Norsk design i Tokyo

Åtte norske designere stiller ut sine kreasjoner under årets Tokyo Design Tide, hvor norsk signatur møter japansk kultur under temaet 'mat'.

FoodWork

© Anderssen & Voll

Under navnet FoodWork har designerne Anderssen & Voll, Kristine Bjaadal, Petter Skogstad, Cathrine Maske, Kristine Five Melvær, Hallgeir Homstvedt og Per Finne tatt sine japansk-inspirerte kreasjoner med seg over landegrensen. Nøkkelordet er mat, og objektene som vises for første gang under årets Design Tide Tokyo (31. oktober - 4. november) knytter seg til enkle, hverdagslige, men også livsviktige, gjøremål.

Salt- og pepperkvernene på bildet er designet av det Oslo-baserte designstudioet Anderssen & Voll. Designen er origami-inspirert og laget av lønnetre og Corian.

Hverdagsluksus

© Anderssen & Voll

Andersen & Voll stiller med flere objekter på årets Design Tide, deriblant denne espressokannen og koketoppen i marmor og støpejern.

Luksus på liten plass er stikkord til kokeplaten Tuamotu. Espressokannen har fått navnet Good morning, og er en blanding av den klassiske italienske espressokannen, tradisjonelt japansk håndtverk og den norske appetitten for sterk kaffe. Kannen er laget i aluminium med håndtak i valnøttre.

  • Ritualer knyttet til mat og tilberedning er noe vi alle har et umiddelbart forhold til. Uavhengig av kulturelle forskjeller, er det et universelt tema som vi får umiddelbar respons på, sier Torbjørn Anderssen, en av gründerne bak Anderssen & Voll.
- Spennende og lærerikt

© Elisabeth Sperre Alnes

Designer Kristine Bjaadal debuterte internasjonalt i 2010 og har høstet stor begeistring med bl.a. prototypen Underfull - en duk som forvandler rødvinsflekker og annet som fort søles på bordet til fine mønstre.

Det er andre gangen hun er i Japan, og første gang som utstiller.

  • Det er veldig spennende å stille ut på Design Tide! Vi er en god gjeng som har det veldig hyggelig sammen. For meg som er relativt fersk i bransjen er det lærerikt å jobbe sammen med andre som har masse erfaring, forklarer Bjaadal på e-post fra Tokyo.
Svale

© Ellen Johanne Jarli

Til Japan har hun tatt med seg fire prototyper laget utifra hennes eget personlige bilde av landet.

  • Inspirasjonen er snarere basert på fornemmelse enn fakta, og er mest hentet fra det tradisjonelle og 1900-tallet og ikke det høgteknologiske, moderne Japan.

En av prototypene som er utstilt er kaffesettet Svale. Koppen er uten håndtak for å forsterke sanseligheten av det varme innholdet, mens trefatet bidrar til en følelse av luksus.

Svale er inspirert av kaffebaren Fuglen i Oslo, som åpnet ny kafé i Shibuya i Tokyo tidligere i år.

Cloche

© Ellen Johanne Jarli

Cloche er en porselensskål som både fungerer som et skulpturelt objekt, men også til servering. Utrykket er en videreutvikling av Bjaadals eksperimentering med valnøttformen.

Siska

© Ellen Johanne Jarli

Bjaadal har også designet kaffepressen Siska, laget i porselen, kork, tre og lær. Struktur er en fellesbetegnelse for Bjaadal sine prototyper utstilt i Tokyo.

  • Det er fire produkter som ikke hører sammen, men som likevel har flere ting til felles. De har noe veldig taktilt ved seg og innbyr til berøring. De er alle laget av naturmaterialer og fargepalletten holder til hvitt og ulike bruntoner, og de er relativt små i størrelse. I tillegg har jeg forsøkt å fokusere på det å gjøre daglige rutiner til verdsatte ritualer. Alt dette er noe jeg forbinder med Japan, sier designeren.
Place

© Hallgeir Homstvedt

Hallgeir Homstvedt har designet disse nette gryteunderlagene til utstillingen i Tokyo. Rillene gjør dem enkle å stable, og gir rom for avkjøling i møte med varme kjeler og gryter.

Grow

© Christian Nerdrum

Homstvedt er også hjernen bak Grow-pottene. En sterk Neodymium-magnet i bunnen av vasene låser dem i en vertikal posisjon til underlaget, samtidig som den gir muligheten for å flytte pottene fritt innenfor brettet. Pottene er laget i samarbeid med Lennum Keramikk på Østlandet, og leiren i pottene er gravd opp like ved fabrikken.

Dodo

© Petter Skogstad

Petter Skogstadhar laget en liten silikonbeholder til soyasaus eller olje. Et elegant produkt med mye karakter, hvor formen tydeliggjør bruken.

Silhouette

© Petter Skogstad

Skogstad har også laget en moderne vri på den tradisjonelle japanske "deba bōchō", som betyr "spiss skjærekniv". Det er en kniv som først og fremst blir brukt til å filletere fisk, en viktig del av både norsk og japansk kosthold.

Tokyo box collection

© Espen Grønli

Designer Cathrine Maske har latt seg inspirere av den klassiske matboksen, og laget disse oppbevaringsboksene av glass i ulike fargekombinasjoner.

Miso

© Per Finne

Disse treskålene er signert Per Finne. Rillene innbyr til et fast grep, beskytter mot det varme innholdet, og gjør at overgangen mellom skål og lokk glir umerkbart over i hverandre.

Liquid light

© Erik Five Gunnerud

Liquid light er en del av Kristine Five Melvær sitt Still life-prosjekt. Den består av en bjørkeplate, en glasskaraffel og en stearinlysbeholder. Når glassbeholderen fylles med vann forsterker den effekten av det tente lyset.

- God mottagelse

© FoodWork

  • Utstillingen har blitt godt tatt i mot av det japanske publikummet - de er tydeligvis veldig opptatt av det taktile og "leser" objektene våre like mye med hendene som med øynene, sier Anderssen.

  • Det å stille ut dette i Japan har flere sider ved seg. Åpenbart kommer vi hit for å knytte nye kontakter og for å skape nye forretningsmuligheter. Det å skjele mot det japanske har også informert prosessene våre på nye måter - vi har rett og slett kommet fram til produkter som vi ellers hadde løst på annen måte. Målet har vært å skape objekter som er norske, men som forhåpentligvis vil ha relevans også i Japan, sier Anderssen.

Mer om FoodWorks og alle objektene som stilles ut finner du her.

Alt om Design Tide Tokyo 2012.

Les også: Norsk utstilling på Paris Design Week.

Relaterte artikler