STEMNINGSFYLT I HOVEDSTADEN:
STEMNINGSFYLT I HOVEDSTADEN:

Kine B. Hartz har med profesjonell hjelp pusset opp hjemmet på Adamstuen – og fylt det med klassiske møbler, vakkert arvegods og fargerike reiseminner!

© Inger Marie Grini

Samlingspunkt

Costumes sjefredaktør jobber til daglig med skiftende trender, men hjemmet har hun innredet­ for at det skal vare. Lenge.

25. november 2018 av Linn Carin Dirdal

Selv om Kine B. Hartz til daglig jobber med mote og trender i stadig endring, verdsetter hun varighet når det kommer til interiør. I leiligheten på Adamstuen i Oslo preger solid treverk både gulv og møbler, og med hvite vegger er helheten ren og skandinavisk. Sjefredaktøren i motemagasinet Costume innrømmer at hun nok er en litt mer fargerik person enn det hjemmet indikerer, men det ekstra sprudlet er det familie og venner som tilfører. Og så blomster, da.

– Jeg elsker blomster! Det er to ting jeg bruker mye penger på, blomster og taxi, det gjør livet bedre. Kanskje er det fordi jeg har flyttet så mye, men blomster er en enkel måte å skape et hjem på. Når jeg kjøper blomster og setter i vaser, føler jeg meg hjemme.

NYE TIDER:
NYE TIDER:

Costumes sjefredaktør Kine B. Hartz har gjennomført sitt første, store oppussingsprosjekt – og skapt et vakkert og varig hjem for familien på Adamstuen i Oslo.

© Inger Marie Grini
KLASSISK SÆRPREG:
KLASSISK SÆRPREG:

Kine B. Hartz' nyoppussede hjem i Oslo har en lys og tidløs base, krydret med detaljer og reiseminner som gir særpreg og personlighet – noe den rosa inngangsdøren og de glitrende kongene som dukker opp hver jul er gode eksempler på.

© Inger Marie Grini

Kine deler hjemmets 140 kvadratmetre med sin britiske mann Ben, som jobber innen klimafinans, og barna deres Dexter og Sonny på henholdsvis ti og sju år. Familien har samlet julepynt og klenodier fra alle steder i verden hvor studier, jobb og eventyrlyst har ført dem opp gjennom årene – fra Tokyo og Sydney til London, Wales og Washington DC.

– Jeg har funnet mye morsom julepynt i USA, og så var vi nettopp på Sicilia, hvor vi fant noe som var litt kitsch, men fint. Alt passer sammen på et vis. Og det forteller historien om oss. 

LYS LETTHET:
LYS LETTHET:

Spisestuen fylles av alt det deilige dagslyset som flommer inn gjennom de store vinduene og balkongdøren som dekker endeveggen. På Hans J. Wegners spisebord fra Carl Hansen & Søn står sjakkbrettet klart når familien trenger noe å bryne seg på, og i hjørnet har en gammel lenestol fått plass – et arvestykke etter Kines morfar – og bidrar til at det nyoppussede interiøret får dybde og historie. På skjenken designet av Sara Larsson for A2, står en samling bilder og plakater, som etter hvert skal opp på veggen.

© Inger Marie Grini
NATURLIG JUL:
NATURLIG JUL:

Hans J. Wegners bord og klassiske Y-stoler fra Carl Hansen & Søn er midtpunktet i den store spisestuen, og gjør det enkelt å samle familie og venner til jul og ellers i året. Treverket i møblene etablerer en rolig, sanselig stemning, sammen med Stockholm-skapet i rotting fra Ikea. Den naturlige julestemningen underbygges av bugnende blomster fra Mina Milanda og masse levende lys. Adventsstake og marmorfat på bordet er fra Ferm Living, lysestaker på skapet er fra Ferm Living og Klong. 

© Inger Marie Grini
REISEMINNER:
REISEMINNER:

Kine og ektemannen Ben har bodd over hele verden, og har tatt med seg litt julepynt fra hvert sted – blant annet disse to staute karene.

© Inger Marie Grini

Da familien etter fire år i et townhouse i den amerikanske hovedstaden flyttet tilbake til Oslo, ønsket de seg en leilighet med litt størrelse. Valget falt på et gammelt oppussingsobjekt fra 1890.

– Jeg har aldri vært en som pusser opp, og har kanskje hatt en mer bohemsk tilnærming til det å bo – du gjør det beste ut av det du har. Denne gangen hadde jeg behov for å skape et ordentlig hjem. Men jeg visste ikke at det var så stress å pusse opp! 

RENE LINJER:
RENE LINJER:

Kine ønsket seg et Japan-inspirert kjøkken, som føltes mer som et oppholdsrom. Løsningen ble en kjøkkeninnredning i bambus fra Ask og Eng med Cone-lamper fra Atelier Areti over kjøkkenbenken i stedet for overskap. Sammen med bordet fra lauritz.com og de klassiske Chair 14-kaféstolene fra Ton får rommet et tidløst preg. I taket, Lantern-pendelen av Anderssen & Voll for New Works. De gamle fløydørene mellom kjøkkenet og stuen er originale fra 1890, og er en fin påminner om leilighetens historie. 

© Inger Marie Grini

Ben pendlet fra London under oppussingen, og Kine hadde dermed hovedansvaret for totalendringen av hjemmet. Mellbye arkitekter bisto med ny plantegning i den innledende fasen, mens selve arbeidet ble utført i tett samarbeid med interiørarkitekt Renate Alexandersen i Alex Ark.

– Vi ble veldig godt kjent gjennom prosessen. Vi ble nesten som et gammelt ektepar, sier Kine og ler.

SKREDDERSYDD:
SKREDDERSYDD:

Kine hadde god hjelp av interiørarkitekt Renate Alexandersen fra Alex Ark til renoveringen av leiligheten, noe som har ført til en vakker kombinasjon av klassiske detaljer og moderne linjer. Den plassbygde benken dekket med mikrosement, som strekker seg langs den ene veggen i spisestuen og skaper et platå, er ikke bare et yndet sted å nyte kaffe, søndags-aviser og musikk fra platespilleren, den skjuler også rørene som er trukket mellom rommene i forbindelse med ny planløsning. Smart! Bokhyllen var opprinnelig en døråpning som nå er kledd igjen. Butterfly-krakken av Sori Yanagi er fra Vitra.

© Inger Marie Grini
VELVÆRE:
VELVÆRE:

Lampert-sofaen fra Jonathan Adler i stuen er fra USA. Det måtte tre forsøk til før familien fikk den inn i townhouset de bodde i der, og siden har de kalt den «The Beast». Nå, med 3,5 meter under taket i Oslo, fremstår den elegant og velproporsjonert. IC-lampen av Michael Anastassiades for Flos og Slit-bordet i messing fra Hay glitrer som små stjerner mot rommets lyse base, mens Bowl-bordet av Ayush Kasliwal for Mater henter inn treverket som preger resten av hjemmet. Hvit jul blir det også, med Shaggy-teppet fra Layered hos Oslo Deco.

© Inger Marie Grini

Lave tak, panel på veggene og en romdeling som ikke matchet familiens krav, er i løpet av ni måneder blitt til et moderne og skreddersydd hjem. Leiligheten har fått en stor bosone, med spisestue, tv-stue og kjøkken i nær tilknytning til hverandre. I stedet for å stjele areal til soverommene er heller en stor entré prioritert.

– Slik får vi plass til alle tingene som gjerne samler seg opp i gangen når man har barn, og vi kan ønske alle gjester velkommen inn samtidig.

GAMMELT NYTT:
GAMMELT NYTT:

Mint er Kines yndlingsfarge, og hun valgte denne nyansen da hun ga interiørarkitekt Renate Alexandersen i Alex Ark oppdraget med å tegne en seng som skulle matche de art deco-aktige nattbordene hun hadde arvet fra morfaren. I velur fra Icon oser resultatet luksus. Sengeteppet er fra Bolina.

© Inger Marie Grini

To bad var også viktig – en en suite og et «guttebad», som familien kaller det. Kine ler, men innrømmer at det bare er hun som bruker det store badet med dusj og badekar. Stort sett, da.

– Guttene liker å ha spa. Da fyller vi karet med vann og såpebobler og så får de et glass melk ved siden av. De er ganske mye oppi der, altså!

VELVÆRESONE:
VELVÆRESONE:

Badet tilknyttet soverommet er innredet med bambusskap fra Ask og Eng og benkeplater i corian. Flisene fra Fagflis er satt på høykant for å underbygge takhøyden slik at rommet oppleves større. Over badekaret, som er et trinn opp fra dusj og toalett, sørger en inne-bygget lysstripe for dus belysning og spafølelse – noe Kines sønner elsker å benytte seg av.

© Inger Marie Grini
OASE I BYEN:
OASE I BYEN:

Fra balkongen har familien utsikt til fjorden og en bakhage med vakkert grøntareal. 

– Det er luksus midt i byen. Balkongen har en egen sjarm, og er en av grunnene til at jeg falt for leiligheten, sier Kine.

Med blomster og kvister fra Mina Milanda, blir det stemningsfulle dager også her frem mot jul. Idolf-stolene er fra Ikea. 

© Inger Marie Grini

Kanskje du også er interessert i...