© bo-bedre.no

Starck-struck

Navnet hans er velkjent, designet hans likeså. Philippe Starck gir verden gode produkter som er ment å vare i generasjoner.

© bo-bedre.no
  • I dag er det ingen grenser. Du kan få materialer som gjør alt mulig. Derfor er det tortur for meg når designere skaper møbler i et formspråk som indikerer at det er designet til å stå utendørs, forteller Philippe Starck. Vi møtte ham under møbelmessen i Milano i april, hos den tyske utendørs-high-end-produsenten Dedon, der han lanserte en ny møbelserie. Og poenget er at hagemøbler, ifølge Starck, ikke skal ligne hagemøbler, men at møblene med like stor selvfølgelighet skal kunne brukes inne.

  • Når jeg designer handler det om å overraske. Det handler om å tilføre en gnist som tenner nysgjerrigheten, forteller den franske stjernedesigneren.
    Philippe Starck har med sine banebrytende interiører av for eksempel Café Costes i Paris (1984) og Royalton Hotel i New York (1988), men også med sine mer enn 10 000 design av alt fra møbler og tannbørster til speedbåter og motorsykler gjennom 30 år, etablert seg som den mest berømte nålevende designeren. At han fremdeles er like aktuell, er antagelig takket være hans utrolige evne til å fornye seg.

Nylig nullstilte han designstudioet sitt og skar det ned fra 70 ansatte til seks. Nå er han oppe i 20 medarbeidere igjen. Grunnen til at han ville starte forfra var at han ville noe mer med designen sin, han ville være med i prosessen. Design skal etter Starcks oppfatning være en forbedring av det som allerede eksisterer.

  • Etter 15 år med minimalisme, har mange glemt at komfort er viktig. Mange sofaer ser for eksempel flotte ut, men er elendige å sitte i. Noen ganger møter jeg folk som har en stygg slitt sofa, men som de elsker fordi komforten er topp. Derfor har jeg insistert på at de nye møblene for Dedon og Cassina skal være humane, komfortable og tidløse, for det forlenger levetiden, forteller Starck.

Og det at tingene skal holde lenge, og dermed er bærekraftige, er hans viktigste misjon. I fjor lanserte han for eksempel Broom-stolen i samarbeid med amerikanske Emeco. Den er laget av blant annet 75 prosent resirkulert plast og 15 prosent gjenbrukstre - ideen var å skape noe magisk ut av noe som i prinsippet like gjerne kunne vært feiet opp fra gulvet i et verksted.

  • Vi er i ferd med å bevege oss ut av Kleenex-samfunnet og bruk og kast-kulturen. Jeg snakket med en astronaut en gang, som fortalte at når man ser jordkloden fra rommet, går det opp for en hvor liten og unik den er. Og nå holder vi på å ødelegge den uten å ha noe alternativ! I et romskip er man få, og må få elektrisitet, mat og vann til å strekke til, og må ta hensyn til hverandre. Denne måten å leve på må vi overføre til jorden. Derfor er det viktig å tenke seg om før man skal ut og handle. Før kjøpte man bare noe til seg selv. I dag skal man kjøpe noe til seg selv, men det skal også være noe barna og deretter barnebarna kan arve. Det er det man som designer skal oppnå, sier Starck.