Ti år med Bo Bedre og norsk design!

Det er ti år siden Bo Bedre kom på markedet i Norge. Vi feirer med å se tilbake på utviklingen i norsk design, og har funnet frem til høydepunktene sammen med gründerne av Norway Says.

© bo-bedre.no

null

© bo-bedre.no

På bildet: Det aller første norske Bo Bedre-coveret, til venstre, hadde kanskje ikke slått like godt an i dag? Mye har skjedd på disse ti årene, både med magasinet vårt og med norsk design!

Designscenen har endret seg mye, sier Andreas Engesvik, som sammen med Torbjørn Anderssen og Espen Voll startet Norway Says i 2000.

  • Norway Says dro ut for å finne nye markeder ettersom det nærmest ikke eksisterte i Norge. Det var noen få formgivere som jobbet med norske aktører, men det var få eller ingen som hadde en orientering ut. Vi visste at det kunne la seg gjøre å bygge et internasjonalt nettverk side om side med å tegne produkter for norske produsenter.

© bo-bedre.no

På bildet: Gründerne av Norway Says, Andreas Engesvik,_ Espen Voll og Torbjørn Anderssen. I dag driver de hver for seg med henholdsvis Andreas Engesvik, Oslo og Andressen & Voll._

Gutta måtte imidlertid klare seg på egen hånd. De opplevde at støtteapparatet som skulle være der - Norsk Designråd og Norsk Form - manglet initiativ og ikke så sammenhengen mellom betydningen av å bygge internasjonale nettverk og den kunnskapsoverføringen dette ville bidra til.

  • Det såkalte virkemiddelapparatet og serviceorganisasjonene burde ha gjort en bedre jobb. Når feltet nå er på vei opp - med de unge - kan de dessverre ikke krediteres, sier Andreas. Manglende støtte fra statskasse og industri til tross, etter hvert samarbeidet Norway Says med flere internasjonale produsenter. Internasjonal presse fikk også øynene opp for dem, med omtaler i tidsskrifter som Wallpaper, New York Times, The Independent og Paris Match, og trioen vant flere høythengende priser. Parallelt med dette tegnet de også for norske produsenter, og høstet etter hvert lovord også her til lands - som da norske Bo Bedre omtalte sofaen Ugo fra LK Hjelle i sin aller første utgave i 2003.

© bo-bedre.no

På bildet: Norway Says' sofa Ugo fra 2003 er en ung klassiker fra LK Hjelle.

  • Arbeidet vi gjorde med LK Hjelle var viktig, sier Andreas. - Det var viktig å vise at det lot seg gjøre å lage produkter med et internasjonalt snitt i Norge. Og dermed var ballen i gang; først for Norway Says og etter hvert for de unge som kom etter. Ifølge Torbjørn Anderssen er det spesielt to viktige milepæler som satte fart på utviklingen av norsk design.
  • Den ene var da Norway Says kom på banen i 2000, og ga gnist til en større internasjonal aktivitet blant unge designere. Den andre var det tidlige arbeidet til Daniel Rybakken, og særlig hvordan han bygde umiddelbare visuelle fortellinger i fremstillingen av arbeidet sitt.

© bo-bedre.no

På bildet: Til venstre: Gjennombruddsprosjektet Daylight Comes Sideways, av Daniel Rybakken fra 2007. Til høyre: Counterbalance, lampen fra Luceplan som for alvor ble Daniel Rybakkens internasjonale gjennombrudd.

Når utviklingen innen norsk design har tatt fart de siste få årene er det imidlertid også andre faktorer som spiller inn.

  • Den ene grunnen er at unge designere ikke lenger betrakter den norske industrien som begrensende rammer, sier Espen Voll. - Den andre er muligheten for selvpublisering på nettet. Begge deler stimulerer et mangslungent felt med sterkere individuelle uttrykk og stor vekt på kontekstuell design. Stadige deltakelser på internasjonale messer og utstillinger bidrar også til at verden har fått øynene opp for de unge norske designerne.
  • Det unge feltet er nå sammensatt, bredt og veldig interessant. Dette innbefatter deltagelse på arenaer og messer internasjonalt, og produkter kommer i produksjon hos internasjonale aktører. Dette bidrar til økt synlighet av norsk design og en generell styrking av statusen, sier Andreas.

© bo-bedre.no

På bildet: Lars Tornøes The Dots ble lansert av Muuto i 2006.

Norske designere har særlig fått innpass hos skandinaviske produsenter som Muuto og Hay, merkevarer som også høster internasjonal oppmerksomhet og dermed bidrar til å styrke Skandinavia og Nordens posisjon.

  • Det bærende i denne erfaringen er nettverket og overføringen av kunnskap, forteller Andreas. - Design er blitt viktigere, og det kommer til å bli enda viktigere. Vi i Norden representerer en livsstil som igjen representerer mange gode verdier. Ifølge Espen gjør dessuten en større og raskere kulturutveksling med det internasjonale feltet at det som designes i Norge ikke er en slags forsinket gjenfortelling av viktige strømninger.
  • I enkelte tilfeller kan norsk design til og med være ledende, sier han. - Vi har sett det med Lars Tornøes The Dots for Muuto og Siren Wilhelmsens Knitting Clock. Vi er ikke verdensmestere i design i Norge. Det er bare det at nå er vi med, og det var vi ikke for ti år siden. At vi er med, ble tydelig under utdelingen av EDIDA-prisen tidligere i år, en pris som tildeles av samtlige internasjonale utgaver av magasinet ELLE Decoration.
  • Fire av ti priser gikk i år til formgivere i Norden, forteller Andreas, og hevder samtidig at det er i ferd med å blåse opp til en skandinavisk storm.
  • Dette er selvfølgelig knyttet til kvaliteten på arbeidene og det faktum at flere formgivere fremstår som etablerte. Det unge feltet er sterkt i dag og har synlighet. Mange vil falle av fremover - men enkelte vil også klare en etablering. Det er altså ingen tvil om at norsk design har befestet sin posisjon. Torbjørn mener det er en kombinasjon av større aktivitet og en kollektiv forventning om at det skal komme bra prosjekter fra Norge - en oppfatning som er skapt gjennom ti år med synlighet og et tydelig internasjonalt nærvær - som gjør at verden nå ser mot Norge. Han trekker frem at den sveitsiske stjerneprodusenten Vitra hadde plukket ut tre selvstendige arbeider fra unge norske designere til stylingen av standen sin på møbelmessen i Milano i år.
  • Dette ville ikke ha skjedd for ti år siden, og det er en fin indikator på at det beste av ung, norsk design er relevant og holder et absolutt toppnivå.

Relaterte artikler