gul skjenk fra Ikea
FARGERIK STUE:

Blikkfanget av en skjenk rammer vakkert inn kunsten på veggen.

© Inger Marie Grini

Mesterlig miks hjemme hos designeren Espen Voll

Picasso-tegninger og Ikea-hyller henger side om side i designer Espen Volls eklektiske og upretensiøse hjem, hvor farger og materialer spiller en viktig rolle.

Faste lesere vil huske at det ikke er lenge siden sist vi var på besøk hos designer Espen Voll, i serien Hjemme hos designerne. Men vi ble så betatt av de 110 kvadratmeterne han deler med kona Sara og sønnen Jack at vi simpelthen måtte tilbake.

Espen grunnla Anderssen & Voll sammen med Torbjørn Anderssen i 2009, og har designet møbler, tilbehør og interiører for blant andre Muuto, Magis og restauranten Happolati. En skulle kanskje tro at man som møbeldesigner var selvforsynt på interiørfronten, men Espen har ikke tatt med seg mye av jobben hjem.

– Jeg har ikke vært opptatt av å ha egne ting hjemme, det er så mye annet fint også. Men vi skal få oss en Outline-sofa fra Muuto etter hvert. Så tegner vi noen veldig fine loungestoler for Muuto nå, en av dem skal jeg også ha hjemme, smiler Espen. 

praktisk vannkanne
TREKLØVER:

I leiligheten på Majorstuen fra 1922 bor Espen, Sara og sønnen deres Jack. Skulpturen er av Kjell Varvin. I vinduskarmen står vannkannen Min av Anderssen & Voll for Mjölk. 

© Inger Marie Grini
gul skjenk fra Ikea
FINE LINJER:

Rekken med gule Ikea-skap rommer mye, og er et skulpturelt blikkfang. Smak avgjør utvalget på kunstveggen, slik havner Picasso i selskap med et bilde laget av kompisens sønn på 10 år. Frame-bordet og benken er fra Hay, mens Y-stolene er av Hans J. Wegner fra Carl Hansen. På bordet står Ildhane-lysestaken fra Nedre Foss, merkevaren Espen driver sammen med Torbjørn Anderssen. Lantern-pendlene er av Anderssen & Voll for New Works.

© Inger Marie Grini

Behovet for mer plass gjorde at Espen og Sara i 2014 flyttet fra Kampen til leiligheten på Majorstuen fra 1922. Med skreddersydde detaljer fra 70-tallet, teak, murstein og svarte tak, var interiøret noe for seg selv.

– Først tenkte vi at det var morsomt å bare ha det slik, materialitetene og romforløpet var fint. Men etter hvert følte vi at vi bodde på et filmsett! 

bokhylle designet av Dieter Rams
LESELYST:

Bøker er samlet i hyllesystmet 606 Universal Shelving System, designet av Dieter Rams, som dekker den ene veggen og luner stuen. Ved Norell-sofaen står en aviskurv fra loppis, som Espen antar er en Verner Panton-prototype. Det samme gjelder Tormod Alnæs' Pony-loungestol, som han heller ikke har sett andre eksemplarer av. Ved siden av Arco-lampen av Achille & Pier Giacomo Castiglioni for Flos står Isamu Noguchis Akari-lampe fra Vitra.

© Inger Marie Grini

Året etter innflyttingen rev de ut alt. Funksjonene er beholdt på samme sted, men alle overflater er endret, vegger er flyttet på, og glassdører åpner opp på tvers og sørger for at lys strømmer fra rommene og inn i gangen som strekker seg gjennom leiligheten. Det smale panelet i gangen er spesiallaget i lys, kanadisk eik.

– Det er moderne, men likevel rustikk, og med en mid-century-følelse. Vi liker den type ting.

grønn lampe fra Flos
FORM PÅ FORM:

På skrivebordet står en skulptur av Sigve Knutson blant annet i fint selskap med lampen Piani av Erwan og Ronan Bouroullec fra Flos. Ronan, som er en venn av Espen, står også bak kunstverket over. 

© Inger Marie Grini
moderne panel i varmt tre
VARM VELKOMST:

Panelveggen i gangen er spesiallaget i kanadisk eik, og sørger for en varm og lekker entré. Ved siden av Torbjørn Afdals originale Krobo-benk står en peisovn designet av Anderssen & Voll for Jøtul. På veggen, Arne Jacobsens Eklipta-lamper.

© Inger Marie Grini

«Det er viktig å hente inn farger og materialitet»

buet panel i tre
TRE PÅ TRE:

Eik på vegger og gulv gir en nesten huleaktig følelse, mens den buede veggen i enden skaper en behagelig intimitet. På benken, som er spesialbygget av snekkere, har Anderssen & Volls Tile-puter for Muuto tatt plass. Peter Karpfs Voxia-Nxt-stoler setter et grafisk preg på helheten, mens Bumling-pendelen av Anders Pehrson for Ateljé Lyktan lyser opp, enten den er av eller på! Skulpturen på veggen er av Gidon Bing.

© Inger Marie Grini

Trepanelet bryter opp de hvite veggene og skaper en lun, intim følelse, mens innslag av primærfarger gir fine aksenter i interiøret. På samme måte som kunsten på veggene spenner fra Picasso til barnetegninger, er klassisk design blandet med rimeligere møbler. Den lange, gule oppbevaringsmodulen i stuen er fra Ikea.

– Den har en skulpturell kvalitet, som en stor Donald Judd-aktig boks. Jeg er ingen fan av den hvit-hvite greia som har spredt seg over hele landet. Det er viktig å hente inn farger og materialitet, avslutter Espen.

benkeplate i hvit marmor
EGEN VRI:

En stor, engelsk porselensservant har fått plass mellom benkeplaten i marmor og skapene fra Kvik. Overskapene er fra Ikea, med spesialsnekrede fronter i eik, som bryter fint med de ellers hvite, blanke overflatene. Armaturen er Axor Citterio. Espen er glad i espresso, og selv om utvalget av kanner er stort, er det den lille gule som blir flittigst brukt. 

© Inger Marie Grini
hvitt marmorbad
SKREDDERSYDD:

Badet er elegant kledd i marmor, med servantskap og detaljer i sedertre. – Sedertre er kjempefint å bruke på bad. Hvis treet blir vått så lukter det veldig godt, det råtner ikke, og det er motstandsdyktig mot fukt, sier Espen.

Sengen på soverommet har Espen bygget selv, med en finert eikeplate på bakveggen som står i fin dialog med eikegulvet og treverket i resten av leiligheten. Krobo-benken er en nyproduksjon av Torbjørn Afdals klassiker fra Fjordfiesta. Skulpturen på veggen er av Gidon Bing, mens den klassiske Tolomeo-lampen på veggen er designet av Michele De Lucchi og Giancarlo Fassina for Artemide.

© Inger Marie Grini

«Jeg har ikke vært opptatt av å ha egne ting hjemme, det er så mye annet fint»

lys kontorstol fra Vitra
FLERE FUNKSJONER:

Sara er forsker på universitetet, og både hun og Espen har god nytte av hjemmekontoret, som også fungerer som ekstra soverom. Stolen er designet av Antonio Citterio for Vitra.  

© Inger Marie Grini
en glassdør slipper lyset inn
ÅPNE SONER:

Med glassdører nyter også gangen godt av dagslyset fra arbeidsrommet. Lange gardiner understreker takhøyden, og kan trekkes for om man skulle ha behov for skjerming. Skrivebordet og hyllene er spesialbygget til rommet, med en hendig oppslagstavle på veggen til bilder og skisser. 

© Inger Marie Grini

Kanskje du også er interessert i...