Kjære leser,

Hjemmesiden vår støtter dessverre ikke Internet Explorer 11. Får å få den beste opplevelsen på hjemmesiden og av vårt innhold, vil vi be deg om å bruke Edge, Chrome, Safari, eller andre, nyere browsere.

Med vennlig hilsen,
BO BEDRE

Kunstnerbolig og arkitektstudio under samme tak i Berlin

I møtet mellom en japansk kunstner og en tysk arkitekt kombineres stramme, rene linjer og organiske former.

JAPANSK ESTETIKK OG TYSK ARKITEKTUR

© Birgitta Wolfgang

Kreativt verksted. Arbeidsplass. Hjem. Men kanskje først og fremst et sted der øst møter vest.

Verdenskunstner og kunstprofessor Leiko Ikemura har japanske røtter, noe kunsten hennes selvfølgelig bærer preg av. Men etter å ha bodd i Spania, Sveits og nå Tyskland i over 40 år, er arbeidene hennes – og livsstilen – også sterkt preget av et europeisk uttrykk. Hun deler for
øvrig bopæl med arkitektektemannen Philipp von Matt, sveitser, så fusjonen nærmer seg komplett. Hjemmet deres i Mitte, i Berlins mest historiske bydel, har de bygget selv, en fire etasjes betongbygning med industriaktig preg, som rommer alt det de trenger.

Spisebordet av japansk lerk har Philipp designet selv, uten skruer eller lim. Vintagestolene fra Thonet har fått nye, myke puter sydd av gamle kelimtepper. Lampen over bordet, Colonia, er designet i 1958 av __Wilhelm Wagenfeld. Bildet med blomster i vase er tatt av Leiko selv, mens bildet av katten i snøen er signert Seiichi Furuya. Tegningen midt på skjenken er av Michel Würtle, mens litografiet til høyre er av Neo Rauch. På gulvet står noen av Leikos typiske skulpturer.

keramikk

© Birgitta Wolfgang

Finurlige samlinger keramikk utsmykker flere deler av denne Berlin-leiligheten, tilhørende kunstner Leiko Ikemura og arkitektmannen Philipp von Matt. Noe av det har paret fått av anerkjente Kuroemon Kumano, som takk for at Leiko i en periode underviste sønnen hans i kunst på universitetet i Berlin.

ATELIER, STUDIO OG LEILIGHET I ETT

© Birgitta Wolfgang

Innenfor inngangsdøren snor en imponerende, spiralformet betongtrapp seg opp gjennom husets etasjer. Leikos atelier er plassert i første, med Philipps studio rett over. Helt øverst er deres private leilighet, med takterrasser på begge sider og masser av lys. Det industriaktige førsteinntrykket forsterkes av betong på gulvene i alle rom, og også på enkelte vegger og tak. Men det «kalde» stopper også der. Leikos japanske aner og sans for taktilitet og sanselighet, har tilført rommene mengder av begge, og dermed oppleves hjemmet vakkert balansert.

De lette gardinene i stuen står godt til den organiske keramikken. Fra venstre står en «tsubo» av Nozomi Shinohara, en teskål av Goro Suzuki og en «dango» av kunstner Jun Kaneko. Planken i sedertre gir fra seg en deilig duft i rommet.

Atelieret til Leiko Ikemura ligger i husets første etasje, hvor store flater og lysinnfall kan romme selv hennes største verker på veggen.

designmøbler

© Birgitta Wolfgang

Den lave treskjenken som strekker seg langs veggen er dekorert med et nøye utvalg egen og andres kunst. Lampene Gregg fra Foscarini svever over stuemøblementet som består av to mørkegrønne lenestoler fra Poltrona Frau, designet av Gabriele Mucchi, og en klassisk Alvar Aalto-sofa. Gulvlampen fra femtitallet er designet av det sveitsiske paret Rosemarie og Rico Baltensweiler. Maleriet Berlin Horizon er malt av Leiko Ikemura selv.

arkitekttegnet hus

© Birgitta Wolfgang

Mannen til Leiko Ikemura, arkitekten Philipp von Matt, har tegnet huset selv. I trappeoppgangen av betong henger en 3,2 meter lang Murano-lysekrone fra 1930-tallet som et vakkert blikkfang.

badekar

© Birgitta Wolfgang

Den japanske estetikken går igjen på badet, og fremheves av et stort,
frittstående badekar. Utenfor skimtes den japanskinspireerte hagen der Philipp har plantet bambustrær. Krakken fra Artek er designet av Alvar Aalto.

RENSKÅREN DESIGN OG MYK SANSELIGHET

© Birgitta Wolfgang

Innredningen har referanser til en japansk livsstil med enkle, renskårne møbler og rene linjer, gjennomtenkte detaljer i varmt treverk, og ikke minst mengder av japansk keramikk. De mer europeiske innslagene, foruten de vi ser i arkitekturen, vises blant annet i lamper fra Foscarini, stoler fra Poltrona Frau og en klassisk Alvar Aalto-sofa. De store hvite veggflatene blir dessuten brutt opp av enkle rammestrukturer i tre som gir varme til veggene og steingulvet. Og som prikken over i-en: Lange hvite gardiner skjermer for sollys og innsyn, og gir akkurat den lille ekstra mykheten disse rommene trenger.

Huset er bygget av selvisolerende murstein og ferdigstilt med en sandfarget gips, inspirert av arkitekten Mies van der Rohes boliger i Berlin. Japansk arkitektur har lagt grunnlaget for utformingen av tredørene.

Små dyr i alle former står på rekke og rad på en hylle på soverommet. Et vevd teppe og vakre rammer, oppbevaring og trapper i tre sender tankene østover.

atelier

© Birgitta Wolfgang

Oppbyggingen av og lysinnfallet i atelieret er basert på arkitekturen til et tempel bygd i år 1600 i Kyoto. Det store verket til venstre, Sinus Spring, er et typisk landskapsmaleri utført av Leiko Ikemura. Motivene hennes er ofte drømmende, og befinner seg et sted mellom det abstrakte og det figurative. 30. august åpner en ny utstilling hos Galerie Mikael Andersen i København, som viser flere av hennes verker.

Relaterte artikler