Tjue tendenser

Nytt år, ny sesong, nye trender. Og ikke nødvendigvis bare på produktnivå, nå handler det like mye om hvordan vi lever livene våre, i hjemmene våre. Les om nøkkeltendensene her!

© Produsentene

Denne sesongen ser vi fire hovedtendenser innen for design og interiør. Vi holder på den skandinaviske stilen - den vil alltid være aktuell for oss, og den har alltid snakket godt med den japanske. Nå trekkes vi imidlertid enda mer mot Østen, og introduserer mer svart i alt vårt lyse. Støvete fløyel mot farget glass og ditto marmor. Organiske former, levende planter, luft og vann. Alt i en grønnblå palett som gjenspeiler ønsket om energi og overskudd. Nå vil vi være snille mot oss selv og naturen! Vi mikser ulike tresorter, dynger på med tekstiler og omgir oss med nette, flyttbare møbler. Vi vil være fri, uten regler og leve nomadiske liv. Vi skaper intime soner og stille rom. Hjemmet er vår ladestasjon. Og vi vil omgi oss med gode materialer i sin ekte form - naturstein, matte metaller, lær og glass. Vi mikser dem og skaper taktilitet og struktur, og resultatet er nære, varme og trygge omgivelser.

I tillegg til disse trendene er det noen bevegelser i hvordan vi oppfatter verden rundt oss, og hvordan vi forholder oss til den.

Les mer om disse nye bevegelsene på de neste sidene!

Nomadelivet

© Produsent

  • Vi er blitt så fri takket være Internett, at plutselig føles alt det andre vi gjør så begrensende. Vi har våre faste måter å gjøre ting på, men det trådløse nettet viser oss at sånn trenger det ikke å være! Slik forklarer trendforsker Li Edelkoort hvorfor «nomadelivet» i stadig økende grad appellerer til oss. Ikke bare kan vi jobbe hjemmefra, eller fra hvilket som helst hjørne av kloden, frihetsfølelsen påvirker oss også hjemme.
  • Vi får små sidebord, sammenleggbare møbler, dagsenger, puter og tepper. Vi vil ta med oss ting fra det ene rommet til det andre, så de må være bærbare, forteller hun. Med denne nomadiske tilværelsen vokser også behovet for tekstiler frem. Tepper, ryer, puter og polstrede møbler. Gardiner som romdelere. Vi vil sitte på gulvet og til og med ha innvendige telt!
  • Alt dette er tegn som viser oss at vi prøver å leve mer spennende liv. At vi kan leve friere, uten de samme reglene. At vi hver dag vil improvisere den vi er, og den vi vil være, sier Edelkoort. Ord til ettertanke og etterfølgelse, sier vi!
Fleksibilitet

© Produsent

Produsentene er allerede i full gang med å etterkomme kravene våre om mer fleksible liv. Småbord har florert det siste året, som disse fra Walter Knoll, og selv Louis Vuitton har designet en egen interiørkolleksjon av lett bærbare møbler, Objets Nomades. walterknoll.de, louisvuitton.com.

Stille rom

© Produsent

På ett eller annet tidspunkt må det si stopp. Informasjonsflyten er for stor, de ytre sanseinntrykkene for mange. Vi trenger pauser. Det har Selfridges i London tatt til etterretning, og hyret inn Alex Cochrane Architects til å gjenskape varehusets stillerom fra 1909. Designen er helt ny, men ideen den samme: I myke, stille omgivelser blir vi oppfordret til å ta av oss skoene, lukke øynene og bare være.

Godt håndlag

© Produsent

Vi ser at interessen for å ta vare på håndverkstradisjoner vokser, både blant designere og kunsthåndverkere. Andreas Engesvik samarbeidet med Mandal Veveri om sine Bunadpledd, Strek Collective med Fyresdal Tre om sin krakk Bow, og blant keramikerene ser vi en renessanse. Også blant oss konsumentene øker interessen for å ta vare på det ekte, det håndlagede. Det er ikke status å ha mest mulig masseprodusert «bling», men tvert imot å vise en samvittighetsfull og tradisjonsbevarende holdning til det ekte, det unike og det håndlagede. Det er ikke revolusjonerende, men det er viktig.

Etiske valg - du har makt!

© Produsent

Som forbruker bestemmer du hva det skal produseres mer av, og hva du ikke vil ha. Akkurat som pelsmotstanderne, kan du ta et aktivt valg mot produkter laget av truede tresorter. Som dem som protesterer mot uetiske forhold i klesproduksjonsbransjen, kan du støtte lokale småskalaprodusenter, og dermed ta et sosialt, etisk og bærekraftig valg. Vi heier på deg - og verden!

På bildet: danske mater produserer på etisk vis.

Digital hverdag

© Produsent

Du har kanskje nettbrett? I alle fall smarttele­fon! Og du er helt sikkert konstant tilkoblet Internett. Har du tenkt over hvordan denne teknologien påvirker hverdagen din? Eller interiøret ditt? Med den økende forekomsten av digitale hjelpemidler, trenger vi ikke lenger et «standard» stueoppsett med sofaen trygt plassert foran tv-en. Faktisk vil vi fremover se at familiemedlemmer setter seg der de vil, med sin digitale dings i fanget. Men vi vil - heldigvis - fremdeles gjøre dette sammen, så sofaen må endre seg. Til noe sånt à la Werner Aisslingers Bikini Island for Moroso. moroso.it.

Urban skog

© Produsent

Det italienske arkitektkontoret Boeri Studio har tatt på alvor menneskets behov for å omgi seg med natur, og har satt seg fore å skape en skog midt i byen. Men ikke en vanlig skog, neida - en høyreist en! Prosjektet, som er under utvikling i Milano, kalles Bosco Verticale (vertikal skog), og innebærer beplantning av fullvokste trær og busker på høyhusenes balkonger. Alt for at vi skal få en grønnere hverdag. Vi elsker det! stefanoboeriarchitetti.net.

Fargeklart

© Produsent

Vaser, drikkeglass og lamper - «alt» kommer nå i farget glass.Som for eksempel serien Cantel fra nederlandske Van Eik & Van der Lubbe, som i tillegg er laget av resirkulert glass av håndverkere i Guatemala, vevdl.com.

Til overflaten

© Produsent

Det er tid for ærlighet. Vi vil ha det ekte og levende. Vi vil ha hjem og produkter med sjel som tåler tidens tann, og velger levende materialer som forandres i bruk, som bare blir finere. Ta messing, tinn og kobber, som vist i eksempelet over her. Jo mer tid metallene får på seg, desto mer patina får de - og det er ok! Vi liker at metallene blir matte, skifter farge og viser tegn til levd liv. Vi liker at de blir litt herjet med, blir banket og får gjennomgå. Overflaten skal få lov til å være akkurat som den er intendert: Ekte.

På bildet: se så fine metallene blir når de får litt tid på seg! japan-handmade.com.

Setter trenden

© Produsent

Den belgiske designeren Michael Verheyden skaper trend med sin innovative måte å konstruere og kombinere kvalitetsmaterialer og godt håndverk på. Hans rene og enkle design i stein, lær, tre og jern er full av sanselighet, akkurat sånn vi vil ha det nå! michaelverheyden.com.

Bergtatt

© Produsent

Den hvite marmoren inntok bevisstheten vår for en stund siden, og selv om vi måtte utfordre oss selv litt, ble det en forelskelse. Nå skal vi utfordre oss enda litt til: Ønsk velkommen ikke bare den hvite, men også den svarte, brune, grønne og den rosa marmoren. Og når du først er i gang: Si hei til granitt, skifer og alle de andre fine bergartene vi omgir oss med i naturen. Nå tar vi dem inn, og lar dem stå som fine kontraster mot alle de andre varme materialene vi vil ha i hjemmet vårt.

På bildet: Design av materialmesteren Michael Verheyden.

Tekstilt

© Produsent

  • Tekstiler er kanskje den største trenden akkurat nå. Vi vil varme opp interiørene våre, sier trendforsker Li Edelkoort. Vi har sett det allerede, med gulvteppene vi legger lag på lag, gjerne i ulike mønstre. Fremover vil vi også ha sitteputer, slik at vi kan «campe» på gulvet, og vi vil ha gardiner - ikke bare foran vinduene, men hengende midt i rommet. Uvant? Ikke mye lenger.

På bildet:Teppe fra artilleriet.se

Struktur og taktilitet

© Produsent

Vi trekkes stadig mot taktile overflater. Vi vil ta og føle på teksturer, uregelmessigheter, treverk, stein, tekstiler - «back to basic-materialer» som formidler historier. Vi vil ha varme og intimitet i interiøret vårt! Men: Det skal ikke bli helt peisestue, heller. De interessante møtene skjer i kontrastene; et industrielt gulv, et håndlaget teppe, et industrielt bord, en håndlaget vase. Vi trenger miksen!

Til venstre: Trude Union, Heimtextil, til høyre: ambamolly.nl

Gulrotjuice og surdeigsbrød

© Produsentene

Slowfood, hjemmelaget surdeigsbrød og tur i skogen. Nei, vi snakker ikke om oppveksten på begynnelsen av 70-tallet, men folks søken etter det ekte og autentiske. Unge entusiaster (flere og flere menn) legger sjelen sin i å dyrke sin egen mat og bake sitt eget brød. I Sverige har vi til og med hørt at det finnes feriekolonier for surdeiger, sånn at deigen fortsatt lever selv om brødbakeren drar bort! I tiden fremover vil vi også lage enda mer sunn grønnsaksjuice og la oss inspirere av magasiner som Kinfolk for å få et balansert og spennende liv.

Til venstre: Magasinet Kinfolk, til høyre: slowfashionhouse.com

Hverdagsestetikk

© Produsent

Vi har sett det en stund allerede, og det blir bare mer og mer av det: Keramikk. Japanske Aya Iwata er ikke selv keramiker, men med en sterk nese for business og en velutviklet estetisk sans, vet hun, etter 20 år i Paris, hva europeerne vil ha. Hennes Craftslab promoterer og utvikler partnerskap mellom håndverkere, designere og forhandlere fra hele verden, og særlig fra Japan og Frankrike. Og hun er helt på trend: De røffe, enkle og taktile produktene som befinner seg i grenselandet mellom kunsthåndverk, design og mote er helt riktige akkurat nå. craftslab.net.

På bildet: Nobue Ibarakis vakre keramikk.

Norsk design inntar verden

© Produsentene

Verden og Europa har kjent nedgangstider og økonomisk krise i flere år, mens Norge stort sett ikke har merket noen ting. Om det er grunnen til at utenlandske produsenter nå ser til Norge og norsk design, skal vi ikke uttale oss skråsikkert om, men at de gjør det, er sikkert! Ferske navn som Kristine Five Melvær, Lars Beller Fjetland og Hunting & Narud, samt mer etablerte navn som Anderssen & Voll og Andreas Engesvik, samarbeider på kryss og tvers av landegrensene med små og store produsenter og skaper spennende arbeider verden vil ha. Hurra!

Gourmetoppskrift

© Produsent

Restaurantene er gjerne først ute, og er med på å definere hva og hvordan vi spiser. De introduserer oss for nye retter, tilberedningsmetoder og ingredienser, og hvorfor ikke da også omgivelsene maten skal nytes i? Vi har allerede sett at gourmetrestaurantene spesialbestiller håndlagede keramikkserviser, og chefene har klare formeninger om hvilken atmosfære restauranten skal ha. Ta René Redzepi på Noma, for eksempel. - Jeg kunne ikke servert maten min i et rom fylt med «bling», sier han til oss. Han mener at omgivelsene må snakke til sansene og være ekte og naturlige for at matopplevelsen skal være komplett. Da Michelinrestauranten skulle oppgraderes, fikk Space Copenhagen oppdraget. - Vi ville ta vare på den ærlige, jordnære følelsen samtidig som vi ville foredle detaljene og gjøre restauranten mer elegant, forklarer designerne Peter
Bundgaard Rützou og Signe Bindslev Henriksen. De har brukt organiske materialer som tre, stein, lær, messing og lintøy som eldes vakkert over tid, og som gir et lunt og nordisk uttrykk. Akkurat slik vi vil ha det hjemme. spacecph.dk.

Relaterte artikler