Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Mathallen Oslo åpner

Tirsdag 2. oktober åpnet Oslos nye matmekka dørene for publikum.

Åpning før åpningen

© Mathallen Oslo/Finn Ståle Felberg

I dag klokken 12.00 åpner dørene til landets nye senter for norsk matkultur. Åpningen markerer en 10 dager lang oppvarmingsperiode, før sløyfen offisielt klippes 12. oktober - samme dag som Mathallens 40 dager lange åpningsfestival sparkes i gang.

Frode Rønne Malmo, Markedssjef for Mathallen Oslo, er spent foran teståpningen.

  • Mitt fokus under teståpningen er på en del områder folk flest ikke ser - tekniske punkter som kjølerom, temperatur i disker, avtrekk, at alle stikkontakter virker. Men jeg håper også at jeg rekker å prate med besøkende, får høre tilbakemeldinger og ikke minst se om hallen fungerer med logistikk, plasser og gangveier, forklarer Rønne Malmo.

  • Kl 12 vil fortsatt en del butikker være litt "uferdige" i formen. Jeg håper vi får denne testperioden fra 2. til 12. oktober på å justere oss inn, slik at ikke publikum gir oss en endelig dom før den offisielle åpningen 12. oktober.

Et mål å bevare bygget

© Mathallen Oslo/Finn Ståle Felberg

Bygget ligger på Vulkan-området på Grünerløkka i Oslo, og er en gammel industrihall fra tidlig 1900-tallet. Bildet viser bygget fra sørsiden, hvor fasaden fra 1908 bevart.

Utbygger er Aspelin Ramm, som også har vært involvert i byggingen av DogA i Hausmanns gate og det nyåpnede Astrup Fearnley museet på Tjuvholmen.

  • Bygget i seg selv har vært et viktig moment i utforming av konsept og designmanual, forteller Rønne Malmo.

  • Bygget fra 1908 er et gammelt industribygg, som huset et støperi hvor man støpte ståldragere til jernbanebroer. Bygget er opprinnelig dobbelt så langt, men med byantikvarens velsignelse har vi kuttet den i to og erstattet den ene kortveggen med en 15 m høy glassfasade.

Det har blitt lagt mye vekt og penger i å bevare primærkonstruksjoner, stål, teglsten og vinduer.

  • Dette gir et industrielt look og følelse som vi mener matcher godt vår ambisjon om å skape et marked og ikke et kjøpesenter. Vi har fått lov til - basert på gamle bilder som fotodukumentasjon - å kunne legge inn glasstak og utvendig trapp, samt øke bredden på vareleveringsdøren.
- Må være unik for å overleve

© Mathallen Oslo/Finn Ståle Felberg

Mathallen måler opp mot 4000 kvadratmeter, og Via Italia er en av i alt 33 aktører som fra teståpningen og utover vil by på mat og drikke av ypperste kvalitet.

Går man ned i kjelleren finner man baren Smelteverket, som med sin 30 meter rette bardisk kanskje kan kalles Norges lengste.

- Er det viktig å kunne by på visuelle kuriositeter, såvel som kulinariske?

  • Mathallen må være unik på alle måter for å overleve, forklarer Rønne Malmo.

  • Kun ved å være unik kan vi klare å trekke nok folk til Mathallen. Dette gjelder unike råvarer, unike konsepter eller unik presentasjon av råvarer. Vi må strutte av kompetanse, kvalitet og entusiasme.

Får vann inn i kjelleren

© Mathallen Oslo/Finn Ståle Felberg

I kjelleren må man også belage seg på flom! Båtmaling er brukt for å forhindre at vannet skal ødelegge interiøret.

  • Arealet som restauranten Smelteverket har i kjelleren var opprinnelig en utvendig brygge. Den skulle brukes til å sende stålkonstruksjoner med båt nedover Akerselven, forklarer Rønne Malmo.

  • I ettertid er "bryggen" bygget igjen med vegg og tak, men det er ingen form for drenering eller mulighet for å vannsikre denne fasaden. Det ville være et for stort inngrep i Akerselven og gyteplassen til laksen som er rett utenfor vinduene. Så når det slippes opp for mye vann fra Maridalsvannet, så får vi vannet inn i kjelleren.

Skal ikke være et polert kjøpesenter

© Mathallen Oslo/Finn Ståle Felberg

- Hva har vært viktig i forhold til planleggingen og utformingen av interiøret i Mathallen?

  • Vi har ønsket to ting: en del "regler og føringer" som er utformet i en designmanual, og et ønske om at leietakeren setter sitt eget preg på butikkene. Dette skal være et marked, ikke et polert kjøpesenter, understreker markedssjefen.

  • Våre regler har bestemmelser om høyde på vegger, avtrekk, størrelse på frityrgryte, tekniske gulv, gitterporter, slike ting. Leietaker bestemmer selv innredning, farge og profil.

Håper på god stemning

© Mathallen Oslo/Finn Ståle Felberg

Publikum har fått bevege seg innenfor Mathallen før selve teståpningen. Dette bildet er fra matfestivalen Forsmak som fant sted over to dager i mars i år, med over 30 000 nysjerrige og matglade besøkende. Men 2. oktober kl 12.00 åpnes altså dørene opp for alvor.

- Hvilke forventninger har du til teståpningen?

  • Jeg håper og tror folk vil bli begeistret over atmosfæren i hallen og over hvordan butikkene ser ut. Det er mange lekre butikker uten at de er jålete eller snobbete, sier Rønne Malmo.

  • Jeg gleder meg til at folk setter seg ned ved bardiskene, bestiller noen spennende småretter og glass med vin. Jeg gleder meg til å høre summingen av stemmer og glede!

Programmet for Mathallen finner du her, og følg dagen i bilder på Instagram: #mathallen #mathallenoslo

Håndplukket til deg