisestue og kjøkken. En liten klatrevegg er det også blitt plass til, Kjetil er nemlig en ivrig klatrer.

– Jeg ville ha et hus som sier «kom inn og slå deg ned», et hus som inviterer til bruk. Det er ikke for stort, treverket gjør at det oppleves varmt, og plassen er godt utnyttet. Jeg tenker ikke at omgivelsene alene er avgjørende for livskvaliteten, men når jeg oppholder meg i allrommet tenker jeg ofte på hvor vakkert det er, avslutter Kjetil.

Huset er bygget nærmest som en smultring, med et skjermet atrium i midten hvor berget er nydelig integrert i arkitekturen. Den oppladbare Column-lampen av Norm Architects er fra Menu, karaffelen fra Eva Solo og puten i lin fra Libeco. Stolene er fra Fermob.

© Foto: Sandra Aslaksen, Styling: Silje Aune Eriksen