Der tradisjoner møter moderne eleganse

Fra stram funkis til japansk antikk. Hvis man i tillegg tar med en god porsjon moderne italiensk design, så har du rammen for dette vakre hjemmet i Oslo sentrum.

Stuen ligger som en høy førsteetasje

© Inger Marie Grini

Sommeren 2008 bestemte familien
seg for å flytte til Norge, etter mange år i utlandet. Da det store rekkehuset fra 1930-tallet dukket opp på markedet, var det bare å slå til nærmest usett fra London som var deres daværende hjemby.

– Jeg har en sterk interesse for arkitektur og kjente godt til området og visste hvilket hus som var til salgs, så da min kone også likte boligen, så var det bare å slå til, forteller Morten, som nå er den lykkelige huseieren.

Da paret ventet barn, ønsket de å etablere seg et sted der det var trygt og godt å vokse opp. De har tidligere bodd både i Japan og England, men valgte sentralt i Oslo når de skulle slå seg til ro. Rekkehuset gir rikelig med tumleplass, og de har skapt en trygg ramme for sin nå tre år gamle sønn.

Huset har svart til forventningene på alle mulige måter. Rekkehuset er funksjonelt, åpent og lyst og med langt flere kvadratmeter enn det som er vanlig for denne typen bolig. Den norske arkitekten Nicolai S. Beer virkeliggjorde mellomkrigstidens drøm om det gode liv, og blir i fagkretser ofte omtalt som hovedstadens rekkehusarkitekt par excellence.

Familieboligen fra 1930 har en gjennomtenkt romdeling og var perfekt oppusset da familien kunne ta over. Det var ikke en millimeter som ikke var pusset og malt. – Det eneste vi har gjort var å skifte tapetet på fondveggen i spisestuen, forteller eierne. Før de etablerte seg i Norge, hadde de bodd flere år i London.

Da de flyttet til England for cirka 14 år siden, forsøkte de å adoptere engelske designtradisjoner som ”leather top desk” og andre tunge møbler. Men dette ble de aldri helt komfortable med, og startet sin samling med skandinaviske designmøbler allerede da.

Gjennom hennes japanske røtter og parets mange utenlandsopphold, har de med grunnlag i sin kulturarv skapt en egen personlig stil. – Vi har blandet japansk antikk med klassisk skandinavisk og moderne italiensk design, forteller Morten.

Morten har også tidligere bodd over fem år i Japan. I løpet av den perioden opparbeidet han seg en spesiell interesse for japanske antikviteter som er med på å skape en personlig atmosfære i hjemmet.

– Noen av tingene har jeg fremme, men det meste er faktisk pakket bort, forteller han. Det er også vanskelig å ikke la seg berøre av de sterke maleriene. Store formater og flammende fargebruk fyller rommene. Maleren Christophe Hohler har satt sitt preg på alle oppholdsrommene gjennom tre etasjer.

– Kunstneren Hohler har en forkjærlighet for nakne røde menn, sønnen vår på tre har nok vært litt i tvil, men vi forteller ham at de er her og passer på, smiler Morten. Ved siden av kunsten er kjente nordiske og europeiske designere også godt representert. De klassiske skandinaviske ikonene får et nytt liv når de kompletteres med familiens vakre og personlige japanske brukskunst. Ellers i det snart 80 år gamle murhuset er det meste av de originale detaljene heldigvis bevart, selv om det har vært flere eiere gjennom tiden.

– Det betyr mye for oss å kunne leve i en estetisk hverdag, det gjør livet triveligere, og man føler seg vel, konstaterer Morten.

Relaterte artikler