Norway says

Ordtaket om at man aldri blir profet i eget land gjelder så visst ikke designfellesskapet norway says. Å jobbe med norske bedrifter har vist seg å være en vinn-vinn situasjon for både designertrioen og produsentene.

NO_200608_norskdesign_200605_ugo_full.jpg

© bo-bedre.no

Tekstiler, tepper, møbler, belysning, forbrukerelektronikk, en
oppdragsbasert leveranse til Slottet og en sykkel. Hva er det neste på listen til Norges mest suksessfulle designteam?

  • Akkurat nå jobber vi blant annet med Porsgrunds Porselænsfabrik, et ærefullt oppdrag som etter hvert vil resultere i et eller muligens to serviser. Vi er faktisk i gang med prototyputviklingen nå. Dessuten ligger en ny butikk på Oslos vestkant i kortene. Butikken som er tilknyttet kontoret her på Grünerløkka, fungerer jo på mange måter som en nærbutikk for folk i området, forteller Andreas Engesvik, en av de tre partnerne og designerne i norway says. Etter bare seks år har Espen Voll, Torbjørn Anderssen og Andreas Engesvik rukket å gjøre mye, og markert seg sterkt med sitt stilfulle og enkle formspråk et språk som mange utenfor landets grenser ikke bare forstår, men også verdsetter.
  • Vi dukket opp på et viktig tidspunkt da det var en generell interesse for noe nytt på markedet, forteller Andreas som understreker at det nettopp derfor er en fin tid å jobbe med design.
  • Offentligheten har tatt godt imot det nye. Det som er interessant, er at våre ting og selve firmanavnet har blitt en del av den kollektive bevisstheten og lever sitt eget liv. Et godt eksempel på det er at vi for ikke så lenge siden ble kontaktet av en av Chiles største aviser, skyter Torbjørn inn.

For folk flest er LK Hjelle og norway says uløselig knyttet sammen. Oppmerksomheten rundt sofaene Break, Hal, Ugo, Tipo og Man har for alvor satt designerne på kartet.

  • Samarbeidet med Hjelle har hatt mye å si for vår suksess. Det er resultatet av nettopp dette samarbeidet som har fått mest oppmerksomhet, og som har hatt størst gjennomslagskraft både nasjonalt og internasjonalt. Kommersielt sett har det også vært det mest vellykkede, forteller Torbjørn.
    Den suksessfulle og kanskje litt uvanlige organisasjonsformen som norway says er bygd opp på, har de hentet inspirasjon til fra sine svenske kollegaer og venner, designtrioen Claesson Koivisto Rune. De har fra starten av vært til god hjelp og inspirasjon for de Oslo-
    baserte designerne. Svenskene på sin side mener at speilbildet over grensen er et sjelden norsk talent.

  • Det er et veldig generøst kompliment å få fra en så etablert trio. Måten de har revitalisert svensk møbelindustri på, er på mange måter et forbilde for hvordan man skal drive et firma, deriblant å jobbe med egen nasjonal industri, mener Torbjørn.
    Den idealistiske tanken om å jobbe med norsk industri har i høy grad blitt til virkelighet for trioen. Ved siden av det tette samarbeidet med møbelprodusenten LK Hjelle, har de også tegnet og utviklet produkter for andre norske bedrifter som Gudbrandsdalens Uldvarefabrikk, Lone, Asono, fjordfiesta og nå sist tradisjonsrike Porsgrunds Porselænsfabrik. Organisasjonsformen fungerer godt også innad i teamet hvor demokrati og individuell frihet er to viktige faktorer.

  • Vi har en regel om at alle tre skal være med på et prosjekt i en eller annen grad. Hvor mye hver enkelt deltar varierer fra oppdrag til oppdrag, men alt signeres norway says, sier Espen.
    I retrospekt konkluderer designertrioen med at samarbeidet dem i mellom har vært fruktbart, og en betingelse for firmaets suksess.

  • Da vi startet opp var det med flere ressurser enn de som startet opp individuelt
  • Vi er sterkere sammen enn hver for oss, mener trioen. Det som startet som en paraplyprosjekt for fem ferske designere med destinasjon møblemessen i Milano i 2000, har etter hvert utviklet seg til et lønnsomt designfellesskap for tre. De har faktisk fått levert oppdragene på døren siden april 2003, og i lys av resultatene av skaperevnen og idérikdommen som de i fellesskap besitter, er det ikke rart at de trives der de er i dag.
  • Vi har drømmejobben – det er å drive firmaet sammen, samstemmer de alle.

Relaterte artikler