Lenestol Safaristol av Kaare Klint
I NY DRAKT:

Originale detaljer ble bevart da rekkehuset i Oslo fra 30-tallet skulle pusses opp og moderniseres.

© Birgit Fauske

Bergtatt

Bli med inn i det totalrenoverte rekkehuset fra 30-tallet på Berg i Oslo, der originale detaljer er bevart – og moderne designikoner får skinne!

10. oktober 2018 av Live Brekke

Marie Thuestad prøvde å by på et av rekkehusene på Berg i Oslo allerede i 2008, men det var ikke før sju år senere at drømmen ble oppfylt.

– Jeg drømte om å bo her helt fra jeg oppdaget denne litt skjulte oasen. Husene ble tegnet av Thorleif Jensen på 30-tallet, og jeg synes de sentrumsnære hagebyene som har et sosialt miljø er så fascinerende. Det er utrolig at de fungerer like godt i dag som da de ble bygget.  

Stol Wire Chair fra Vitra
INNREDNINGSTIPS:

Da Marie overtok huset, fikk hun et godt råd til møbleringen: Å flytte møblene ut fra veggene. Hun har aldri angret på å plassere sofaen og skrivebordet, designet av Egon Eiermann i 1953, produsert av Richard Lampert, midt i rommet. Bordlampen er Panthella, designet av Verner Panton i 1971, produsert av Louis Poulsen, mens stolen er Wire Chair av Charles og Ray Eames i 1951 fra Vitra. 

© Birgit Fauske

Det er ikke lett å oppdage denne vakre gaten fra veien, og selv om de idylliske rekkehusene ligger tett, er de også omgitt av store hager og grønne trær. De unike husene står på byantikvarens gule liste, noe som gjorde totalrenoveringen både utfordrende og spennende. Marie ønsket å beholde husets sjel og originale detaljer, samtidig som hun ville gjøre huset mer moderne.

IC lampe i messing fra Flos
DETALJRIKT:

Glasslysestakene Festivo fra Iittala får gjerne stå tomme, og blir dermed nesten som skulpturer å regne. Sammen med de klassiske Lyngby-vasene fra Lyngby Porcelæn er de et fint blikkfang. 

© Birgit Fauske

– Det tok et halvt år med totalrenovering. Sammen med arkitektene lette vi etter originale gulv, vi undersøkte gamle tegninger fra plan- og bygningsetaten og vi besøkte naboer. Vi ville gjenskape det gamle huset, men gjøre det til et mer moderne hus i tråd med slik vi lever nå.

Sinnerlig sofa designet av Ilse Crawford for Ikea
EKSTRAPLASS:

Marie var blant de heldige få som fikk kloa i den begrenset produserte sofaen Sinnerlig av Ilse Crawford for Ikea i 2015. Den står under bildet av Jan Groth, Maries favorittkunstner, og lyses opp av lampen Parentesi av Achille Castiglioni & Pio Manzù i 1971 fra Flos. 

© Birgit Fauske

Fin flyt

Da hun tok over huset var det mange små rom, og uendelig med kott. I andre etasje, som er på 60 kvadratmeter, var det hele sju dører. Utfordringen var å finne planløsningen som hadde en ny flyt, uten å fjerne sjelen og historien til huset.

– Planløsningen var ganske kaotisk, ja, Noe av det jeg liker best ved huset nå, er de åpne og sosiale rommene. Jeg liker at man kan stå på kjøkkenet og ha kontakt med spisestuen og stuen, og at det er fin kontakt mellom huset og hagen. Jeg byttet gulv til fiskebensparkett slik det opprinnelig var lagt, men har modernisert romløsningen.

Hvitt spisebord fra Fritz Hansen
KLASSISKE MATERIALER:

Med en nøytral fargepalett får materialene spille hovedrollen, som det velbrukte skinnet i vintagestolene med ukjent opphav, kjøpt hos det svenske auksjonshuset Bukowskis. De står rundt bordet Super-Ellipse av Piet Hein, Arne Jacobsen og Bruno Mathsson i 1968 av Fritz Hansen, også det funnet brukt. De kalde kromdetaljene står fint mot læret og varmen i den nye fiskebensparketten. Vasen Pallo av Carina Seth Andersson er fra Skrufs glasbruk, mens taklampen er italiensk vintage, fra Art Deco-perioden.  

© Birgit Fauske

Huset på to etasjer har åpen løsning i første etasje, og soverom og bad i andre etasje. Det har hage foran og bak huset. Inngangen fører inn på kjøkkenet, som igjen flyter nesten sømløst inn i spisestuen og stuen.

– Det var gjennom arkitektene at jeg kom i kontakt med snekkerverkstedet Hamran, som tegnet kjøkkenet mitt.

De hadde en ambisjon om å lage et møbel som fungerte bra fra ulike vinkler i rommet, og som ville fungere som et smykke i rommet siden det ligger i første etasje og er eksponert fra utsiden. 

Hvitt plassbygd kjøkken fra Hamran
HUSETS HJERTE:

Kjøkkenet, som er plassbygd av Hamran, er utformet til å være et smykke i rommet, ettersom det er så godt synlig gjennom vinduene fra utsiden. Marie bruker detaljer i terrakotta og keramikk til å gi varme og personlighet til de hvite overflatene. 

© Birgit Fauske

Holdbar gjenbruk 

Interiøret er gjennomført, klassisk og sobert. Fargebruken er minimal, og Marie har brukt holdbare materialer som skinn og tre. På auksjoner og bruktmarkeder har hun funnet klassikere og designikoner.

– Jeg tar med meg det tidløse gjennom ulike trender. Jeg bruker ikke masse farger, men jeg liker tre, planter og kunst. Jeg foretrekker å handle brukt, og jeg liker godt møbler med patina. Interiøret mitt er ikke et bestillingsverk. Jeg tar meg god tid til å bo meg inn.

Lysegrå sofa fra Erik Jørgensen
FAVORITTKROK:

Marie trives aller best i stuehjørnet. I sofaen fra Erik Jørgensen har hun overblikk over hele rommet. Både de gamle Safari-stolene av Kaare Klint fra Carl Hansen & Søn og stuebordet er bruktkupp. Stålampen er IC F2 av Michael Anastassiades for Flos.

© Birgit Fauske

Den åpne stuen er innredet i ulike soner, og fra favoritt-plassen i sofaen eller i en av Kaare Klints ikoniske Safari-stoler har hun overblikk over hele rommet.

– Da jeg overtok huset fikk jeg et godt råd om å flytte møblene ut fra veggen og utnytte rommet. Det er pulten som er plassert bak sofaen et godt eksempel på. Det er også et råd jeg gir til alle andre som skal innrede, og det gjør at jeg utnytter plassen bedre ved å lage flere soner som spiller ulike roller i hverdagen min. 

Helhvit baderomsinnredning fra Hamran
GRØNN LUNGE:

Badet vitner om Maries kjærlighet til grønne planter. Her har hun skapt en ren og vakker oase. Innredningen er plassbygd av Hamran. 

© Birgit Fauske

Selv om rekkehuset fremstår komplett, er det fremdeles ting Marie drømmer om å gjøre. Som å fortsette oppussingen og å tilbakeføre hagen til slik den var på 30-tallet. 

– Men før det skjer så skal jeg fylle veggene med mer kunst. Jeg elsker måten kunst påvirker rommet på!

Seng i tre fra Ikea
GRADVIS TILNÆRMING:

Etter å ha studert Plan- og bygningsetatens originale tegninger, ble vinduene skiftet for å ligne mest mulig på de originale. Sengen er fra Ikea, sengeteppet fra Ajayu, og plakatene er hentet med hjem fra det danske museet Louisiana og Hå Gamle Prestegård på Jæren.

© Birgit Fauske
Svart stol Arkys fra Eumenes
NYE TILSKUDD:

Skyvedører i tre har erstattet noen av de mange dørene fra den originale planløsningen. Stolen er Arkys av Jean Marie Massaud fra Eumenes. Bordlampen IC, designet av Michael Anastassiades for Flos, står fint sammen med alles verste venn – vekkerklokken – på nattbordet Building table av Bicolter fra Skagerak. 

© Birgit Fauske

Kanskje du også er interessert i...